رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درباره واردات خودرو توسط خودروسازان داخلی گفت: واردات باید برای همه آزاد شود.

تصمیم جدید دولت برای واردات خودروهای خارجی به کشور

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، واردات خودرو از جمله موضوعاتی است که از ابتدای سال ۱۴۰۱ در مجلس و دولت مطرح شد. در حال حاضر واردات خودرو معطل تصمیم وزارت صمت است. این وزارت‌نامه باید آیین‌نامه نهایی را تدوین کند تا امکان واردات خودرو فراهم شود. اما اکنون در آستانه ورود به ششمین ماه سال هستیم، هنوز نه خبری از واردات خودروست و نه خبری از تدوین آیین‌نامه آن.

حتی روز گذشته نصرا… پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، آب پاکی را روی دست مردم و فعالان بازار و صنایع ریخت و اعلام کرد: مطرح‌شدن موضوع واردات خودرو صرفاً برای تلنگرزدن به خودروسازان داخلی بود.

پیش‌تر نیز رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، گفته بود که ‌آیین‌نامه واردات خودرو تا خرداد ۱۴۰۱ تصویب می‌شود و تا سه ماه پس از آن واردات خودرو به انجام می‌رسد. مشابه این خبر را منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت هم اعلام کرد. اما آیا واقعاً قرار است خودروهای خارجی وارد بازار ایران شوند؟

 واردات خودرو خودرو به کجا رسید؟

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: در حال حاضر سیاست‌گذار ارز محدودی در اختیار دارد و با صرفه‌جویی این منابع را مصرف می‌کند. به همین دلیل ارز کشور به واردات کالاهای ضروری‌تر تخصیص می‌یابد.

مجیدرضا حریری بیان کرد: ارز به حدی غیرقابل دسترس است که دولت باید بین نیاز بیمار سرطانی و واردات خودرو یکی را انتخاب کند. البته انحصار خودروسازی داخلی به زیان مردم است. حتما باید اجازه دهیم که واردات صورت گیرد، اما لازم است هر تغییری در این سیاست‌ها به‌روشنی صورت گیرد.

او در رابطه با واردات خودروهای اقتصادی توضیح داد: آیا وزارت صمت می‌تواند برای خودروهای زیر ۲۰ هزار دلار آیین‌نامه صادر کند؟ این پول برای خرید چه نوع خودروهایی مناسب است؟ ما باید یک سبد سیاست‌گذاری داشته باشیم. از سوی دیگر باید دید که تولید خودروهای داخلی چقدر ارزبر است؟

رانت جدید برای خودروسازان

حریری درباره واردات خودرو توسط خودروسازان داخلی نیز تشریح کرد: نباید بگوییم فقط خودروسازان داخلی می‌توانند محصولات خارجی را وارد کنند و آن هم خودروهای زیر ۲۰ هزار دلار. این هم یک رانت جدید است. واردات یا باید برای همه آزاد شود یا برای همه محدود.

بر اساس این گزارش آخرین اخبار رسمی از موضوع واردات خودرو به اظهارات رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مربوط می‌شود. هنوز مشخص نیست که این اظهارات تصمیم مجلس است یا موضوع شخصی مجلس.

اما با توجه به یک بام و دو هوای وزارت صمت و تعلل دولت در این زمینه اگر موضوع را کان‌لم‌یکن ندانیم، در خوش‌بینانه‌ترین حالت حداقل تا زمستان باید منتظر تصمیمات جدید باشیم. چراکه اخیراً نیز بانک مرکزی مخالفت خود را با تخصیص ارز به این نوع واردات نشان داد. گویا موضوع خرید خودروهای خارجی هم قرار است شبیه به ماجرای اخبار برجام شود.

 

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید