استفاده از دمنوش گیاهی از بهترین روش‌ها برای درمان سریع خلط گلو هستند. در این مطلب با یک دمنوش گیاهی شگفت انگیز آشنا می شوید.

جلوگیری از خلط گلو با خوردن این دمنوش معجزه آسا
 خلط یا مخاط ماده‌ای طبیعی و لغزنده است که توسط بسیاری از بافت‌های غشایی در بدن تولید می‌شود و برای عملکرد بدن ضروری است و به عنوان یک لایه محافظ و مرطوب عمل می‌کند تا از خشک شدن اندام‌های حیاتی جلوگیری شود. مخاط نیز به عنوان دامی برای محرک‌ها مانند گرد و غبار، دود و یا باکتری‌ها عمل می‌کند.
به گزارش  سلام نو  به نقل از شفاآنلاین، این گروه حاوی آنتی بادی و آنزیم‌هایی برای کشتن باکتری‌ها است تا به مبارزه با عفونت‌ها کمک کند. بدن مقدار زیادی خلط تولید می‌کند - حدود ۱ تا ۱.۵ لیتر در روز و ما متوجه همه خلط‌ها نمی‌شویم مگر اینکه تولید آن افزایش یابد یا کیفیت مخاط تغییر کرده باشد، که ممکن است با بیماری‌های مختلف و شرایط متفاوت رخ دهد.
عفونت و مخاط‌های حفره‌های سینوسی یکی از علت‌های وجود خلط
یکی از شایع‌ترین علت وجود خلط به خصوص در ناحیه حنجره و گلو، عفونت‌ها و مخاط‌هایی است که از حفره‌های سینوسی به سمت حلق جریان پیدا می‌کند. این نوع عفونت‌ها را نزله می‌نامند که معمولا در ساعات ابتدایی صبح بیشتر است و هرچه به میانه روز پیش می‌رویم از میزان آن کاسته می‌شود.
خلط می‌تواند منبعی برای ورود عفونت به بدن باشد و با افزایش حجم خلط احتمال ورود عفونت به گلو و ریه‌ها افزایش یافته و در بلند مدت سبب ابتلا به بیماری‌های قلبی و آسم و تنگی نفس شود که انباشته شدن خلط در معده سبب لزج شدن مخاط معده و نیز بدبو شدن دهان می‌شود که کهنه شدن خلط درمان سرماخوردگی را به تعویق می‌اندازد.

چگونه می‌توان از خلط گلو جلوگیری کرد؟

۱. برای جلوگیری از خلط گلو هوا را مرطوب نگه دارید:

هوای خشک، بینی و گلو را آزار می‌دهد و باعث خلط بیشتر به شکل روان کننده می‌شود. قرار دادن یک دستگاه بخور خنک در اتاق خواب می‌تواند خواب خوبی را ایجاد کند و بینی را خوب و راحت نگه دارد و از گلو درد جلوگیری کند.

۲. نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای جلوگیری از خلط گلو:

بدن باید مرطوب بماند تا مخاط را رقیق نگه دارد و هنگامی که یک فرد بیمار است، مصرف مایعات بیشتر خلط را رقیق می‌کند و کمک می‌کند سینوس‌ها تخلیه شوند و افراد مبتلا به آلرژی‌های فصلی نیز ممکن است بفهمند هیدراته بودن به جلوگیری از گرفتگی کمک می‌کند.

۳. استفاده از لیف حمام گرم و مرطوب برای صورت:

این می‌تواند یک درمان تسکین دهنده برای درد سینوسی باشد، مرطوب کردن از طریق یک پارچه خیس راهی سریع برای بازگشت رطوبت به بینی و گلو است و همچنین گرما به تسکین درد و فشار کمک می‌کند.

۴. سر را بالا نگه دارید:

هنگامی که بالا رفتن خلط آزار دهنده است، ممکن است خوابیدن روی چند تا بالش یا روی یک صندلی راحت کمک کند و صاف خوابیدن می‌تواند ناراحتی را افزایش دهد، چون ممکن است احساس شود که مخاط پشت گلو جمع می‌شود.

۵. با احتیاط از شر خلط خلاص شوید:

وقتی خلط از ریه‌ها از داخل گلو بالا می‌رود، بدن احتمالاً سعی می‌کند آن را از بین ببرد و تف کردنش سالم‌تر از بلعیدن آن است.

۶. استفاده از اسپری بینی یا شستشو:

اسپری آب نمک می‌تواند خلط و بینی را از سینوس‌ها پاک کند. به دنبال اسپری‌های استریل باشید که تنها حاوی سدیم کلرید هستند و در هنگام شستشو از آب مقطر و یا آب استریل استفاده کنید.

۷. استفاده از اوکالیپتوس:

چندین سال است که از محصولات اوکالیپتوس برای سرکوب کردن سرفه و کاهش خلط استفاده می‌شود و آن‌ها معمولاً به طور مستقیم به سینه اعمال می‌شوند. چند قطره روغن اکالیپتوس را می‌توان به یک دستگاه بخور یا یک حمام گرم اضافه کرد تا به تمیز کردن بینی کمک کند.

۸. دوری از سیگار و دود درجه دوم:

سیگار کشیدن و دود درجه دوم یعنی قرار گرفتن در معرض دود سیگار باعث ایجاد خلط بیشتر می‌شوند.

۹. به حداقل رساندن استفاده از داروهای ضد گرفتگی بینی:

در حالی که آن‌ها ترشحات بینی را خشک می‌کنند و می‌توانند آبریزش بینی را کاهش دهند، ممکن است جلوگیری از خلط را سخت‌تر کند.

۱۰. اجتناب از محرک‌ها برای جلوگیری از خلط گلو:

مواد شیمیایی، رایحه ها، و آلودگی‌ها می‌توانند باعث تحریک بینی، گلو و مجاری هوایی شوند که این باعث ایجاد خلط بیشتر می‌شود.

۱۱. تشخیص واکنش‌های غذایی:

برخی غذاها می‌توانند باعث واکنش‌هایی شوند که موجب آلرژی فصلی می‌شوند و آن‌ها ممکن است باعث خارش بینی و گلو شوند که منجر به خلط زیادی می‌شود پس هر گونه غذایی که باعث افزایش خلط یا مخاط می‌شود را ثبت کنید.

۱۲. حمام گرم برای درمان خلط گلو:

زمان صرف شده در حمام پر از بخار به شل شدن خلط بینی و گلو کمک می‌کند. ریختن آب گرم روی صورت نیز می‌تواند باعث تسکین فشار سینوس‌ها شود.
متناوبا، آب داغ را در یک کاسه بزرگ بریزید و یک حوله را روی سر خود نگه دارید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بخار را تنفس کنید که این کار به کاهش درد ریه‌ها کمک خواهد کرد و شما همچنین می‌توانید چندین بار در روز از این روش درمانی ساده استفاده کنید.

۱۳. مصرف بالای میوه برای درمان خلط گلو:

یک مطالعه نشان داد که رژیم غذایی غنی از میوه و احتمالاً سویا می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی کمتری در ارتباط با خلط شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید