هر خبر مثبت و منفی روند بازار ارز را تغییر می‌دهد. قیمت دلار در بازار امروز بیش از هزار تومان افزایش یافت.

دلار دوباره گران شد/ آخرین قیمت دلار در بازار امروز

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، به نظر می‌رسید ظرف روزهای گذشته، معامله‌گران خیابان فردوسی احیای برجام را پذیرفته‌اند و توافق را نهایی می‌دانند برای همین قیمت دلار روند نزولی داشت. اما یک هفته است که ایران و کشورهای اروپایی منتظر پاسخ آمریکا هستند.

طولانی شدن این پاسخ، این گمانه را تقویت کرده که احتمالا توافق از نظر امریکا منتفی است و مذاکرات یا به بن‌بست رسیده و یا قرار است تعلیق شود.

همین گمانه سبب شد که قیمت دلار از دیروز تا امروز بیشتر از هزار تومان گران شود و تا میانه کانال ۲۹ هزار تومان هم برود.

اما از ساعتی قبل، روند بازار دوباره نزولی شد. آنگونه که برخی از کانال‌های تلگرامی اعلام می‌کنند قیمت دلار در معاملات غیرقانونی فردایی، نزولی است و حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان ارزانتر شده‌ است.

برخی از معامله‌گران معتقدند این روند نزولی امروز و فردا ادامه دارد چراکه امیدواری جدیدی به بازار ارز تزریق شده است. این خبر مثبت احتمالا جدیدترین اظهارنظر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که در سخنانی در یک رویداد دانشگاهی در اسپانیا، پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا را معقول خواند.
برخی معتقدند این اظهارنظر قیمت دلار را کاهشی کرده است. چراکه به نظر می‌رسد برخلاف برخی انتظارات، پاسخ ایران به اتحادیه اروپا مطلوب بوده و اروپا انتظار دارد که این مذاکرات به نتیجه برسد. اگرچه بورل گفته این اطمینان صد درصد و کامل نیست.

پیش بینی نرخ دلار در روزهای آینده

در روزهای گذشته تنها عامل موثر درباره قیمت دلار، اخبار برجامی بوده است. هر خبر مثبت و منفی روند بازار را تغییر می‌دهد و تاکنون تغییرات به سمت کاهش قیمت دلار بوده است.

برخی از کارشناسان می‌گویند در صورت احیای برجام، قیمت دلار کاهشی است اما بعید است که به کمتر از ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان برسد. برخی دیگر هم می‌گویند اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، قیمت دلار افزایشی است اما هنوز نمی‌توان برای آن سقفی را در نظر گرفت. اما در مجموع همچنان باید منتظر اخبار توافق بود و دید آمریکا چه زمانی و چه جوابی به ایران می‌دهد.

علی‌اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان، معتقد است هیجانات و جوی که در روزهای گذشته بر اثر خوش‌بینی بیش از اندازه در مورد مذاکرات در بازار ایجاد شد، برخی معامله‌گران را به بروز رفتارهای هیجانی کشاند.

او افزود: قیمت‌های کنونی واقعی نیست و کمتر از ارزش ذاتی دلار است. اکنون نوعی خوشبینی غیرواقعی بر بازار حاکم است. در واقع معامله‌گران تصور می‌کنند که توافق هسته‌ای بدون شک امضا می‌شود، به صورت فوری به مرحله اجرا می‌رسد و بالافاصله نیز معجزه می‌کند. به زودی مشخص می‌شود که این تصورات تا چه حد غیرواقعی است.

سمیعی ادامه داد: متاسفانه بانک مرکزی که باید بازار را به درستی هدایت کند و با تزریق مثبت و منفی به موقع، مانع از شکل‌گیری اینگونه خوشبینی‌های اشتباه در میان معامله‌گران و در نتیجه ضرر و زیان آنها شود، برعکس عمل می‌کند. در واقع بانک مرکزی در مواردی که باید تزریق را کاهش دهد، حجم عرضه را افزایش می‌دهد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید