معاون درمان وزارت بهداشت، در واکنش به اظهارات پلیس درباره «نبود سی‌تی‌اسکن در بیمارستان‌ها» گفت: این اظهارات ناشی از کمبود اطلاعات است.

واکنش وزارت بهداشت به اظهارات پلیس: اطلاعاتان از سیستم بهداشت و درمان کامل نیست

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران در حوزه پزشکی جزو کشورهای پیشرو است و در حوزه تجهیزاتی هم دست کمی از کشورهای درجه یک نداریم، گفت: بسیاری از علائم خونریزی بالینی است. اینکه از بیمار تصادفی می‌پرسند که سردرد داری یا خیر، دلیل بر این نیست که نمی‌دانند یا تجهیزاتی ندارند.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید کریمی در حاشیه مراسم روز پزشک با حضور در جمع خبرنگاران، درباره برخی اظهارات مبنی بر نبود تجهیزات سی‌تی‌اسکن در بیمارستان‌ها برای بیماران تروما، گفت: باید توجه کرد که بسیاری از علائم خونریزی بالینی است. اینکه از بیمار تصادفی می‌پرسند که سردرد داری یا خیر، دلیل بر این نیست که نمی‌دانند یا تجهیزاتی ندارند، بلکه شروع هر تشخیصی با معاینه و شرح‌حال‌گیری است. این جزو اصول اولیه پزشکی است.

بیمارستان‌های بالای ۱۰۰ تخت‌خوابی همه دستگاه سی‌تی‌اسکن دارند

وی افزود: در مرحله بعد اگر خونریزی‌های داخل شکمی و ... وجود داشته باشد، سونوگرافی در اورژانس‌های ما وجود دارد و حتی اگر رادیولوژیست نباشد، دکترای طب اورژانس‌مان سونوگرافی‌ها را انجام می‌دهند. در عین حال تجهیزات سی‌تی‌اسکن هم وجود دارد. در مدت اخیری که من در معاونت درمان بودم، بیش از ۳۰ دستگاه سی‌تی‌اسکن به مراکز درمانی تحویل داده شده است و طی یک تا دو سال قبل بالای ۱۵۰ دستگاه سی‌تی‌اسکن در کشور توزیع شده است. واقعا اگر آمار سی‌تی‌اسکن‌ها در بیمارستان‌ها را مورد توجه قرار دهید، بیمارستان‌های بالای ۱۰۰ تخت‌خوابی ما عموما همه دستگاه سی‌تی‌اسکن دارند.

کریمی ادامه داد: حتی سطح‌بندی به این صورت است که اگر بیمارستانی زیر ۱۰۰ تخت باشد و فاصله‌اش از نظر جغرافیایی با مرکزی که سی‌تی‌اسکن دارد، زیاد باشد، دستگاه سی‌تی‌اسکن به این بیمارستان تعلق می‌گیرد. حتی می‌توان تعداد دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن ما را با کشورهای اروپایی مقایسه کرد؛ بنابراین باید اطلاعات‌مان دقیق باشد. اینکه از بیمار تروما می‌پرسند سردرد داری یا خیر، دلیل بر این نیست که بیمارستان تجهیزات ندارد، بلکه جزو اصول اولیه معاینات مغز و اعصاب این است که این سوالات از بیمار پرسیده شود.

وی گفت: ممکن است زمانی فردی در یک جاده تصادف کرده و به یک بیمارستان محلی که مثلا ۳۲ تختی است، مراجعه کند و طبق استانداردها سی‌تی‌اسکن به آن تعلق نمی‌گیرد، اما آن بیمارستان‌ها به صورت شبکه‌ای هستند و به محض اینکه وضعیت بیمار پایدار شد، بلافاصله او را به یک مرکز مجهز منتقل می‌کنند. در عین حال ما امداد هوایی داریم و اگر در جایی دسترسی به خودرو سخت باشد، مصدومان را با هلی‌کوپتر منتقل می‌کنیم و حتی برای انتقال مصدوم هواپیما هم داریم.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: کسی که چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند، اطلاعاتش از سیستم بهداشت و درمان کامل نبوده است و ما می‌توانیم اطلاعات کامل را به آن‌ها ارائه دهیم تا بدانند که از نظر درمانی استانداردهای خوبی در ایران داریم. اگر وضعیت درمانی کشور را با کشورهای اطراف مقایسه کنیم، شاهدیم که از کشورهای اطراف برای امور پزشکی‌شان به ایران می‌آیند. زمینه بسیار خوبی برای توریسم سلامت داریم. مردم کشورهای اطراف برای همین امکاناتی که در ایران وجود دارد، برای درمان به ایران می‌آیند. از نظر پزشکی ایران جزو کشورهای پیشرو است، به ویژه در مهارت جراحی و تشخیصی که قطعا جزو کشورهای درجه یک هستیم.

کریمی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما بحث مهاجرت پزشکان است، گفت: چطور پزشکان ما به محض اینکه می‌روند، کشورهای اطراف قبول‌شان می‌کنند؟. اگر مهارت و دانش نداشتند که کشورهای دیگر آن‌ها را نمی‌پذیرفتند؛ بنابراین در حوزه پزشکی ایران جزو کشورهای پیشرو است و از نظر تجهیزاتی هم اگر سرانه‌ای محاسبه کنید، در تجهیزاتی مانند سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی و... دست کمی از کشورهای درجه یک نداریم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید