۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 55382798

جنگل حرا چابهار یکی از جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای است که زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارد و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

جنگل حرا چابهار

سلام نو - سرویس گردشگری: لازم است بدانید که جنگل‌های حرا در هشت نقطه در سواحل جنوبی ایران در محدوده خلیج‌فارس و دریای عمان وجود دارند که همگی حفاظت‌شده هستند؛ ازجمله این جنگل‌های بی‌نظیر می‌توان به کناره‌های شمالی و جنوبی جزیره قشم، جنگل نای‌بند استان بوشهر و قسمت‌هایی از چابهار در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد. موضوع مورد بحث ما جنگل حرا در چابهار است که یک جنگل سرسبز با نمایی از دریاچه همچون تکه‌ای از بهشت است.

زیبایی‌های جنگل حرا چابهار

جنگل حرا چابهار به قدری زیبا و خاص هستند که می‌توان گفت کلمات از بیان و توصیف آن‌ها عاجرند. اما به صورت‌ کلی اگر بخواهیم در چند خط به وصف این طبیعت بکر بپردازیم، باید بگوییم که جنگل حرا از درختچه‌های کوتاهی تشکیل شده است که می‌توانند در آب‌هایی شور و در نواحی گرمسیری زندگی کنند و به حیات خود ادامه بدهند. درختچه‌های جنگل حرا به طرز معجزه‌آسایی قادر به تصفیه آب هستند و می‌توانند تمام املاح و مواد غذایی مورد نیاز خود را از آب جذب و باقی آن را دفع کنند.

درختچه‌های جنگل حرا به مانگرو نیز شهرت دارند که سازگاری آن‌ها با آب شور، آن‌ها را به یک نوع گیاه استثنایی تبدیل می‌کند. این نوع از درختان قادر به دفع نمک و شیرین کردن آب‌های شور هستند که به این صورت آب، مواد معدنی و املاح مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. از سوی دیگر درختچه‌های جنگل‌های حرا در زمان مد دریا درست مانند جنگلی غرق‌شده در آب فرو می‌روند و تنها تاج این درختان از نمای آب قابل‌تشخیص خواهد بود.

جنگل حرا چابهار

اهمیت پوشش گیاهی و جانوری جنگل حرا چابهار

اکوسیستم جنگل حرا چابهار ، بسیار ارزشمند، خاص و منحصربه‌فرد است؛ به‌گونه‌ای که قسمتی از این جنگل‌ها در ایران با عنوان ذخیره‌گاه یا ذخایر زیست‌کره شناخته می‌شود. ازجمله فواید این جنگل‌ها می‌توان به پایداری رسوبات، توسعه سواحل و ایجاد جزایر اشاره کرد که علاوه بر آن، تجمع رسوبات منجر به کاهش انرژی امواج می‌شود و تخریب و خوردگی سواحل و فرسایش خاک را به حداقل میزان ممکن می‌رساند. 

درختچه‌های حرا یا همان مانگرو یک نوع منبع غذایی غنی گیاهی به شمار می‌روند که در جایگاه پناهگاه امن برای حیوانات قرار دارند. جالب است بدانید که در حدود 80 درصد آبزیان خلیج‌فارس دوران تخم‌ریزی خود را در این جنگل‌ها سپری می‌کنند. همچنین درختچه‌های حرا به‌ علت ارزش غذایی زیاد خود، منبعی جهت تأمین علوفه دام به‌حساب می‌آیند. با ذکر تمام این فرآیندها تنها می‌توان به یک نتیجه رسید که پوشش گیاهی و جانوری جنگل‌های حرا تنها از نظر زیبایی و جذابیت کاربرد ندارد و فواید بسیاری دارد که برای اکوسیستم‌ گیاهان و جانوران حائز اهمیت هستند.

جنگل حرا چابهار

مکان‌های دیدنی اطراف جنگل حرا چابهار و بهترین زمان بازدید از این مناطق

از آنجایی که بیشتر مردم با فاکتورگیری از اهمیت بالای جنگل حرا چابهار تنها به سبب بازدید و گردشگری به آن‌ها مراجعه می‌کنند، لازم است مناطقی را در اطراف این جنگل‌ها مثال بزنیم که در حین مراجعه به جنگل‌های حرا در چابهار می‌توانید به آن‌ها نیز سر بزنید.

قلعه پرتغالی‌ها، آرامگاه غلام رسول، گورستان جن تیس، باغ گیاه‌شناسی تیس و بندر گواتر از نمونه مکان‌های دیدنی اطراف جنگل حرا در چابهار هستند.

شایان ذکر است که بهترین زمان جهت بازدید از مناطق مختلف جنگل‌های حرا در چابهار اواخر پاییز الی اردیبهشت ماه است، چرا که در این بازه زمانی گرمایی مطلوب در بطن زمستان و هوایی معتدل در بهار حاکم است.

جنگل حرا چابهار

جنگل حرا در کجای چابهار است و چگونه می‌توان به آن دسترسی یافت؟

جنگل حرا چابهار در استان سیستان و بلوچستان، چابهار، روستای تیس قرار دارد که به علت گستردگی آن بخشی از این جنگل را که در روستای گواتر حرا در چابهار است، جنگل حرا در گواتر می‌نامند. آدرس جنگل حرایی که در روستای گواتر چابهار قرار دارد بدین شرح است: سیستان و بلوچستان، چابهار، بعد از بندر بریس، روستای گواتر.

قسمت‌هایی از جنگل حرا چابهار در سیستان و بلوچستان و در فاصله 15.6 کیلومتری و فاصله زمانی 22 دقیقه‌ای شهر چابهار واقع شده است. جنگل‌های زیبای حرا که در میان آب و در مجاورت خلیج چابهار پرورش یافته‌اند، در فاصله 9.3 کیلومتری و فاصله زمانی 15 دقیقه‌ای روستای تیس قرار گرفته‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند در حدود 10 دقیقه یا حتی کمتر با طی کردن 7.3 کیلومتر از قلعه پرتغالی‌ها به جنگل‌های حرا در تیس چابهار دست پیدا کنند. 

البته همان‌طور که گفتیم، گستردگی جنگل‌های حرا در چابهار تنها به یک بخش خلاصه نمی‌شود و در نزدیکی خلیج یا روستای گواتر نیز امکان تماشای جنگل‌های حرا وجود دارد. بخش گواتر جنگل‌های حرا در فاصله 120 کیلومتری شهر چابهار و در مرز بین ایران و پاکستان قرار دارد. این مسیر خطرناک نیست و به یقین پیمودن آن ارزش زیبایی‌های جنگل حرا را دارد. خلیج گواتر در کنار جنگل‌های حرا آن‌قدر زیبا و چشم‌نواز است که افزون‌ بر ماهیت جنگل‌های حرا می‌تواند به تنهایی شما را شگفت‌زده سازد.

جنگل حرا چابهار

جهت دسترسی به بندر چابهار باید بدانید که این مسیر فاقد ایستگاه راه‌آهن است و اگر قصد دارید به صورت زمینی به این منطقه سفر کنید، حتماً باید از ماشین شخصی یا اتوبوس استفاده کنید. معمولاً اکثر شهرهای بزرگ ایران به‌ سمت چابهار اتوبوس دارند. برای دسترسی به جنگل‌های حرای خلیج گواتر چابهار خوب است از سمت شرق  وارد چابهار بشوید و سپس مسیر خود را به‌طرف روستای گواتر تغییر دهید. درعین‌حال برای بازدید از جنگل‌های حرای تیس باید به‌ سمت روستای تیس چابهار حرکت کنید.

امیدواریم در سفر خود به این منطقه، از زیبایی‌های وصف‌ناپذیر جنگل حرا چابهار نهایت لذت را ببر

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Tutiya IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    6 0
    چه جای جالب و دیدنی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید