سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که هنور ابلاغ رسمی برای توزیع کالابرگ صورت نگرفته است با این هم حدس‌ها درباره زمان توضیح کالابرگ زده می‌شود.

زمان توزیع کالابرگ مشخص شد / یارانه شهریور ۱۴۰۱ نقدی است یا کالا برگ؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، قرار بود از ابتدای شهریور ماه ۱۴۰۱، کالابرگ به جای یارانه نقدی توزیع شود. اما هنوز زیرساخت‌های آن فراهم نیست و زمان توضیح کالابرگ قطعی نشده است.

این در شرایطی است که به گفته وزیر اقتصاد، گزارش طرح کالابرگ قرار است تا آخر مرداد ارائه شود. او گفت: «امیدواریم اوایل شهریور ماه بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزییات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.»

همچنین طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز اعلام کرد هنور ابلاغ رسمی برای توزیع کالابرگ صورت نگرفته است. تا زمانی که ابلاغ رسمی صورت نگیرد، یارانه‌ها به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

جزئیات پرداخت یارانه شهریور ماه؛ آیا زمان توضیح کالابرگ رسیده است؟

به نظر می‌رسد این طرح فعلا عملی نیست و شهریور ماه هم پرداخت یارانه‌ها به صورت نقدی باشد. اگر دولت قصد تغییر در روند پرداخت یارانه‌ها را داشته باشد از مهر ماه طرح جدید کلید می‌خورد.

اکنون بعد از گذشت نزدیک به پنج ماه از سال جدید و پرداخت چهار یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی(متناسب با دهک‌بندی)، بسیاری از مردم نگران چگونگی پرداخت یارانه‌ها و تغییر در رویه فعلی، از نقدی به کالابرگ هستند.

«یارانه نقدی برای مخارج زندگی است»

برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز می‌گویند از هزینه‌های خوراکشان می‌زنند تا بتوانند اجاره‌خانه، هزینه‌های دارو و درمان، اقساط و یا خرج تحصیل فرزندانشان را بدهند و این‌ها همه از یارانه‌ها تامین می‌شود. اما احتمال قطع آن نگرانی‌های زیادی برای آنها ایجاد کرد.

«یارانه‌ها رو نقدی کنید ما باهاش کرایه خونه می‌دیم. قبلا برای قسط برنامه‌ریزی شد کالابرگ به درد ما نمی‌خوره.»

«این همون کپن‌های قدیم هست، دردی از ما دوا نمی‌کند. ما سیل زده هستیم به پول نیاز داریم.»

زمان توضیح کالابرگ الکترونیکی

«ما با این پول اجاره‌ را پرداخت می‌کنیم. کمی هم به فکر قشر آسیب‌پذیر جامعه باشید.»

«نقدی بدین من چند وقتی مریض بودم پول پیدا نمی‌کردم برم دکتر. الان چند ماهی تحت نظر دکترم. با این پول میرم دکتر پول آزمایشات خیلی هست.»

«هرکسی هرجوری به صلاح زندگیش خرج می‌کنه، شاید یکی می‌خواد گشنه بمونه ولی اجارشو پرداخت کنه. خیلی‌ها جنساشو می‌فروشن که نقد بشه که اونم مشکلات خودش رو داره.»

«نقدی بدید. یکی بچه مریض داره پول نقد می‌خواد با کالابرگ می‌شه بری دکتر!»

رونق بساط دلال‌ها با کالابرگ و نگرانی مردم از چگونگی زمان توضیح کالابرگ

برخی دیگر از مخاطبان می‌گویند با جمع شدن یارانه نقدی، بازار خرید و فروش آن رونق می‌گیرد. برخی هم این را مقدمه‌ای برای جمع شدن پرداخت یارانه‌ها می‌دانند.

«اگه کالابرگ بدین باید بفروشیم. دوباره بساط دلال‌ها رونق می‌گیره، کالابرگ مردم را فقیرتر می‌کند.»

«دولت می‌خواد کالابرگ بده، چند سال دیگه اونم قطع کنه. مثل سبد کالا که قطع شد، مثل پول نان که احمدی‌نژاد می‌داد، مثل پول بنزین. همه رو قطع کردن این یارانه رو هم می‌خوان با این بهونه قطع کنند.»

«اول یارانه دادن، عوض می‌کنن کالابرگ می‌دن، بعد اونم قطع می‌کنن.»

«دولت کمبود بودجه داره  می‌خواد یارانه‌هارو جمع کنه.»

کالابرگ الکترونیکی چیست؟

 پس از فراز و فرودهای بسیار نهایتاً دولت سیزدهم به دلیل مفاسد شکل گرفته و تضعیف زنجیره تولید، تصمیم به حذف ارز ترجیحی و تخصیص آن به شکل دیگری گرفت. با این وجود کارشناسان و مسئولین به اتفاق بر این باورند در پس این سیاست باید سیاست‌های حمایتی به نحوی اعمال شود تا معیشت خانوار تضعیف و سفره آن‌ها کوچک‌تر از قبل نشود.

به همین منظور دولت تصمیم گرفت در ماه‌های ابتدایی حذف ارز ترجیحی یارانه نقدی را به ۹ دهک درآمدی بدهد و پس از چند ماه زیرساخت اعطای کالابرگ الکترونیک را فراهم آورد و جایگزین یارانه نقدی کند. البته موضوع کالابرگ از سال ۹۷ مطرح است و در جز ۱ از بند «ص» تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ هم به آن الزام شده است.

در رابطه با ساز و کار اجرای کالابرگ الکترونیک، سید محمد رضا فاطمی امین، وزیر صمت می‌گوید: فرد با هر کارت بانکی که دارد و می‌خواهد خریدی انجام دهد، وقتی کارت را می‌کشد بخشی از هزینه از کارت فرد و بخشی دیگر از یارانه کسر می‌شود.

زمان توضیح کالابرگ

همچنین محمدرضا میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: میزان شارژ اعتبار در کارت بانکی یا کارت یارانه‌ای به اندازه‌ی مابه‌التفاوت قیمت شهریور سال گذشته با قیمت جدید است. مثلاً اگر کالایی ۳۰ هزار تومان بوده و با برداشته شدن ارز ترجیحی به ۵۰ هزار تومان می‌رسد، ۲۰ هزار تومان به اندازه‌ی مابه‌التفاوت آن کالا در قالب یارانه به حساب فرد واریز شده و آن فرد ۳۰ هزار تومان را از جیب می‌دهد و ۲۰ هزار تومان مابه التفاوت از اعتبارش هزینه می‌شود. منتها تأکید بر این است که ابتدا باید اعتبار در کارت شارژ شده و سپس ارز ترجیحی حذف شود.

با این همه هنوز ساز و کار دقیق کالابرگ الکترونیکی از سوی وزارت اقتصاد به عنوان متولی این مسئله اعلام نشده است. باید صبر کرد و دید وزارت اقتصاد و در راس آن وزیر اقتصاد درباره کالابرگ الکترونیک چی می‌گویند.

درباره کوپن الکترونیکی نظرات متفاوتی در بین کارشناسان وجوددارد. از ویژگی‌های این طرح میتوان بـه عدم پرداخت ‏مستقیم پول بـه مردم اشاره کرد کـه بـه گفته وزارت تعاون، اتفاق مثبتی تلقی می شود. بـه گفته میدری، معاون وزیر تعاون در دولت حسن روحانی «اگر پول مستقیم بـه مردم ‏پرداخت شود، آثار مخربی دارد؛ چراکه همه ی متقاضی دریافت آن میشوند.» ‏ تعداد زیادی از کارشناسان و نیز نمایندگان مجلس بر تامین نیازهای اساسی و اولیه مردم تاکید دارند.

کد خبرنگار: ۱۳
۱۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • مهدی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    19 0
    یارانه نقدی خوب است
  • محسن عبدی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    13 0
    نه به کالا برگ... کالا برگ نمیخوایم پول نقد بیشتر به درد ما میخوره الکی واسه مردم از خودتون تصمیم نگیرید بزارید به انتخاب خود مردم باشه هرکسی پول نقد میخواد یا کالابرگ خودش انتخاب کنه خون مردم تو شیشه نکنید حداقل کرایه خانه. پول آب برق گاز ما میشه پول نقد
  • صدف IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 1
    من از رئیس جمهور محترم کشورم ایران تقاضا دارم یارانه نقدی داده بشه ؛ واقعن ما با یارانه اجاره خونه رو میدیم تو رو خدا صدای ما رو ب رئیس جمهورمون؛ برسانید با تشکر
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    سلام پول نقد خوبه
  • س...کرج IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    کالابرگ به دردمانمیخوره نقدبدین که لااقل منی که ۳تابچه کوچیک دارم بتونم ازپسشون بربیام
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    خواهش میکنم یارانه های نقدی رو قطع نکنید ما کالا برگ نمیخواهیم
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    0 0
    توروخدا نقدی باشهههههه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید