در نشست خبری اصحاب رسانه با فدراسیون شطرنج، شادی پریدر، نایب رئیس این فدراسیون از عدم توجه وزارت ورزش به فدراسیون شطرنج، گله کرد.

گله نایب رئیس فدراسیون شطرنج از وزارت ورزش

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، شادی پریدر نایب رئیس فدراسیون شطرنج، در نشست خبری اصحاب رسانه با این فدراسیون گفت: خیلی از خبرنگاران لطف کرده و با بنده تماس داشته تا مصاحبه کنم اما به نظر می‌آید چون مصاحبه نکردم شطرنج بازان ایران مورد انتقاد قرار گرفتند. واقعا در مسابقات المپیاد جهانی بیش از ۴ ساعت نمی خوابیدم. حضور تیم ملی شطرنج ایران در دو سال گذشته حتی در مسابقات جهانی آنلاین هم منتفی بود. اگر گذشته را مرور کنید خواهید دانست که به سختی در المپیاد جهانی حضور پیدا می‌کردیم. حضور ما در المپیاد جهانی به دلیل این بود که قبل از این رقابت‌ها، در تایلند با فیده صحبت هایی داشتیم.

او ادامه داد: پرهام مقصودلو استوری انتقادی را منتشر کرد که گویای همه چیز بود. آقای سجادی به تمام فدراسیون ها رفت اما به فدراسیون شطرنج نیامد. شاید بهتر است بگویم  آمد اما تنها به پارکینگ فدراسیون! بارها به وزارت ورزش نامه نوشتیم که از قهرمانان شطرنج ایران تقدیر کند. نامه زدیم لطفا قهرمانان ایران را ببینید. چرا وزارت ورزش هیچ عکس العملی ندارد؟ بارها نامه زده‌ایم که چرا شطرنج را نمی‌بیند؟ فیروزجا ۱۶ سال داشت که رفت و دغدغه سربازی داشت. اکنون هم طباطبایی همین مشکل را دارد. مگر در فوتبال افرادی که به جام جهانی می‌روند معاف نمی شوند؟ المپیاد شطرنج هم عین المپیک است.

پریدر ادامه داد: طباطبایی هر زمانی که می خواهد از ایران خارج شود دغدغه دارد. اگر مسابقات طول بکشد این شطرنج‌باز غیبت می‌خورد. بارها طباطبایی در مسابقات شرکت نکرده و دلیل این موضوع، مشکل خروج از کشور این بازیکن بوده است. مگر طباطبایی برای این کشور کم گذاشته که معاف نمی شود؟ من چقدر می توانم طباطبایی را راضی نگه دارم؟

او ادامه داد: پویا ایدنی زمانی که استاد بزرگ شد باید از وزارت ورزش ۵۰ سکه می گرفت و او به دلیل اینکه در تهران حضور نداشت سکه‌هایش غیب شد. بارها نامه زدیم که سکه ها کجا است اما سکه ها غیب شده است. مشکل تک تک بازیکنان را به گوش وزارت ورزش رسانده‌ایم.

پریدر ادامه داد: پشت خادم الشریعه این صحبت بود که او بچه خود را خارج کشور به دنیا آورده است اما به شما می گویم که او هم برای ایران افتخار آفرینی کرده است. حتی در رسانه‌ها منتشر شد که کاپیتان تیم ملی زنان، یک آقا شده که همواره همینطور بوده است. قرار بود کاپیتان زنان من باشم اما وزارت ورزش یک قران به فدراسیون پول نداد. المپیاد شطرنج عین المپیک مسابقات بسیار مهمی است. در فدراسیون هیچ چیز غیر شفافی وجود نداد. خیلی تلاش کردیم تا ویزای شطرنج‌بازان رایگان شود. ۷۸۰۰ یورو از فدراسیون جهانی گرفته و سمینار بین المللی برگزار کردیم تا هزینه این سفر در بیاید. ویزای هند نفری ۲۸۰ دلار است و از وزارت امورخارجه خواستیم تا مشکل شطرنج بازان را حل کند. برای تیم باید ۴۰۰۰ دلار پول ویزا داده می‌شد.

از تیم شطرنج پشتیبانی مالی نشد

او ادامه داد:‌ تیم شطرنج ایران بدون هیچ پشتوانه مالی از سوی وزارت ورزش، به مسابقات اعزام شد. چه اشکالی دارد نماینده وزارت همراه تیم باشد؟ وجود نماینده وزارت در بین شطرنج بازان خوب است و باید بگویم که تنها سه جای رایگان برای اعزام داشتیم. بنده عضو کمسیون زنان فدراسیون جهانی بوده و به این مسابقات دعوت شدم. با همین عنوان هزینه اسکان من رایگان بود. کسی دیگر نمی توانست جایگزین من شود. مشکل مالی و بدهی داشتیم و حتما باید هاشمی به عنوان دبیر فدراسیون، با تیم اعزام می شد. بارها گفتیم که اگر بدهی را ندهیم فدراسیون شطرنج تعلیق خواهد شد.

پریدر گفت: وزارت ورزش با فدراسیون جهانی قراردادی نوشته و حالا باید ما بدهی را بدهیم؟ چرا ما باید بدهی بدهیم؟ چرا افرادی که این بدهی را تحمیل کردند مورد سوال قرار نمی‌گیرند؟ وزارت ورزش واقعا خجالت نمی کشد که فقط ۴۸۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان بودجه از اول سال به ما داده است؟ با این پول چه کار می توان کرد؟ اعزام رده سنی آسیایی در مهر داریم؛ باید چکار کنیم؟ اولین المپیادی بود که رئیس فدراسیون در آن حضور نداشت و تامینی به خاطر مشکلات مالی نیامد.

او گفت: از برخی خبرنگاران گله دارم؛ برخی ها خبرنگار نیستند دروغ نگارند! در گذشته، برخی ها همراه در اعزام ‌های تیم ملی حضور  داشتند اما چون اکنون نیستند، گله می‌کنند. واقعا پول نداشتیم و گرنه چه کسی بدش می‌آید خبرنگار با تیم باشد و اخبار را پوشش دهد؟ سه جای رایگان بود که یکی از آن را به نماینده وزارت ورزش دادیم. این موضوع برای تیم من چالش ایجاد نکرد چرا که طبق قانون جدید کاپیتان با بازیکن نباید صحبت کند. بنده هم به تیم کمک کردم و پوررمضانغلی هم بود. کاپیتان بانوان هاشمی بود. من روزها ۶۰ کیلومتر باید برای حضور در مسابقات المپیاد جهانی می‌رفتم! برای چه در برخی خبرگزاری ها دروغ می‌نویسند؟ تیم ملی شطرنج درخشید و مقصودلو عملکرد خوبی داشت.

پریدر ادامه داد: از کی تاحالا کارشناس داوری در مورد مسائل تخصصی شطرنج صحبت می کند؟ واقعا انصاف نیست. بچه‌های شطرنج ایران از انتشار این اخبار دلگیر هستند. شطرنج‌بازان می ترسند حرف بزنند چرا که برایشان دردسر ایجاد می شود. به تک تک مربیان خوب اعلام کردیم که به ایران بیایند اما آنها حضور پیدا نکردند و همگی برنامه داشتند. از کمیته ملی المپیک تشکر می‌کنم که همیشه همراه فدراسیون شطرنج بوده و ما را کمک کرده است.

پریدر در خصوص تشکیل نشدن هیات رئیسه فدراسیون شطرنج گفت: قبل از اساس نامه جدید، اسامی هیات رئیسه برای وزارت ورزش ارسال شد اما با وجود آمدن تایید صلاحیت‌ها وزارت ورزش لیست هیات رئیسه را امضا نمی کند. زمانی که هیات رئیسه تشکیل نشده است چه طور باید اساس نامه را تایید کرد؟ چند پست داشتن افراد زمانی است که حقوق گرفته شود اما پست های فدراسیون شطرنج حقوق ندارد. از کی تاحالا عضو کمیته فنی پست حساب می شود؟ خیلی ها در فدراسیون شطرنج رایگان کار می کنند. اجازه دهید از افراد جدید در شطرنج استفاده کنیم. چرا با رئیس اسبق فلان جا مصاحبه می‌کنید؟

او ادامه داد: اجازه دهید نام نیاورم اما فردی تنها کاندیدی بود که در انتخابات فدراسیون جهانی حضور داشت و تنها ۷ رای آورد. در گذشته، رئیس فدراسیون جهانی می دانست که رای کامبوزیا به عنوان نماینده ایران، به او نیست و بسیاری از مشکلات شطرنج سر از اینجا در می آورد. از آنجایی که می دانستیم رئیس فدراسیون جهانی شطرنج مجددا رای می آورد، یک روز زودتر به او تبریک گفتیم. تمام تلاش برخی ها  این است که رابطه ایران با فدراسیون جهانی شطرنج را خراب کنند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید