۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
کد خبر: 55382631

محمد طالبی متین مدیر کل دفتر زیست بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، درباره وسعت دریای خزر و تاثیر بارندگی های اخیر به افزایش ورود آب توضیحاتی داد.

بزرگ شدن دریای خزر صحت دارد؟!

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، مدیر کل دفتر زیست بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن رد خبر بزرگ شدن دریای خزر، در رابطه با این موضوع توضیحاتی داد.

محمد طالبی متین مدیر کل دفتر زیست بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در خصوص بزرگ شدن دریای خزر گفت: در دریای خزر هرچند سال به صورت دوره‌ای یک بار پسروی و یک بار پیشروی داریم. در این دوره که ما در آن قرار گرفته ایم فعلاً شرایط اقلیم این شرایط را تشدید کرده به طوری که در قسمت‌های شرق خزر مثلاً میانکاله عمق آب بسیار کم است به طوری که باید حدود یک کیلومتر حرکت کنیم تا به عمق بیشتر برسیم. رسوب گذاری زیاد و تغییر اقلیم و عواملی چون احداث سدها باعث شده حجم ورودی آب به خزر کمتر شده است.

وی ادامه داد: این کاهش حجم آب اثراتی به مراتب بیشتر می‌تواند داشته باشد. مثلاً می‌تواند تنوع زیستی منطقه را از بین ببرد و باعث ایجاد ریزگرد شود و چالش‌هایی به وجود آورد. وقتی آمارها را هم نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم تا سال ۲۰۵۰ متأسفانه این پسروی ادامه خواهد داشت.

سهم ایران از جریان ورودی آب به دریای خزر

طالبی متین در پاسخ به سوال آیا افزایش بارش‌ها به خاطر تغییر شرایط اقلیمی باعث نشده است که حجم آب زیادی وارد دریای خزر شود، پاسخ داد: باید بگویم بیش از ۸۰ درصد از حجم آب ورودی به دریای خزر را رودخانه ولگا تأمین می‌کند. کشور ایران حدود ۵ درصد و کشور آذربایجان نیز حدود ۶ درصد از جریان ورودی آب به دریای خزر هستند. در کشور روسیه با توجه به سدهایی که ایجاد شده و صنایعی که استقرار یافته اند، باعث شده حجم آب این رودخانه نیز کاهش پیدا کند. در کشورهای دیگر از جمله کشور خود ما نیز زدن سدها باعث شده آب ورودی به دریا کاهش پیدا کند. این شرایط و شرایط گرم شدن هوا و به تبع تبخیر آب باعث شده که ما پس روی داشته باشیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید