درگذشته کودکان که به لهجه لری محلی لیته گفته می شود توسط پدرانشان به آبگیر درون دهانه تنگه برده می شدند تا شنا یاد بگیرند از این رو نام تنگ لیتون گذاشته شده است.

بهشتی پنهان از چشم گردشگران در ایران

سلام نو_ سرویس گردشگری: تفرجگاه زیبا و بکر تنگ لیتون در منطقه دلی آجم از توابع بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه با خوانی اززیبایی های خدادادی مانند بهشت از چشم گردشگران پنهان است. رودخانه پرآب آجم از این تنگ زیبا سرچشمه می گیرد و در تمام فصول سال در این تنگ زیبا جاری است.

بهشتی پنهان از چشم گردشگران در ایران

شهرستان کهگیلویه از وسیع ترین شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد است که با دارا بودن اقلیم های متفاوت در دو ناحیه سردسیری و گرمسیری، به عنوان مقصدی مناسب برای گردشگران و طبیعت دوستان تبدیل شده است.

از مناطق گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تنگ لیتون است که در منطقه «دلی آجم» شهرستان کهگیلویه واقع شده است. دلی و آجم از توابع بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه هستند. روستای آجم دیشموک از جاذبه های گردشگری زیادی برخوردار است که می توان به غارهای تاریخی و آبشارهای مفرح اشاره کرد.

بهشتی پنهان از چشم گردشگران در ایران

موقعیت جغرافیایی تنگه 

تنگ لیتون در موقعیت جغرافیایی N۳۱۱۵ E۵۰۴۰ واقع شده است. آب جاری و سرد این تنگ در فصل تابستان باعث جذب گردشگران زیادی ازاستانهای همجوار می شود.

تنگه  لیتون از پوشش گیاهی بسیار زیبایی برخوردار است و در سراسر آن درختان کهن سال فراوانی را می توان مشاهده کرد که جلوه ی ویژه ای را از تنگه به نمایش گذاشته اند که در میان این گیاهان گونه هایی از حیوانات و پرندگان زیستگاهی را برای خود به وجود آورده اند . از دیدنی های این تنگه وجود آبشاری است که از دل سنگ های صخره ای به پایین سرازیر می شود و صحنه محصورکننده ای از طبیعت را به نمایش می گذارد. آب آبشار که تاثیر به سزایی در زندگی مردم گذاشته است برای آبیاری زمین های کشاورزی و سیراب کردن درختان بی شمار به مصرف می رسد همچنین به یمن آب دائمی آن یک استخر پرورش ماهی  در پایین دست آبشار بنا شده است که این موضوع در اقتصاد مردم از اهمیت زیادی برخوردار است.

بهشتی پنهان از چشم گردشگران در ایران

آبشاری که تنها بخاطر پونه کوهی خوش عطرش افراد زیادی را بخود جلب میکند، بر اهمیت این منطقه افزوده است. بسیاری از اهالی منطقه گرمسیری شهرستان کهگیلویه هر سال با شروع فصل تابستان و رشد این گیاه خوشبو مسیر سخت گذر و خاکی دلی کما و آجم را طی میکنند و راهی این دیار همیشه خروشان می ‌شوند.

با توجه به آب شیرین و همیشه جاری تنگ لیتون در پایین دست این آبشار بیش از ۵۰ هکتار باغ مرکبات، ۱۰۰ هکتار مزارع برنج و یک واحد پرورش ماهی از سوی اهالی این منطقه ایجاد شده است.

کهگیلویه وبویراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، وجود ۳۰۰ بقعه متبرکه و ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مقصد خوبی برای گردشگران و مسافران است.

نبود امکانات اولیه زندگی و محرومیت منطقه آجم معضلی است که مردم این منطقه با آن دست‌ و پنجه نرم می ‌کنند. آنچه سیاحتگاه لیتون را مهجور قرار داده راه خاکی و کوهستانی این تنگ زیباست که با شهر دیشموک ۴۵ کیلومتر فاصله دارد و این راه خاکی بازدید از این منطقه زیبا را برای گردشگران مشکل کرده است.

بهشتی پنهان از چشم گردشگران در ایران

نحوه دسترسی به تنگه 

تنگه لیتون از مسیر دسترسی نسبتا سختی برخوردار است. این جاده خاکی که نیازمند یک پیاده روی تمام عیار است فاقد هرگونه تابلو در طول مسیر  و امکانات رفاهی  در تنگه است با این وجود یکی از قطب های مهم توریستی محسوب می شود که در فصل بهار و تابستان مورد استقبال بازدیدکنندگان زیادی قرار می گیرد.

تنگه لیتون در ۱۶۵ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و ۴۵ کیلومتری شهر دیشموک قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۵
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 3
    به به ایران بهشت روی زمین
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    7 0
    بسیار زیباست. دوست دارم برم اونجا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید