پس از پاسخ تهران به متن هماهنگی برجام ، صدای پای توافق زمانی شنیده می‌شود که ایران و ایالات متحده انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.

با انعطاف تهران و واشنگتن صدای پای توافق شنیده خواهد شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، پس از آنکه حسین امیرعبداللهیان روز گذشته اعلام کرد که آخرین جمع‌بندی جمهوری اسلامی ایران به مسائل باقیمانده در متن هماهنگ کننده برجام تا ساعت ۱۲ نیمه شب برای اتحادیه اروپا ارسال خواهد شد، شنیده‌ها از تحقق این امر در ساعات اولیه امروز (سه‌شنبه) حکایت دارد.

در همین راستا نیز «نورنیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ساعاتی پس از سخنرانی وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران از برگزاری جلسه فوق‌العاده این نهاد به ریاست سیدابراهیم رئیسی خبر داد که در جریان آن علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران گزارش مبسوطی را به اعضاء شورا ارائه کرده است. 

استفانی لیختن‌اشتاین، خبرنگار «پولتیکو» با انتشار توئیتی ضمن تایید خبر دریافت پاسخ ایران از سوی اتحادیه اروپا نوشت: ظاهرا در متن چیزی در خصوص پادمان گفته نشده و بیشتر بر تحریم‌ها و تضامین متمرکز است. همچنین درخواست خارج از انتظاری نیز مطرح نشده است. 

لورا روزن، خبرنگار رسانه‌هایی همچون «دیپلمات»، «المانیتور» و «پولتیکو» نیز در توئیتی در پاسخ به این سوال که پاسخ تهران چگونه بود؟ از قول مقام اتحادیه اروپا نوشت: پاسخ فقط در مورد رفع تحریم‌ها است.

لارنس نورمن، خبرنگار نشریه «وال استریت ژورنال» نیز از قول منابع خود در اتحادیه اروپا نوشت: موارد مورد نظر ایران شامل ۲ الی ۳ مورد است که تهران در پاسخ خود ایده‌هایی را نیز برای رفع دغدغه‌های خود ارائه کرده است.  

انعطاف ایران مشروط است

در همین راستا ایندیپندنت هم به نقل از هیات‌فرانسوی از پذیریش مشروط متن پیشنهادی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا از سوی ایران خبر داد.

علی‌رغم تایید منابع غربی از دریافت پاسخ ایران توسط اتحادیه اروپا اما هیچ مقام رسمی در داخل کشور اعلام نکرده که پاسخ ایران چیست و به چه موضوعاتی پرداخته است و آیا زمینه برای توافق در روزهای آینده وجود دارد؟  البته این در حالی است که محمد مرندی که به عنوان مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده شناخته می‌شود در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» گفت: فاصله زیادی تا توافق احتمالی نداریم و حل مسائل باقیمانده چندان دشوار نیست. 

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم پس از تحویل پاسخ ایران به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اعلام کرد که پاسخ خود به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران را به طور غیرعلنی به این اتحادیه خواهد داد.

وی افزود که آمریکا پاسخ خود را به صورت علنی اعلام نمی‌کند، بلکه آن را به‌طور مستقیم در اختیار «جوسپ بوررل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد گذاشت.

وزیر امور خارجه نیز روز گذشته بر این موضوع تاکید کرده بود که: « اگر آمریکا انعطاف نشان دهد، در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم.» و همین موضوع نیز حاکی از وجود درخواست‌هایی از سوی ایران، در پاسخ ارسال شده به جوزپ بوررل دارد. 

جمع‌بندی پاسخ تهران و آنچه دیگر کشورهای عضو توافق هسته‌ای و آمریکا به هماهنگ کننده برجام اعلام کرده‌اند تا ساعات آینده یا حداکثر تا پایان هفته از سوی اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد که در نهایت مشخص می‌کند آیا تهران و واشنگتن برای نجات آنچه در سال ۲۰۱۵ روی آن توافق کردند، انعطاف از خود نشان می‌دهند؟  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید