از آنجا که بازارهای مالی در ایران تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار دارند بازار سرمایه هم از این موضوع مستثنی نیست و منتظر نتایج مذاکرات است.

پیش‌بینی بورس پس توافق در مذاکرات هسته‌ای

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بورس با توجه به توافق احتمالی گفت: اخبار رسیده از مذاکرات تاثیر زیادی بر بازار سرمایه گذاشته و تا حدودی باعث افزایش معاملات خرد در بازار شده است. اگر چه در هفته‌های گذشته رشد چندان بزرگی در بازار رخ نداده اما تا حدودی سرمایه گذاران را دلگرم کرده است.

انتشار اخبار مثبت درباره احتمال توافق در مذاکرات هسته ای، باعث شد بازارهای مالی نیز تحت‌تاثیر قرار گیرند. این روزها به گفته کارشناسان،ف وضعیت بورس نیز به مذاکرات هسته‌ای گره خورده است.

این خبرهای امیدوارکننده بلافاصله اثر خود را بر بازار ارز و خودرو نیز گذاشت و شاهد کاهش قیمت‌ها در این بازارها بودیم. خبرهای خوشایند از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای تا حدودی سهامداران بازار سرمایه را به قرار گرفتن معاملات بورس بر مدار صعود امیدوار کرده است.  

بازار سرمایه منتظر نتایج مذاکرات

مصطفی محبی مجد در گفت وگو با خبرنگار همشهری‌آنلاین گفت: بازار سرمایه همچنان منتظر نتایج مذاکرات است وقتی صحبت از توافق می‌شود چشم فعالان بازار سرمایه بیشتر معطوف به سهام شرکت‌هایی می‌شود که اولا وابسته به دلار برای فروش کالا یا مصنوعات خود نباشند یعنی فروش دلاری نداشته باشند؛  دوما شرکت‌هایی که از اتفاق افتادن یک توافق، بهره خوبی نصیبشان می‌شود. مانند سهم گروه‌های خودروسازی و بانکی. این گروه‌ها در صدر بازار سرمایه  قرار دارند و انتظار فعالان بازار سرمایه هم از چنین گروه‌ها این است که  بتوانند یک رشد حداقلی را در بازار تجربه کنند و دچار ضرر ناگهانی نشوند.

وی در پاسخ به این سئوال که توافق احتمالی چقدر بر کاهش نرخ دلار تاثیر گذار است؟ ادامه داد: در حال حاضر اخبار رسیده از برجام سبب شده که بازارهای مالی واکنش از خود نشان دهند. کاهش نرخ دلار و نوساناتی که از قیمت دلار حاصل می‌شود سبب تحت الشعاع قرار گرفتن بازار سرمایه شده است.   معتقدم که فعلا کاهش محسوسی در نرخ ارز نیما رخ نخواهد داد. اما نرخ ارز در بازار آزاد تا اندازه‌ای کاهش پیدا می‌کند که به نظر من با نرخ ارز نیمایی در یک سطح قرار می‌گیرد.

محبی مجد اضافه کرد: یعنی ما می‌توانیم کاهش نرخ ۲ یا ۳ هزار تومانی را برای نرح ارز در بازار آزاد شاهد باشیم. اگر توافق صورت گیرد می‌توان انتظار داشته باشیم ورود گروه‌های بانکی در بازار سرمایه بازدهی خوبی داشته باشند هر چند که من خیلی به سهم گروه‌های بانکی‌ خوشبین نیستم. اما سهم گروه‌های خودرویی از این اخبار بیشتر تاثیر می‌گیرند و  بازدهی بیشتری در بازار سرمایه خواهند داشت.

پارامترهای تاثیرگذار

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به هرحال زمانی که فروش نفت محدود باشد و تحت تحریم باشیم بانک مرکزی ناچار است که برای کنترل بازارهای مختلف نرخ بهره را بالا ببرد اکنون نرخ بهره در حوالی ۲۲ درصد است تا زمانی که نرخ بهره در این محدوده باشد نباید انتظار داشته باشیم که بورس بخواهد حرکت یا بازدهی عجیب و غریبی به سرمایه گذاران بدهد.

محبی مجد نرخ بهره بانکی را از مهم‌ترین ‌پارامترهای تاثیرگذار بر روی بازار سرمایه دانست و افزود: بانک مرکزی تا زمانی که محدودیت در ورود ارز داشته باشد ناگزیر است برای کنترل تورم از ابزارافزایش نرخ سود بانکی یا حداقل نگه داشتن آن در همین نرخ ۲۲ درصد استفاده کند.

آینده بورس پس از توافق احتمالی

این کارشناس بازار سرمایه درباره آینده این بازار با توجه به بحث توافق گفت: در حال حاضر مذاکرات بربورس تاثیر گذار است و پیش بینی می‌کنم تا پایان شهریور که جلسه شورای حکام آغاز می‌شود احتمال توافق خیلی زیاد است. وضعیت بازار هم تا آن زمان بسته به قوت و ضعف اخبار ممکن است موجب کم شدن حدودی تقاضا برای سهم گروه خودرویی و بانکی شود اما به محض اعلام خبر توافق تقاضا برای سهم این گروه‌ها بیشتر خواهد شد.

محبی مجد یک توصیه مهم به سهامداران داشت و گفت: در حال حاضر و باتوجه به وضعیتی که در آن قرار داریم سهامداران باید در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که سود بالایی تقسیم می‌کنند. اکنون شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی تقسیم سود بالایی دارند و سهامداران می‌توانند از سود آنها برای سال آینده نیز بهره ببرند. در این صورت سرمایه گذاران دچار ضرر چندانی نخواهند شد.

این روزها نگاه همه سرمایه گذاران به نتایج اخبار مذاکرات هسته‌ای است و تحولات این مذاکرات قطعا بر بازار سرمایه تاثیر گذار خواهد بود و می‌تواند جهت مثبت یا منفی به بازار بدهد.  اکنون وضعیت به گونه‌ای است که فعلا نمی‌توان چشم‌انداز روشنی از آینده بازار ترسیم کرد. باید منتظر ماند تا نتیجه اخبار مذاکرات روشن و بسیاری از ابهامات موجود در بازار برطرف شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید