نایب رئیس اتحادیه آبمیوه بستنی و کافی درباره پلمپ کافه‌ها به علت رعایت نکردن حجاب توسط مشتریان گفت: در ماه جاری کافه‌هایی که حجاب و شئونات اسلامی را رعایت نکردند پلمپ شده‌اند.

رعایت حجاب در کافه‌ ها و بستنی فروشی ها اجباری شد؟
به گزارش سلام نو  به نقل از انتخاب،نایب رئیس اتحادیه آبمیوه بستنی و کافی شاپ‌ تهران، در مورد تذکر رعایت حجاب توسط کافه‌دارها به مشتریان می‌گوید که به این شکل نیست که کسی که پروانه کسب دارد و با قوانین جمهوری اسلامی دارد کارش را پیش می‌برد، بگوید از این قوانین پیروی نمی‌کنم. در این صورت معلوم است که اماکن، اتحادیه و ارگان‌های ذی‌ربط ورود پیدا کرده و کافه را پلمپ می‌کنند. در همین ماه جاری و ماه قبل کافه‌هایی که حجاب و شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کردند، به وفور اخطار گرفته و پلمپ هم شده‌اند. به هر حال این مسئله‌ جزو آیین‌نامه‌های صنف ماست.

گرچه دولت سیزدهم کمر به انجام تفکیک جنسیتی و سخت‌گیری‌های بیشتری بر حجاب زنان در اماکن عمومی و ادارات دولتی بسته است، اما مردم رفته رفته، راه دور زدن این محدودیت‌ها را هم پیدا کرده‌اند. از جمله این محدودیت‌ها مربوط به کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌هاست که در صورت عدم رعایت حجاب توسط مشتری، اخطار می‌گیرند و حتی پلمپ می‌شوند. این‌گونه دستورالعمل‌ها منجر به تذکر رعایت حجاب از سوی صاحبان کافه‌ها و رستوران‌ها به مشتریان شده است. از سوی دیگر هم صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده است که کاربران از تجربیات شخصی خود در کافه‌هایی که تذکر رعایت حجاب از سوی صاحبان آن مجموعه گرفته‌اند را منتشر می‌کنند تا افراد دیگر را از این امر مطلع و به نوعی دیگران را از رفتن به آن مجموعه منع کنند. اما سخت‌گیری‌ها و اعمال فشار بر کافه‌ها تنها محدود به بحث رعایت حجاب نماند؛ به تازگی استانداری تهران اظهار کرد که «اماکنی که در شهر تهران ساختارشکنی می‌کنند همچون برخی کافه‌ها و رستوران‌ها که با اهدافی خاص در اطراف دانشگاه‌ها شکل گرفته‌اند و ارتباط آن‌ها با ساختارهای بیگانه رصد و ارائه شده است که برای ساماندهی آن‌ها به‌زودی طرحی عملیاتی اجرایی خواهد شد.»

تذکر رعایت حجاب به مشتری از سوی کافه‌دارها

علی زعفری، نایب رئیس اتحادیه آبمیوه بستنی و کافی شاپ تهران  در واکنش به تذکر رعایت حجاب از سوی کافه‌دار ها و به اشتراک گذاشتن تجربه‌های این‌چنینی توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی، عنوان کرد: «این سلیقه مشتری و کافه‌دار است و گرنه باید تمام ضوابط را رعایت کنند. به این شکل نیست که کسی که پروانه کسب دارد و با قوانین جمهوری اسلامی دارد کارش را پیش می‌برد، بگوید از این قوانین پیروی نمی‌کنم. در این صورت معلوم است که اماکن، اتحادیه و ارگان‌های ذی‌ربط ورود پیدا کرده و کافه را پلمپ می‌کنند.»

 وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا کافه‌های به دلیل عدم رعایت حجاب توسط مشتری پلمپ هم شده‌اند، گفت: «صد در صد، تعدادش هم زیاد هم بوده است. در همین ماه جاری و ماه قبل کافه‌هایی که حجاب و شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کردند، به وفور اخطار گرفته و پلمپ هم شده‌اند. به هر حال این مسئله‌ جزو آیین‌نامه‌های صنف ماست.»

 ضعفری درباره تعداد کافه‌های پلمپ شده، بیان کرد: «آمارش را اماکن دارد و دست ما نیست. ولی آن‌هایی که خارج از عرف و مسائل شئونات اسلامی رفتار می‌کنند، تذکر می‌گیرند و پلمپ هم می‌شوند. این مهم پیش از این هم مطرح بوده و خود کافه‌دار هم این مسائل را می‌داند. این که جریانی پیش آمده و در فضای مجازی این مسئله را بلد می‌کنند، چیز جدیدی نیست و از قبل هم بوده است. کافه‌دار هم می‌داند که اگر مشتری شئونات اسلامی را رعایت نکند، خود کافه متضرر می‌شود و باید پاسخگو باشد.»

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به صحبت‌های استانداری تهران در خصوص ارتباط برخی از کافه‌های اطراف دانشگاه‌ها با بیگانگان، آیا قرار است اقدامی در این مورد انجام شود، گفت: «این امر در حیطه کاری ما نیست. ما نمی‌توانیم مشتری را در کافه خاصی شناسایی کنیم و از او درمورد کار و ارتباطش بپرسیم. از سوی دیگر ما داریم کمک می‌کنیم که بحث توریست در این کشور رونق و افزایش پیدا کند. اگر چنین جوسازی‌هایی انجام دهیم، هم به ضرر صنف ما و هم به زیان توریست می‌شود. ما الان این امکان را داریم که در بسیاری از تفرجگاه‌ها و کافه‌های‌مان، توریست‌ها رفت و آمد کنند، بنابراین ما به عنوان اتحادیه نمی‌توانیم این کار را بکنیم و به پلیس امنیت و ارگان‌های دیگر مربوط می‌شود.»

نایب رئیس اتحادیه آبمیوه بستنی و کافی شاپ تهران درمورد اینکه آیا با صحبت‌های استاندار تهران و اقدام برای اجرای آن مخالف است یا خیر، گفت: «آنچه من عنوان کردم، بحث مخالفت نیست. وقتی می‌گویند با افراد بیگانه در ارتباط هستند، حتما اطلاع و منطق خاص خودشان را دارند اما اینکه ما ورود کنیم و کافه‌ها را پیگیری و بررسی کنیم که با چه کسانی در ارتباط هستند، در حیطه کاری ما نیست.»

ضعفری ادامه داد: «ما فقط می‌توانیم در مورد مسائل شئونات اسلامی، استانداردهای سرویس‌دهی و پروانه کسب‌شان ورود پیدا کنیم. مسائل سیاسی، امنیتی و جاسوسی در حیطه کاری ما نیست. در خصوص حرف استاندار، سازمان‌های ‌ذی‌ربط ،خودشان ورود پیدا می‌کنند. اگر استانداری هم نظری در این مورد داده است یا برنامه‌ای برای اجرای آن دارد، خوداشن باید بگویند که چه کانال‌ها و چه کافه‌هایی با بیگانگان در ارتباط هستند. اگر هم قرار باشد که ما در این خصوص ورود پیدا کنیم، باید لیستی به ما ارائه دهند تا از این طرق پیگیری کنیم.»

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید