برای شمار زیادی از کاربران ایرانی دسترسی به اینستاگرام با اختلال شدیدی روبه رو شده است..

علت اصلی اختلال در اینستاگرام برای کاربران ایرانی چیست؟ / طرح صیانت یا کندی اینترنت؟

به گزارش سلام نو به نقل از دیجیاتو، دیروز دوشنبه ۲۴ مرداد، در پی بروز اختلال در دسترسی به اینستاگرام در ایران، یک نظرسنجی در این خصوص در وبسایت خود برگزار کرد که ۹۳ درصد از بیش از ۲،۶۰۰ شرکت‌ کننده ی آن تأیید کرده اند استفاده از اینستاگرام برایشان با اختلال رو به رو شده است.

«گزارش کاربران و بررسی‌های دیجیاتو نشان از کاهش سرعت بارگذاری صفحات اینستاگرام در ساعات اخیر دارد. پیگیری‌های دیجیاتو از چند کارشناس حکایت از این دارد که احتمالاً کاهش پهنای باند رخ داده که باعث بروز سرعت حداقلی در اینستاگرام شده و از آنسو مسدود کردن راه‌های رسیدن به اینستاگرام نیز شدت یافته است.»

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که رادار ابرآروان وضعیت اینستاگرام را تقریباً طبیعی و بدون اختلال نشان می‌دهد.» این رسانه، در توضیح علت این موضوع افزود «رادار ابرآروان پهنای باند و کیفیت لودینگ صفحات را بررسی نمی‌کند».

چرا اینستاگرام با آی پی ایران کند است؟ آیا اینستاگرام فیلتر شده است؟

مهدی رزمی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات درباره ی کاهش سرعت اینستاگرام بیان کرد: «از دو منظر فنی و اجتماعی می‌توانیم نگاه کنیم. با فرض اینکه موضوعات فنی و تأثیر داخلی داشته باشد، که به نظر می‌آید همین‌طور هم است، وزارت ارتباطات روی فضای مجازی و یک سری پروتکل‌هایی مثل HTPS دارد اثر می‌گذارد و اینطور که از شواهد پیداست، روی پهنای باند بین‌الملل هم دارند تفاوت قائل می‌شوند. با توجه به شواهدی که درخصصوص موضوعات زیر ساختی در حال اثر گذاشتن است، به نظر می‌آید که به صورت ناگفته و نانوشته یک سری تغییراتی دارد ایجاد می‌شود.»

این کارشناس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این تغییرات در راستای طرح صیانت است یا خیر، گفت: «با توجه به اینکه چراغ خاموش دارد انجام می‌شود، نه می‌توان آن نفی کرد و نه اثبات؛ ولی دست‌کم این حس و تصور در فضای عمومی ایجاد می‌شود.»

اینستاگرام از معدود شبکه اجتماعی های جهانی مسدود نشده در ایران است. صدها هزار کسب و کار در این شبکه اجتماعی فعالیت دارند و به گفته ی کارشناسان، ماهانه میلیاردها تومان گردش مالی توسط این کسب و کارها در آن صورت می‌ گیرد. بروز چنین اختلالاتی در این شبکه اجتماعی می‌ تواند به اقتصاد دیجیتال کشور که در برنامه ششم توسعه به آن تأکید شده، آسیبی جدی وارد کند.

اجرای طرح جنجالی صیانت واقعیت دارد؟

طرح جنجالی موسوم به صیانت هنوز به طور رسمی به تصویب نرسیده و ادعاها درباره ی تلاش برای محدودسازی اینترنت در ایران نیز بارها از سوی مسئولان رد شده است، اما افت چشمگیر کیفیت اینترنت کشور طی ماه های گذشته و وقوع اتفاقات دیگری همچون اختلال اخیر در دسترسی به اینستاگرام و اقدام ماه گذشته ی وزارت ارتباطات به فعال کردن حالت Safe Search یا همان قفل کودک در گوگل، شائبه ی اجرای چراغ خاموش طرح صیانت را برای کاربران ایرانی به وجود آورده است.

عیسی زارع‌ پور، وزیر ارتباطات هفته ی گذشته گفته بود: «چیزی هنوز به نام طرح صیانت تصویب نشده و چیزی به این اسم نداریم.»

زارع‌ پور همچنین مطرح شدن طرح صیانت را «جوسازی یک عده برای نان خوردن» توصیف کرده بود.

همچنین رضا باقری‌ اصل، معاون وزیر ارتباطات چند روز قبل با بیان اینکه «آمارها ثابت می‌کند کیفیت اینترنت پایین نیامده»، گفت: «سطح توقع مردم از سرویس‌ها افزایش یافته و تعداد کاربرانی که از سرویس‌ها استفاده می‌کنند نیز افزایش یافته‌ است.»

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید