قیمت سکه طرح جدید به قیمت ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۲۲۴ تومان معامله شد.

طلا و سکه دوباره صعودی شدند / هر گرم طلای ۱۸ عیار چند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، ایران بامداد امروز پاسخ رسمی خود را به پیشنهادات برجامی اتحادیه اروپا تحویل داد. در ادامه قیمت‌ها در بازار ارز افزایشی شد. بازار طلا و سکه نیز امروز با نوساناتی همراه بود اما در مجموع روند صعودی داشت.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی معتقد است که بازارها در انتظار پاسخ قطعی ایران بودند اما موضع مشروط کشور، ابهامات را در مورد آینده برجام افزایش داده است. به همین دلیل واکنش آنها، صعودی بود. به اعتقاد او، طلا و سکه اکنون بیشتر از اونس، از قیمت دلار پیروی می‌کنند و در انتظار نتیجه مذاکرات وین هستند.

در بازار طلا و سکه چه گذشت؟

امروز در بازار طلا و سکه نوساناتی وجود داشت. سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا را در لحظه تنظیم این خبر کاهشی اعلام کرده است. هر گرم طلای ۱۸ گرم اکنون یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۲۲۴ تومان داد و ستد می‌شود. این نرخ نسبت به بعد از ظهر امروز دو هزار تومان و نسبت به روز گذشته، حدود ۹ هزار تومان کمتر است.

قیمت سکه طرح جدید نیز در این لحظه روند کاهشی دارد و به قیمت ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است. رقم اعلامی نسبت به بعد از ظهر امروز تغییر محسوسی نداشته، اما حدود چهار هزار تومان کمتر از روز گذشته است. این منبع دیروز برای ساعاتی نرخ سکه امامی را ۱۴ میلیون تومان اعلام کرده بود.

همچنین قیمت سکه طرح قدیم اکنون روند نزولی دارد و به ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. رقم اعلامی نسبت به بعد از ظهر امروز تغییر محسوسی نداشته، اما حدود ۲۲ هزار تومان کمتر از روز  گذشته است. این منبع دیروز برای ساعاتی نرخ سکه بهار آزادی را ۱۳ میلیون و ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

افزایش طلا و سکه در بازار امروز

اما شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز،  قیمت هر گرم طلا را در لحظه تنظیم این گزارش، افزایشی و یک میلیون و ۳۰۴ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرده است. حدود ۴۰۰ تومان بیشتر از امروز بعد از ظهر و حدود چهار هزار تومان بیشتر از روز گذشته. این منبع روز گذشته برای ساعاتی نرخ طلا را در کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی اعلام کرد.

همچنین، این منبع قیمت تک‌فروشی سکه طرح جدید (امامی) را در لحظه تنظیم این خبر صعودی و ۱۴ میلیون و ۱۱۴ هزار تومان اعلام کرده است. ارقم اعلامی، نسبت به امروز بعد از ظهر پنج هزار تومان کمتر و نسبت به روز گذشته حدود ۵۰ هزار تومان بیشتر است. این منبع روز گذشته برای ساعاتی نرخ سکه امامی را در کانال ۱۳ میلیون تومانی اعلام کرد.

 سکه طرح قدیم (بهار آزادی) نیز در لحظه تنظیم این خبر افزایشی است و ۱۲ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان معامله می‌شود. این رقم، ۹ هزار تومان از امروز بعد از ظهر کمتر و ۴۸ هزار تومان از روز گذشته، بیشتر است. به گزارش این منبع، سکه بهار آزادی از دیروز وارد کانال ۱۲ میلیون تومانی شده است.

نرخ اونس جهانی نیز در لحظه تنظیم این خبر، کاهشی و ۱,۷۷۲٫۸۳ دلار اعلام شده است.

پیش‌بینی‌ها از آینده بازارهای مالی

امروز دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، بر خلاف روز گذشته روند افزایشی داشت و به کانال ۳۰ هزار تومان بازگشت. از روهای پایانی هفته گذشته تا دیروز، نرخ دلار کاهشی بود. روز گذشته نیز روند نزولی قیمت دلار ادامه داشت و دلار پس از مدت‌ها به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشت. اما پاسخ مشروط ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا و عدم واکنش صریح طرف اروپایی به این پاسخ، ابهامات بازار را نسبت به آینده افزایش داد. در نتیجه روند نرخ ارز معکوس شد. آخرین رقم اعلامی برای فروش نقدی ارز آمریکایی به حدود ۳۰,۱۸۰ تومان رسید. معاملات غیرقانونی دلار فردایی نیز روند افزایشی دارد.

امروز دلار توافقی نیز صعودی بود و به حدود ۲۸ هزار و ۹۵۰ تومان نیز رسید. اما در ادامه کاهشی شد و در لحظه تنظیم این خبر به حدود ۲۸,۸۲۶ تا ۲۸,۹۰۰ رسیده است. امروز دلار هرات هم به کانال ۳۰ هزار تومانی بازگشته بود.

افزایش ابهامات برجامی

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز در توضیح دلیل روند افزایشی بازار گفت: ایران پاسخ قطعی خود را اعلام نکرده. بازار منتظر واکننش طرف دیگر مذاکرات است. اگر فضای ابهام تشدید شود یا آمریکا واکنش خوبی نشان ندهد، دلار به سمت افزایش قیمت حرکت می‌کند.

او توضیح داد: اما اگر خبر مثبتی از مذاکرات منتشر شود، احتمال کنترل قیمت‌ها در بازه فعلی وجود دارد.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه گفت: در حال حاضر تنها ابهامات تشدید شده است و نوسانات موجود در بازار امروز نیز نشان‌دهنده عدم قطعیت در پاسخگویی ایران است.

تاثیر دلار بر طلا و سکه بیشتر از اونس

حق‌شناس در ادامه توضیح داد: طلا و سکه نیز، در شرایط کنونی، از قیمت دلار بیش از اونس جهانی پیروی می‌کند و در انتظار اخبار برجامی هستند.

او افزود: نوع واکنش اتحادیه اروپا به پاسخ ایران و کاهش یا افزایش ابهامات می‌تواند بر قیمت دلار و به دنبال آن طلا و سکه اثر بگذارد.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: با وجودی که اونس پس از حدود یک هفته که روند افزایشی داشت، نزولی شده است اما تاثیر آن بر بازار داخلی جزئی است. در چنین شرایطی، طلای جهانی در صورتی می‌تواند بر بازار ایران تاثیر قابل توجه می‌گذارد که صعود یا ریزش شدیدی را تجربه کند.

تصمیم‌گیری دولت در تعیین قیمت دلار

علی‌اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت واقعی دلار با توجه به نرخ تورم موجود در کشور و تفاوت جدی آن با کشورهای حوزه دلار، کمتر از ۳۵ هزار تومان برآورد نمی‌شود.

او افزود: اما با توجه به جو خوش‌بینی حاکم در بازار به احتمال توافق در مذاکرات وین، مدتی است که قیمت‌ها با نوسانات جزئی همراه شده و در کانال ۳۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود.

رئیس اسبق کانون صرافان در ادامه توضیح داد: بیش از ۸۰ درصد از عرضه ارز در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد، دولت می‌تواند قیمت مورد نظر خود را به بازار دیکته کند. اما این دیکته قیمتی باید به میزان قیمت واقعی دلار صورت بگیرد.

سیگنال‌های موثر بر قیمت طلا و سکه

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله طلا و سکه، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازارها ارسال شده است.

انتظار ایران تا چهارشنبه برای پاسخگویی اروپا

شب گذشته ایران پاسخ خود را به مذاکرات برجام برای اتحادیه اروپا ارسال کرد. اتحادیه اروپا نیز ساعاتی بعد تایید کرد که پاسخ ایران را دریافت کرده است.

شبکه قطری الجزیره به نقل از «یک مسئول ایرانی» با اشاره به اینکه پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا واقع‌بینانه و حرفه‌ای بوده، تاکید کرد که نشانه‌های رسیدن به توافق نسبتا افزایش یافته است و این امری مثبت است.

این مسئول ایرانی که نامی از او برده نشده، تاکید کرد: ما تا پایان روز چهارشنبه منتظر پاسخ به نکاتی که مطرح کردیم هستیم.

همچنین شبکه الجزیره به نقل از یک مسئول اروپایی اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه است (ایسنا).

اتحادیه اروپا: درحال بررسی پاسخ ایران هستیم

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که که در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهادات مطرح شده درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها است.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه با اشاره به پاسخ ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما در حال بررسی آن (پاسخ ایران) و مشورت با سایر طرف‌های برجام و آمریکا در مسیر پیش رو هستیم

واکنش‌ها به پاسخ ایران

یک دیپلمات غربی به نقل از هیات مذاکره‌کننده فرانسوی گفت: جمهوری اسلامی ایران متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در مورد مذاکرات هسته‌ای را به صورت مشروط می‌پذیرد. به این معنی که سیاست گام به گام لغو تحریم‌ها را در قبال بازگشت به تعهدات برجامی پیش خواهد گرفت.

اما «لورا روزن» خبرنگار آمریکایی به نقل از یک مقام اروپایی در توئیتر نوشت که پاسخ ایران عمدتا در حوزه مسائل تحریمی است. آنها درخواست‌های سختی در مورد تحریم‌ها دارند (اصلاحات پرس).

نشریه پولیتیکو با استناد به اظهارات یک مقام غربی ادعا کرده است که پاسخ ایران خواسته‌های بیشتری در زمینه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشا ذرات مواد هسته‌ای که پیش‌تر کشف‌شده توسط بازرسان آژانس طی سال‌های گذشته در محل‌های مختلف، مطرح نمی‌کند.

تهران با این تحقیقات مخالفت کرده و اصرار دارد توافق هسته‌ای تنها در صورتی می‌تواند احیا شود که این تحقیق توسط آژانس، برای همیشه مختومه اعلام شود

اما میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، پاسخ ایران را سازنده دانست. او گفت: ایران طی روند اصلاح طرح احیای توافق هسته‌ای پیشنهاد تقویت ضمانت‌های مربوط به حفظ توافق در آینده را مطرح کرد. بعید نیست که به زودی دیداری در سطح وزرا در خصوص توافق هسته‌ای برگزار شود. پاسخ ایران به پیشنهادهای اتحادیه اروپا سازنده است و توپ اکنون در زمین واشنگتن است

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید