یک نماینده مجلس بار اصلی مالیات در سال‌های گذشته را بر دوش بخش‌های کوچک و شفاف اقتصاد ارزیابی کرد.

باید فشار مالیات از بخش‌های کوچک و شفاف اقتصاد برداشته شود

یک نماینده مجلس گفت: در سال‌های گذشته اراده‌ای برای ساماندهی وضعیت مالیاتی مودیان نبوده و زمانی که اعلام می شد مالیات باید اخذ شود تکیه فقط به کارمندان دولت و بخش های شفاف اقتصاد بود و در واقع بار مالیات بر دوش بخش های کوچک اقتصاد و همچنین بخش های شفاف اقتصاد بوده است.

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره میزان تاثیرگذاری راه‌اندازی سامانه مالیاتی در کشور گفت: اگر اراده در وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی وجود داشته باشد قطعاً راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی می تواند هم در ایجاد شفافیت اقتصادی کمک کند و هم در جلوگیری از فرار مالیاتی کمک کننده باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته اراده‌ای برای ساماندهی وضعیت مالیاتی مودیان نبوده و زمانی که اعلام می شد مالیات باید اخذ شود تکیه فقط به کارمندان دولت و بخش های شفاف اقتصاد بود و در واقع بار مالیات بر دوش بخش های کوچک اقتصاد و همچنین بخش های شفاف اقتصاد بوده است.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه بنگاه‌های بزرگ و افراد دانه درشت همیشه راه فرار مالیاتی را پیدا می کردند خاطرنشان کرد: متاسفانه این راه فرار نیز از سوی تشکیلات اقتصادی ما برای آنها فراهم می شده زیرا آنها اطلاع دارند که این افراد چه درآمدهای کلانی را در اختیار دارند.

این مقام مسئول معتقد است، اگر سامانه مودیان مالیاتی با عزم و اراده جدی ارگان‌های اقتصادی کشور همراه باشد می‌تواند تاثیرگذار باشد. اما اگر قرار باشد این سامانه راه‌اندازی شود و باز همان مسیرهای قبلی وجود داشته باشد. طبیعی است که وضعیت مانند گذشته خواهد بود و همچنان شاهد فرار مالیاتی هستیم.

نماینده مردم سیستان در مجلس ادامه داد: اگر بخش های اقتصادی دولت پشتیبان سامانه مودیان نباشد باز هم فشار مالیاتی برگرده اقشار ضعیف جامعه خواهد بود.

مالیات، راهی برای ایجاد درآمد پایدار

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اگر این سامانه درست اجرا شود منجر به ایجاد یک درآمد پایدار و بالا برای دولت خواهد شد کسانی که صاحب سیستم مالیاتی هستند، باید فشار را روی گروه‌هایی بیاورند که دارای سرمایه هستند و هیچ موقع هم پایبند به دادن مالیات نیستند.

مالکی معتقد است؛ اگر ما بتوانیم بنگاه های کوچک اقتصادی موجود در کشور را معاف از پرداخت مالیات کنیم، اقدامی درست است. زیرا به این وسیله می توانیم زمینه رشد و پیشرفت آنها را فراهم کنیم و به این ترتیب فاصله طبقاتی که بین فقیر و غنی و آنهایی که مالیات می‌دهند و آنهایی که مالیات پرداخت نمی کنند کمتر می شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه درباره میزان کاهش فشار بار مالیات از روی دوش بخش های شفاف اقتصاد، توضیح داد: باز هم تاکید می کنم که اگر این سامانه به درستی اجرایی شود بار مالیات از روی دوش بخش‌های شفاف اقتصادی در کشور برداشته می شود و علاوه بر این ایجاد این درآمد مالیاتی باعث میشود که ما از وابستگی به درآمد نفتی فاصله بگیریم.

وی درباره میزان ایجاد درآمد پایدار برای دولت با سامانه مودیان مالیاتی افزود: مالیات می‌تواند محل خوبی برای تامین هزینه‌های دولت باشد، اما با این وجود نباید تکیه اصلی دولت به درآمدهای مالیاتی باشد. زیرا ما از منابع عظیم نفتی برخورداریم، اما باید به سمت رونق تولید و صنعت و افزایش مبادلات تجاری و صادرات و واردات نیز سوق پیدا کنیم.

وی در ادامه درباره میزان نقش مالیات در اداره امور کشور نیز توضیح داد: اینکه کشورهای پیشرفته کشورشان را با مالیات اداره می‌کنند به این دلیل است که آنها به تولید و به اقتصاد کشور شان اهمیت می‌دهند. قالبا" هم منابعی مثل نفت را در اختیار ندارند. کشورهایی مثل ما و کشورهای عربی که منابع نفتی دارند معمولاً توجه آنچنانی به درآمد مالیاتی ندارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره میزان کوتاه شدن دست سوداگران و دلالان با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی اشاره کرد: سوداگران و دلالان که در کشور ما اقتصاد زیرزمینی برای خود راه اندازی کرده‌اند و و در واقع به سازمان‌های غیررسمی متصل هستند که هدفشان معاف کردن دانه‌درشت‌ها از پرداخت مالیات است.

مالکی درباره اهمیت همکاری بانک‌ها با سازمان امور مالیاتی نیز گفت: به دلیل اینکه ساختار بانک های ما یک ساختار سنتی است و معمولاً دستشان در جیب مردم است آن‌ها هم نمی‌توانند با کمک به سازمان امور مالیاتی ساماندهی درستی از وضعیت مالیات‌ها در کشور تشکیل دهند. زیرا ساختار مالیاتی در کشور ما معیوب است و ساختار بانک‌ها هم به همین شیوه است به همین دلیل بارها در مجلس به دنبال این بودیم که ساختار بانک مرکزی را تغییر دهیم تا بتوانیم ساختار سایر بانک‌ها را نیز تغییر دهیم.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید