قرار است چند خودرو در بورس کالا عرضه شود، کدام یک خودروها و با چه شرایطی در بازار سرمایه عرضه می‌شود؟

جزییات عرضه ۱۵ خودرو در بورس کالا / مزایای عرضه خودرو در بورس چیست؟

به گزارش سلام نو، روزنامه همشهری نوشت: با پذیرش ۸ خودرو جدید در بورس کالا تعداد خودروهای پذیرش شده در بورس کالا به ۱۵محصول و تعداد خودروسازهایی که قرار است محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند به ۹خودروساز رسید. بر این اساس متناسب با پذیرش محصولات جدید از امروز دور جدید عرضه محصولات شرکت‌های خودروسازی‌ در بورس کالا آغاز می‌شود.

دولت در طرح تحول صنعت خودرو در تلاش است اصلاحات اساسی در نحوه توزیع و تخصیص خودرو به مشتریان انجام دهد؛ به همین دلیل در گام نخست با طراحی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو این برنامه را عملی کرد و حالا قرار است در تداوم همین برنامه، عرضه خودرو در بوس کالا توسعه یابد.

بر همین اساس پس از یک دور عرضه محصولات بهمن‌موتور که در خرداد ماه انجام شد حالا و بعد از مصوبات شورای بورس قرار است محصولات سایر شرکت‌های خودروسازی‌ نیز در بورس کالا عرضه شود.

آن طور که بورس کالا اعلام کرده است تاکنون ۱۵خودروی جدید ازجمله شاهین، هایما s۷، هایما s۵، لاماری ایما، دایون y۵، وانت دو کابین کاپرا، کامیونت ۶تن فاو تایگر، کشنده تک‌محور CA۴۱۸۰، کامیون فورس، کامیون امپاور، جک S۵، جک J۴، وانت KMC-T۸، وانت کارا تک کابین، وانت کارا دوکابین، فیدلیتی و دیگنتی متعلق به ۹شرکت خودروسازی‌ شامل شرکت‌های سایپا، ایران‌خودرو، آرین پارس موتور، خودروسازی‌ ایلیا، بهمن موتور، سیبا موتور، بهمن دیزل و کرمان موتور در بورس کالا پذیرش شده‌اند. آن طور که بورس کالا اعلام کرده است بعد از عرضه‌های خرداد ماه دور دوم عرضه‌ها از امروز در بورس کالا آغاز می‌شود.

جزئیات عرضه‌های جدید

طبق اعلام بورس کالا، امروز ۲۶مرداد ماه ۳۵۰دستگاه فیدلیتی و ۲۵۰دستگاه دیگنیتی متعلق به گروه بهمن موتور راهی تالار صنعتی می‌شود. براساس اطلاعیه منتشر شده ۸۵دستگاه از این خودروها فیدلیتی ۷نفره تیپ ۲ مشکی و ۹۰دستگاه فیدلیتی ۷نفره تیپ ۲ سفید است که با قیمت‌های ۷۷۲میلیون تومان عرضه خواهند شد. ۸۵دستگاه فیدلیتی ۵ نفره تیپ یک مشکی و ۹۰دستگاه فیدلیتی ۵نفره تیپ یک سفید نیز به قیمت ۷۵۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان و همچنین ۱۲۵دستگاه دیگنیتی پرایم مشکی و ۱۲۵دستگاه دیگنیتی پرایم سفید هر یک به قیمت ۸۲۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان عرضه می‌شوند.
طبق اطلاعیه عرضه، هر کد ملی فقط مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده و صرفا برای یک دستگاه خودرو است.

صدور سند و شماره‌گذاری خودرو نیز فقط به اسم شخص خریدار خواهد بود.
علاوه بر هزینه خودرو، خریداران ملزم به واریز ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش هستند. همچنین برای فیدلیتی هزینه ۱۷میلیون و ۳۹۱هزار و ۹۰۲تومان شامل مالیات و عوارض شماره‌گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره‌گذاری، هزینه بیمه شخص ثالث درنظر گرفته شده است. برای دیگنیتی نیز ۳۵میلیون و ۳۵۰هزار تومان هزینه درنظر گرفته شده است. متقاضیان برای خرید خودرو در بورس‌کالا ابتدا باید کد معاملاتی بورس‌کالا دریافت کنند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که برای خرید خودرو، باید بخشی از قیمت پایه خودرو براساس اعلام بورس‌کالا در حساب وکالتی خریدار موجود باشد.

مزایای عرضه خودرو در بورس چیست؟

به زعم کارشناسان عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند زمینه اولیه حذف قیمت‌گذاری دستوری به‌ویژه برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی‌ کشور باشد که مدت‌ها است به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری با زیان‌های سنگینی مواجه شده‌اند. محاسبات نشان می‌دهدکه زیان انباشته آنها هم‌اکنون به ۱۲۵هزار میلیارد تومان رسیده است. به غیراز این به‌گفته اغلب کارشناسان این اقدام می‌تواند منجر به افزایش شفافیت و حذف رانت در بازار خودرو شود.

جمشید ایمانی، رئیس هیأت مدیره گروه بهمن شفافیت و رقابت را به‌عنوان ۲ رکن اصلی و مزیت عرضه خودرو در بورس کالا دانست و گفت: علاوه بر معاف بودن معاملات بورس کالا از الزام‌های قیمت‌گذاری دستوری و نحوه عرضه کالا به روش‌های غیرمعمول ازجمله قرعه‌کشی، شفافیت و رقابت نیز از دیگر مزیت‌های این بورس است؛ همچنین در تالار شیشه‌ای بورس، دستگاه و سازمانی غیراز خودروسازان بر معاملات نظارت می‌کند و به این ترتیب همه فرایندها شفاف و قابل نظارت است.
او تأکید کرد: افرادی که برای خرید خودرو به بورس کالا ورود می‌کنند مصرف‌کنندگان نهایی هستند چون زمانی که براساس سیستم حراج، معاملات انجام می‌شود افراد با هدف سود بردن از اختلاف قیمت کارخانه و بازار ورود نمی‌کنند، بلکه بر مبنای قیمت پایه و درصورت بیشتر بودن تقاضا به نسبت عرضه تا زمانیکه برایشان مقرون به صرفه است رقابت می‌کنند.

به‌عبارت دیگر عرضه خودرو در بورس کالا باعث می‌شود که این محصول از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود. محمد حسین ترابی، مدیرعامل پارس خودرو نیز عرضه و فروش خودرو در بورس کالا را عاملی برای قطع دست رانت بازان و کاهش التهابات بازار برشمرد و گفت: بهترین راه این است که به سمت عرضه خودرو در بورس کالا برویم و خودرویی که به‌دست مشتری می‌رسد، با قیمت واقعی باشد و مشتری مجبور نباشد به‌دلیل این مشکلات به بازار آزاد مراجعه و ارقام نجومی برای خودرو پرداخت کند.

مهدی حاجی غلام سریزدی، عضو هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار هم حذف قیمت‌گذاری دستوری را مهم‌ترین مزیت عرضه خودرو در بورس کالا دانست و گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا و انتقال سود واسطه‌ها و دلال‌ها به تولیدکننده، افزایش سودآوری را برای خودروسازان خواهیم داشت که این امر می‌تواند بر قیمت سهام آنها در بازار سرمایه تأثیر مثبت داشته باشد و موجب خروج ۲ شرکت بزرگ خودروساز از زیان شود؛ ازطرفی درصورت توسعه خطوط و افزایش تیراژ تولید در بلندمدت، افزایش عرضه و کاهش قیمت متناسب با تورم را در این صنعت انتظار داریم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید