۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
کد خبر: 55382017

طبق مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ماراتن یک ساله کنکور را سه ساله می‌ شود.

جزئیات تغییر کنکور سراسری

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره تقلب‌های کنکور ۱۴۰۱ امسال و تفاوت آن با سال‌های گذشته گفت: به عنوان معلم دانشگاه، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و همچنین رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان سنجش، اطلاع دقیق دارم که میزان تقلب‌های امسال در قیاس با سال‌های گذشته بسیار کمتر بوده است، اما دلایل در بوق و کرنا کردن تقلب‌های امسال چه بود؟

وی تصریح کرد: مصوبه غیرقانونی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید به لحاظ شکلی و محتوایی ایراد دارد. این مصوبه سرآغاز حملاتی به کنکور امسال شد. مستنداتی دارم که مافیای کنکور تعمدا برخی روش‌های تقلب در کنکور را فاش کرد تا ضریب رسانه‌ای بیشتری به میزان تقلب‌های امسال داده شود؛ چراکه با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مافیا جان تازه‌ای می‌گیرد.

نادری عنوان کرد: مافیای کنکور سودی حدود ۸ هزار میلیارد تومان از روش‌های مختلف در کنکور به دست می‌آورد، اما به دنبال روش‌های جدید است. با مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیت بیشتری ایجاد شده تا مافیای کنکور پای خود را به مدارس نیز باز کند و اصطلاحاً از مافیای کنکور تبدیل به مافیای آموزشی شود. نمایندگان مجلس با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالفت کردند، اما مافیای کنکور با فاش کردن تقلب‌های گسترده امسال، فشار رسانه‌ای علیه کنکور ایجاد کرد.

مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصوبه مذکور ماراتن یکساله کنکور را سه ساله می‌کند و سود مافیا دوچندان خواهد شد، اظهار کرد: با وجود اینکه سال گذشته تقلب‌ها بیشتر بود، اما کمتر رسانه‌ای شد. یک جریان سیاسی برای تخریب دولت به صحنه آمد و ماجرای تقلب‌های کنکور را در بوق و کرنا کرد که این جریان به طیف اصلاحات نزدیک است.

وی ادامه داد: چندین مرتبه مسئولان سازمان سنجش پیرامون این موضوع به کمیسیون آموزش مجلس آمدند و در این باره توضیح دادند. پس از شروع این جریان شبکه‌های ماهواره‌ای وابسته به نظام سلطه، از صدای آمریکا تا بی‌بی‌سی همین خط رسانه‌ای را ادامه داده و در این حوزه شروع به لجن‌پراکنی کردند. لذا تقلب کنکور امسال با یک دستور کار سیاسی و منفعت اقتصادی در رسانه‌ها به صورت گسترده منتشر شد.

نادری تاکید کرد: قطعاً میزان تقلب‌ها با این مصوبه افزایش می‌یابد. امنیت را در کنکوری که ۴۰ سال در آن تجربه داریم و در ۴ روز در کشور برگزار می‌شود را نمی‌توانیم تامین کنیم، چگونه می‌خواهیم حوزه‌های امتحانی سراسر کشور که شامل همه مدارس می‌شود را با مواد درسی زیاد، مدیریت کنیم؟ حتی اگر نحوه طرح سوالات، تصحیح برگه‌ها و موارد دیگر را کنار بگذاریم، شکل برگزاری همین امتحانات نیز با موارد بسیاری مواجه بوده و غیرممکن است که سالم برگزار شود، چراکه آموزش و پرورش به هیچ عنوان زیرساخت‌های مناسب برای تضمین امنیت آزمون‌ها را ندارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درخصوص جلسه تعدادی از نمایندگان با برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس‌جمهور گفت: پس از برگزاری این جلسه می‌دانستیم که فشاری از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ابلاغ مصوبه کنکور بر رئیس‌جمهور وجود دارد، به همین دلیل از طریق معاون پارلمانی رئیس جمهور و وزیر علوم، پیامی به رئیس‌جمهور فرستادیم که این مصوبه نباید ابلاغ شود، حتی در صورت ابلاغ ممکن است مجلس به سمت سوال از رئیس‌جمهور حرکت کند. همچنین در جلسه ۲۱ تیرماه کمیسیون آموزش با وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش، کمیسیون خواستار توقف ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شده بود، ولی بازماندگان منصوبین به آقای روحانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی که مورد حمایت شخص رئیس‌جمهور سابق بودند، به رئیس‌جمهور برای ابلاغ این مصوبه فشار می‌آوردند.

قرار بود مصوبه به جهت ایجاد اصلاحات، سال ۱۴۰۲ اجرایی نشود

وی ادامه داد: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پس از جلسه کمیسیون، به ما اعلام کرد که شما فعلاً کاری انجام ندهید تا موضوع مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه چهارشنبه ۲۲ تیرماه دولت مطرح شود. ۲۲ تیر ماه آقای حسینی با من تماس گرفت و عنوان شد که مصوبه برای سال ۱۴۰۲ اجرایی نخواهد شد. ۲ الی ۳ ساعت بعد از دفتر رئیس جمهور تماس گرفتند و عنوان شد که جلسه‌ای در دفتر رئیس‌جمهور با حضور برخی از اعضای شورا و حجت‌الاسلام رئیسی برگزار خواهد شد که لازم است حضور داشته باشید.

نادری تصریح کرد: ۲ ساعت پس از همین تماس تلفنی بود که خبر ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس جمهور منتشر شد. با توجه به خلف وعده صورت گرفته، بنده و تعدادی دیگر از همکاران قصد شرکت در این جلسه را نداشتیم، ولی با اصرار حضور یافتیم. جالب این بود که در جلسه با رئیس‌جمهور برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضع طلبکار حاضر شده و عنوان کردند که چرا شما علیه شورا مصاحبه کرده‌اید؟! جلسه پس از نماز مغرب شروع و تا حوالی ساعت ۱۲ شب در حضور رئیس‌جمهور ادامه پیدا کرد که نهایتاً جمع‌بندی و نتیجه خاصی نداشت.

شورای عالی انقلاب فرهنگی حق قانونگذاری ندارد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در جلسه مذکور در حضور رئیس‌جمهور عنوان کردم که اگر هر کدام از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کنند که مجلس را در این جلسه متقاعد کرده‌اند، از تریبون مجلس اعلام خواهم کرد که به هیچ عنوان چنین چیزی نبوده و دروغ گفته‌اید، چراکه هیچیک از نمایندگان حاضر در جلسه قانع نشده‌اند و این مصوبه حداقل باید برای کنکور ۱۴۰۲ ملغی شود و اصلاحات اساسی روی آن صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مطابق قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی حق قانونگذاری ندارد، بیان کرد: اگر به این نتیجه رسیده‌ایم که مجلس قانونگذاری نکند، قانون اساسی اصلاح شود، کمیسیون آموزش و مجلس را تعطیل کنیم تا مراجع دیگر قانونگذاری کنند. سال ۱۳۹۲ با تایید شورای نگهبان، قانون سنجش و پذیرش توسط مجلس به تصویب رسیده و هیچ نهاد دیگری جز صحن مجلس نمی‌تواند قانون مصوب مجلس را ملغی کند و این ایراد واضح به لحاظ شکلی به مصوبه شورا وارد است.

نادری افزود: مصوبه شورا به قدری فاجعه‌بار بوده که چندین بار توسط خود شورا تغییر کرده است، در مصوبه اولیه که زمان دولت روحانی به تصویب رسیده این‌طور آمده بود که قانون مجلس با این مصوبه ملغی می‌شود که این مسئله اوج طنز ماجرا است؛ چراکه هرکس اطلاعات اولیه از علم حقوق را داشته باشد می‌داند شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند قانون مجلس را ملغی کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاستگذار است و نه قانونگذار.البته شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل تکریم است و در بسیاری از موارد از وظایفی که برعهده این شورا است حمایت کرده‌ایم اما قانونگذاری برعهده مجلس شورای اسلامی است.

فقط طبقه مرفه به دانشگاه‌های برتر راه می‌یابند!

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: با این مصوبه چیزی به اسم عدالت در جمهوری اسلامی ایران باقی نخواهد ماند؛ افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران این بود که از طریق آموزش، سیستم ارتقای عمودی و طبقاتی و همچنین نحوه دسترسی به ثروت تسهیل شود. دانش‌آموز با همین کنکور پر از ایراد و اشکال می‌توانست از مناطق دوردست و محروم به دانشگاه‌های برتر کشور راه یابد و و این افتخاری برای کشور به شمار می‌آید، ولی با مصوبه شورا، فرزند کارگر و کسی که از مشاغل پایین ارتزاق می‌کند الی‌الابد کارگر می‌ماند و فرزند کسی که به امکانات، ثروت و قدرت دسترسی دارد، دسترسی ویژه‌ای نیز به سیستم آموزشی خواهد داشت و چون پولدار است، معدل فرزند خود را در یک مدرسه غیرانتفاعی می‌خرد و فرزند او به راحتی در بهترین دانشگاه‌ها تحصیل خواهد کرد.

نادری با بیان اینکه مافیای آموزشی با تصویب این مصوبه به شدت فعال شده است، اضافه کرد: همین الان نرخ معلم‌های خصوصی سه برابر شده است و این تنها یکی از آثار پیش پا افتاده این مصوبه است. لذا ۶۰ درصد تاثیر در کنکور از طریق همین معدل به راحتی به دست خواهد آمد و برای ۴۰ درصد باقیمانده نیز اتفاق خاصی رخ نداده و همان روال قبلی پیش خواهد رفت. این مصوبه دانش‌آموزی که دسترسی ویژه به سیستم آموزشی دارد را به دانشگاه‌های کشور هدایت می‌کند و اشخاصی که پول ندارند و در مناطق دور افتاده هستند، هیچ شانسی برای رقابت با آن‌ها را ندارد.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، طبقاتی کردن جامعه را کلید زد

وی تاکید کرد: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، طبقاتی کردن جمهوری اسلامی کلید خورد. اولین انحراف را مرحوم هاشمی رفسنجانی با پیاده کردن سیستم نئولیبرالیسم در کشور رقم زد و فجایع آن امروز با ایجاد شکاف طبقاتی در جامعه دیده می‌شود و اوج آن در دوره آقای روحانی دیده شد که طبقه متوسط روز به روز ضعیف‌تر و طبقه ثروتمند، ثروتمندتر شدند. اجرای این مصوبه کشور را از عدالت دور خواهد کرد، ایران اسلامی را از آرمان‌های خود دور می‌کند و جامعه را به طور کامل طبقاتی خواهد کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: با روشی که در نظر گرفته شده هیچ راه صعودی به طبقات بالای جامعه وجود نخواهد داشت مگر اینکه مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اجرایی نشود چراکه این مصوبه خیانتی به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

نادری درباره اینکه اگر مجلس کنکور را حذف کرده بود این اتفاقات نمی‌افتاد، عنوان کرد: این اظهارات درست نیست چراکه جایگزین‌های خیلی بهتری نسبت به مصوبه فاجعه‌بار شورا وجود دارد. امکان حذف کنکور باید به صورت کارشناسی بررسی شود اما پیش از اینکه بگوییم جایگزین چیست، باید ببینیم که جایگزین چه چیزی نیست! قطعاً مصوبه فاجعه بار شورا جایگزینی برای حذف کنکور نخواهد بود.

می‌توان طرح دوفوریتی حذف کنکور را احیا کرد

وی تاکید کرد: آیندگان بدانند که مجلس مخالف با قطبی کردن، طبقاتی کردن و فاصله گرفتن از آرمان‌های انقلاب اسلامی بود و مخالفت خود را به هر نحوی که توانست اعلام کرد و همچنان نیز مسیر لغو مصوبه را دنبال می‌کنیم. در کمیسیون آموزش در حال تهیه طرحی بودیم که می‌توانست با تفاهم و تشکیل کمیسیون مشترک با دولت کار را پیش ببرد و جایگزینی بهتر برای حذف کنکور در نظر گرفت که می‌توان این طرح دو فوریتی را دوباره احیا کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: یکی از مباحثی که می‌توان مطرح کرد پذیرش داوطلب توسط دانشگاه هست، روشی که در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا انجام می‌شود. همچنین می‌توان با نظام متمرکز، سهم مناطق محروم را مشخص کرد تا ترتیبی اتخاذ شود که دانش‌آموزان مناطق محروم، رقیب دانش‌آموزی که در شمیرانات تحصیل می‌کند، نباشند. در کنکور فعلی مناطق ۳ گانه برای رقابت داوطلبان پیش‌بینی کردیم که این مسئله در آن دیده شده اما در مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به هیچ عنوان چنین مسئله‌ای دیده نشده است.

وی افزود: با همین کنکور فعلی یک سوم از دانشجویان حاضر در دانشگاه‌های برتر از مناطق محروم هستند که دیدن این صحنه بسیار خوشایند است که مایل هستیم این رقم بیشتر شود اما با مصوبه شورا دیگر شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود. سازوکار فعلی بسیار بهتر از مصوبه‌ای است که شورا مصوب کرده است.

رئیس‌جمهور با معلمان گفت‌وگو داشته باشد

نادری اضافه کرد: به آقای رئیس‌جمهور عرض کردم که شما که هر هفته به سفرهای استانی می‌روید چرا یک یا دو ساعت از وقت خود را برای دیدار با معلمان و دانش آموزان صرف نمی‌کنید و نظرات آنها را در قبال مصوبه جویا نمی‌شوید؟ قطعاً اگر در این باره سوال پرسیده شود اینگونه اصرار بر اجرای این مصوبه نمی‌ورزند. البته انصافاً رئیس‌جمهور با حضور در کف میدان درک خوبی از آنچه در جامعه رخ می‌دهد، دارد که در مقایسه با رئیس‌جمهور قبلی که نگران بودیم زخم بستر بگیرد جای تقدیر دارد؛ اما خوب است در یکی از این سفرها فراخوانی برای معلمان داده شود تا نظرات خود را بیان کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: نیاز به کار کارشناسی بیشتری است و ضرورت دارد اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که ۳ نفر از آنها اصرار به اجرای این مصوبه دارند و دیگر اعضای آن هیچ ایده‌ای در خصوص این مصوبه ندارند، مواجهه بیشتری با معلمان، کارشناسان، نمایندگان مجلس و کارشناسان دولت داشته باشند تا اجرای این مصوبه منجر به قربانی شدن دانش‌آموزان، خانواده‌های آنان و معلمان نشود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید