فلزاتی همچون آهن و فولاد به‌صورت کلی از جمله فلزاتی بوده که دائماً در معرض خوردگی، زنگ‌زدگی و فروریختن هستند.

صفر تا صد آشنایی با ورق گالوانیزه

امروزه با گذشت زمان و پیشرفت علم و فناوری، راه‌های گوناگونی برای مراقبت از این نوع سازه‌های فولادی در نظر گرفته شده است. استفاده از ورق گالوانیزه یکی از این راه‌هاست. ورق فولادی گالوانیزه، یکی از بهترین و پرطرفدارترین نوع ورق‌های فولادی برای اکثر سازه‌های فولادی به شمار می‌رود.

ازآنجایی‌که این ورق به‌دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی به یکی از محصولات پرکاربرد تبدیل شده، استعلام قیمت آن متناسب با نوسانات بازار و خرید در بهترین زمان ممکن اهمیت می‌یابد. قیمت ورق گالوانیزه را می‌توان از منابع معتبری پرس‌وجو کرد. اطلاع قیمت ورق گالوانیزه از پیوان https://pivan.co/product-category/sheet/crc/hdg-sheet/

 یکی از هزاران راه برای اطلاع از نرخ روز و خرید این محصول فولادی است.

ورق گالوانیزه چیست؟ به چه محصولی ورق گالوانیزه گفته می‌شود؟

ورق گالوانیزه در اصل نوعی ورق فولادی است که توسط عنصر روی و از طریق فرایند گالوانیزاسیون ساخته می‌شود؛ این نوع از ورق‌ها اساساً دارای طیف گوناگونی از ورق‌های فولادی گالوانیزه گرم و الکتروگالوانیزه هستند. در ورق گالوانیزه پوشش روی با تشکیل یک مانع بسیار عالی، اجازه عبور اکسیژن و رطوبت را به فولاد نمی‌دهد و در نتیجه می‌توان اذعان کرد که پوشش روی با جو واکنش داده و از فولاد اصلی مراقبت می‌نماید. ورق گالوانیزه همچنین از پایداری بسیار مطلوبی برخوردار است و به علت دارا بودن سطح براق و شکل‌پذیری منعطف، جزء ورق‌های پرطرفدار بازار کشور است.

میزان ضخامت پوشش ورق گالوانیزه معمولاً با ضخامت لایه‌های آلیاژ آهن و روی که ناشی از واکنش فولاد با روی است، مشخص خواهد شد. این لایه به‌طور ویژه دارای 95 درصد آلیاژ (روی) و 5 درصد آهن است. میزان طول عمر مفید این نوع ورق نیز در حدود 20 الی 30 سال توسط کارشناسان تخمین شده است. در آخر بایستی خاطر نشان کرد بیشتر کارخانه‌های سازنده ورق گالوانیزه، ورق‌های خود را با استانداردهای EN 10346 و EN 10346 تولید می‌نمایند.

انواع ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه با توجه به نوع شیوه گالوانیزاسیون، در دو نوع ورق گالوانیزه گرم و ورق گالوانیزه سرد ساخته می‌شوند. ورق گالوانیزه از نوع ذوزنقه نیز یکی دیگر از نوع‌های ورق گالوانیزه در بازار کشور است.

ورق گالوانیزه گرم

این نوع ورق گالوانیزه اساساً با فرایند گالوانیزاسیون گرم ایجاد می‌شود و در یک مکان حمامی شکل دارای عنصر روی مذاب، تولید خواهد شد. در طول این نوع شیوه از تولید ورق‌های گالوانیزه گرم، ابتدا ورق‌های فولادی در کوره‌ای قرار می‌گیرند و در میزان دمای 120 درجه سانتی‌گراد حرارت داده می‌شوند. در گام بعدی یک نوع پوشش روی به‌صورت یک نوار پیوسته بر روی بستر فولادی ورق ایجاد می‌شود؛ با رد شدن ورق‌های یادشده از حمام دارای روی مذاب و با سرعت حدود 180 متر بر دقیقه، این پوشش تشکیل خواهد شد.

در حمام معمولاً ورق فولادی به مجاور یک رول غوطه‌ور پیچیده خواهد شد و با فلز روی واکنش نشان داده و یک پوشش چسبنده ایجاد می‌شود. در مراحل پایانی، فولاد، سرد خواهد شد و پوشش روی نیز بر روی سطح بیرونی ورق سفت می‌شود.

ورق گالوانیزه سرد

این نوع از ورق گالوانیزه از طریق فرآیند گالوانیزه الکتریکی یا (فرایند آبکاری) ساخته می‌شود. در این نوع فرایند، عنصر روی به شکل الکترولیتی بر روی ورق فولادی رسوب می‌کند؛ به علت اینکه در این شیوه، میزان دما به‌ اندازه فرآیند گالوانیزه گرم، به ورق فولادی اعمال نمی‌شود. ساختار ورق گالوانیزه از نوع سرد اساساً به علت میزان دمای پایین در موقع فرآیند تولید، دچار تغییر نخواهد شد و خواص یکنواخت را برای ورق فولادی ایجاد می‌کند.

صفر تا صد آشنایی با ورق گالوانیزه

مزایا و ویژگی‌ ورق گالوانیزه

چه ویژگی و مزایای ورق گالوانیزه را به یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین محصول فولادی در صنعت‌های مختلف تبدیل کرده است؟ شناخت مزایا و ویژگی‌های این محصول فولادی به ما کمک می‌کند تا به خوبی از دلایل اهمیت و پرفروش بودن اطلاع کسب کنیم.

از مهم‌ترین مشخصات و ویژگی‌های این نوع ورق فولادی می‌توان به مواردی همچون پایداری بسیار عالی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، شکل و ظاهر سطحی بسیار خوب ورق، شکل‌پذیری مناسب، رنگ‌پذیری عالی، قابلیت جوشکاری، میزان درجه سختی بالا و ... اشاره نمود. میزان ضخامت پوششی این نوع ورق اساساً متناسب با جرم پوشش است. ضخامت پوشش ورق گالوانیزه گرم معمولاً با ضخامت لایه‌های آلیاژ روی و آهن، تعیین می‌شود. پوشش ورق گالوانیزه همچنین در قسمت گوشه و لبه ورق، اندکی ضخیم‌تر است و همین موضوع سبب انتخاب افراد می‌شود. از دیگر خصوصیات اصلی ورق گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه‌ی تعمیر و نگهداری این نوع ورق بسیار کمتر از دیگر نوع‌های ورق‌ فولادی است.
  • هزینه‌ی ساخت ورق‌های گالوانیزه در مقایسه با سایر ورق‌های فولادی بسیار کمتر است.
  • فرایند جوشکاری در این نوع ورق‌ به‌آسانی انجام خواهد شد.
  • ورق‌های گالوانیزه از قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار زیادی برخوردار می‌باشند.
  • این نوع ورق‌ها، از شکل و ظاهر بسیار براق و باکیفیتی بهره‌مند هستند.
  • ورق گالوانیزه از درجه سختی بسیار بالایی برخوردار است.

کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف

ورق فولادی گالوانیزه به‌طورکلی در صنایع گوناگونی استفاده می‌شود و کاربرد ورق گالوانیزه در تولید سقف شیروانی، یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از این نوع ورق فولادی است. در بخش زیر به دیگر کاربردهای ورق گالوانیزه در صنایع مختلف اشاره خواهد شد:

  • استفاده از این نوع ورق در ادوات و تجهیزات کشاورزی و...
  • کاربرد در قسمت‌های مختلف خودرو مثل بدنه اصلی ماشین، کف اتاقک، فیلترهای هوا و روغن، مخزن سوخت و لوله‌های خروجی خودرو
  • کاربرد در مصارف ساختمانی مثل پانل، دیوارک، سقف، دیوارهای جانبی، نرده‌ها، سقف‌های کاذب و تولید سقف شیروانی
  • استفاده در تجهیزات خانگی همچون ماشین لباس‌شویی، مخازن آب، صندوق، جعبه یخ، درب حمام و...
  • کاربرد در وسایل مختلفی همچون تابلوهای برق و الکترونیکی، کولر گازی، یخچال و لامپ‌های تزئینی
  • کاربرد در تهیه مبلمان، کابینت، قفسه، صندلی‌های سبک و...
  • کاربرد در صنایع سیم و کابل

نکات مهم در زمان خرید ورق گالوانیزه

این نوع ورق‌های فولادی به‌صورت کلی در ابعاد و مشخصات ظاهری گوناگونی تهیه می‌شوند و افراد در موقع خرید ورق‌های گالوانیزه باید به یکسری نکات و معیارهای اساسی توجه نمایند. در بخش زیر به مهم‌ترین موارد در هنگام خرید ورق گالوانیزه اشاره خواهیم داشت:

  • قیمت ورق گالوانیزه
  • بررسی میزان وزن و ضخامت ورق
  • توجه به میزان چگالی ورق
  • بررسی ابعاد و اندازه ورق
  • توجه به برند یا تولیدکننده این محصول
کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید