واردات خودرو به کشور طی ۵ سال گذشته ممنوع شد اما حالا به گفته سخنگوی وزارت صمت آیین نامه واردات خودرو نهایی شده و سقف واردات خودرو ۲۰ هزار دلار است.

چه زمانی خودروهای خارجی به ایران می‌رسند؟

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، در حالی که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که تا یک ماه آینده آیین نامه واردات خودرو به کشور تصویب می‌شود، سخنگوی وزارت صمت از نهایی شدن این آیین نامه خبر داد .

در پی وقوع بحران ارزی، واردات خودرو به کشور تعلیق شده و با هدف مدیریت ارزی، این کالا، کالایی لوکس تلقی شد. حالا نزدیک به پنج سال از این تصمیم گذشته و مدتهاست اخباری با محوریت واردات خودرو ، افکار عمومی را به خود مشغول کرده است .

در حالی که ابتدا صحبت از واردات خودروهای اقتصادی بود و برخی مسئولان رقم ۱۰ هزار دلار را برای خودروهایی که قرار است به کشور وارد شود، اعلام می کردند اما حالا سخنگوی دولت پرده از افزاش این رقم برداشته و اعلام کرده است سقف بیست هزار دلار برای واردات در نظر گرفته شده است .

امید قالیباف گفته است: آیین نامه واردات نهایی شده به زودی جزئیات آن اطلاع رسانی و واردات انجام می‌شود.

به گفته وی با کشورهای مختلف برای واردات رایزنی شده است. هدف‌گذاری واردات هم برای کم درآمدها است و دو سقف ۱۰ و ۲۰ هزار دلار تعیین شده است. بنابراین خودروی وارداتی بالای ۲۰ هزار دلار نخواهیم داشت.

قالیباف با تاکید بر اینکه استاندارهای ۸۵ گانه و حتی بیشتر حتما باید برای خودروهای وارداتی پاس شود، گفت: باید به این نکته توجه شود که خودروهای اقتصادی بی کیفیت و زشت نیستند، بلکه با کیفیت و مناسب هستند. ۵۰ درصد تقاضا در دنیا را خودروهای اقتصادی تشکیل می‌دهد و خودروسازانی که در اشل جهانی کار می‌کنند هم روی دهک ۱۰ برنامه ریزی نمی‌کنند.

چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند؟

در عین حال عضو کمیسیون صنایع مجلس از امکان واردات توسط همه اشخاص حقیقی و حقوقی خبر داد و افزود: خودروهای تمام برقی و هیبریدی ابتدا در مناطق آزاد وارد شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد. خودروهای دیگر مربوط به حمل‌ونقل عمومی است که باید جایگزین خودروهای فرسوده و تاکسی‌ها شود و قسمی دیگر خودروهایی با میانگین قیمتی متوسط و پایین است.

فیروزی دررابطه‌ با ورود خودروی اقتصادی به کشور گفت: خودروها با حجم موتور کم و رعایت مسائل زیست‌محیطی بوده و قیمتشان باید به میزانی باشد که جمعیتِ متوسط از نظر درآمدی قادر به خریداری آن باشند.

این نماینده مجلس تأکید کرد خدمات پس از فروش باید قادر به پشتیبانی این خودروها باشد. قبل از مصوبه سران قوا عمدتاً خودروهای لوکس وارد کشور می‌شد ولی امروز بر اساس تصمیم‌گیری‌ها، بخش عمده خودروهای وارداتی توسط قشر متوسط جامعه خریداری می‌شود؛ ضمن این که بر واردات خودروهای برقی تأکید شده است.

فیروزی درعین‌حال تأکید کرد آیین‌نامه هنوز نهایی نشده و از طرفی نظرات فعالان این حوزه باید لحاظ شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس دررابطه‌با تقویت خودروسازی‌های داخلی گفت: امروز سرعت علم و تکنولوژی در جهان زیاد است و در سنوات اخیر به جهت برخی تحریم‌ها، امکان نوسازی تجهیزات را نداشتیم و لذا ورود خودروهای جدید به کشور با تکنولوژی روز امکان استفاده خودروسازان داخلی از علم جدید را فراهم می‌آورد.

زمان ورود خودروهای خارجی به ایران

در حالی که از ابتدا گفته شد خودروهای وارداتی به ایران شهریور ماه از راه خواهند رسید اما به واسطه آماده نشدن آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو این امر به سه ماه بعد، یعنی اواخر پاییر موکول شده است.

گفته می‌شود اولین خودروها پس از ثبت سفارش در این تاریخ وارد کشور خواهند شد .

از سوی دیگر باید در نظر داشت که انتشار اخباری با این محور بازار خودرو را دستخوش تغییر کرده و خودروهای مونتاژی در بازار با تغییر قیمت و ریزش قابل ملاحظه روبرو شدند .

قیمت خودروهای خارجی به واسطه ممنوعیت واردات در ایران بسیار بالاست از این رو بسیاری از فعالان بازار معتقدند با واردات خودرو حباب قیمتی در این بازار می‌ترکد.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید