باتوجه به اینکه ممکن است ترامپ مرتکب سه جرم نقض قانون جاسوسی، ممانعت از اجرای عدالت و رسیدگی کیفری به سوابق دولتی شده باشد، اف‌بی‌آی عمارت ترامپ را تفتیش کرد.

علت تفتیش عمارت ترامپ توسط اف‌بی‌آی چه بود؟

 به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، هنگامی که خانه دونالد ترامپ در فلوریدا در اوایل هفته جاری مورد بازرسی قرار گرفت طوفانی سیاسی به راه انداخت که کم‌تر شباهتی به جنجال‌های پیشین داشت.

به گزارش فرارو به نقل از بخش جهانی بی بی سی، این ماجرایی بی سابقه و پیچیده است و پرسش‌های زیادی در مورد آن بی پاسخ باقی مانده است. پس بیایید گام به گام پیش برویم تا ببینم قضیه چه بوده است. چرا پلیس فدرال (اف بی آی) عمارت مارالاگو متعلق به ترامپ را مورد تفتیش قرار داد؟

به طور خلاصه بدان خاطر که وزارت دادگستری ایالات متحده نسبت به این موضوع مشکوک شده که ممکن است رئیس جمهور پیشین آمریکا مرتکب جرم شده باشد. حکم بازرسی که در دسترس عموم قرار گرفته است نشان می‌دهد که ماموران اف بی آی در تاریخ ۸ آگوست به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد اینکه آیا ترامپ با بردن برخی از اسناد دولتی از کاخ سفید به مارالاگو از آن سوء استفاده کرده یا خیر مدارکی را جمع آوری کردند.

در اینجا باید اشاره کرد که روسای جمهور آمریکا باید تمام اسناد و ایمیل‌های خود را به یک سازمان دولتی به نام آرشیو ملی انتقال دهند. در اوایل سال جاری آن آژانس پس از بررسی‌هایی که انجام داد اعلام کرد که ۱۵ جعبه محتوی اسناد کاغذی در مارالاگو وجود دارد که ترامپ باید هنگام خروج از کاخ سفید آن اسناد را تحویل می‌داد. آن نهاد اعلام کرده که اسناد مذکور اطلاعات طبقه‌بندی شده را شامل می‌شوند و از وزارت دادگستری خواسته تا در این مورد تحقیق کند.

برای به دست آوردن حکم بازرسی، دادستان‌ها باید قاضی را متقاعد می‌کردند که ادله محتملی برای اثبات ارتکاب جرم دارند. هم چنین، ما می‌دانیم که حکم توسط رئیس دادگستری که بالاترین مقام حقوقی کشور است امضا شد.

ماموران ۴ پرونده فوق‌سری پیدا کردند

طبق فهرستی که در روز جمعه همراه با حکم بازرسی منتشر شد بیست جعبه حاوی اسناد کشف شده است. اف بی آی در مجموع ۱۱ مجموعه از پرونده‌های طبقه بندی شده از جمله چهار پرونده که دارای برچسب "فوق سری" بودند، را در آنجا پیدا کرده است. سه مجموعه به عنوان "اسناد محرمانه" و سه مجموعه به عنوان "محرمانه" طبقه بندی شده بودند.

هم چنین، پرونده‌هایی با علامت TS/SCI کشف شده‌اند که عنوانی برای مهم‌ترین اسرار ایالات متحده است و در صورت افشای عمومی می‌تواند آسیب "بسیار جدی" به امنیت ملی ایالات متحده وارد سازد. بر اساس اسناد دادگاه، برخی از این پرونده‌ها تنها در مراکز امن دولتی نگهداری شوند. با این وجود، سوابق دادگاه نشان نمی‌دهد که این اسناد چه اطلاعاتی می‌توانند داشته باشند و چیزی در مورد محتوای آن نمی‌دانیم. برای مثال، سایر موارد ضبط شده شامل عکس، یادداشت دست نویس و اطلاعات نامشخصی درباره "رئیس جمهور فرانسه" بوده‌اند.

ترامپ ارتکاب به تخلف را رد کرده است

بله، رئیس جمهور پیشین آمریکا در مورد جستجوی ماموران اف بی آی در عمارت‌اش صحبت کرده و بارها احتمال ارتکاب تخلف از سوی خود را رد کرده است. او گفته تمام اسنادی که ماموران پلیس فدرال ضبط کرده اند از طبقه بندی خارج شده و به شکلی امن نگهداری می‌شدند. او گفته که اگر دادگستری درخواست می‌کرد این اسناد را تحویل می‌داد.

دفتر او روز جمعه بیانیه جدیدی صادر کرد و مدعی شد که اسناد از طبقه‌بندی خارج شده است. در این بیانیه آمده است: "اختیار طبقه بندی اسناد صرفا در حیطه صلاحیت رئیس جمهوری ایالات متحده است".

در حالی که ترامپ می‌گوید پیش از ترک مقام‌اش اسناد را از حالت طبقه‌بندی خارج ساخته و متحدان‌اش تاکید کرده‌اند که رئیس جمهور صلاحیت انجام این کار را داشته تحلیلگران حقوقی معتقدند که این موضوع پیچیده‌تر از آن است که ترامپ و همراهان‌اش بیان کرده‌اند.

"تام دوپری" وکیلی که پیش‌تر در وزارت دادگستری کار کرده به بخش جهانی شبکه خبری "بی بی سی" می‌گوید: "رئیس جمهور می‌تواند اطلاعات را از طبقه‌بندی خارج کند، اما باید رویه‌ای را برای این منظور دنبال نماید. روسای جمهوری نمی‌توانند به سادگی بگویند که این اسناد از طبقه بندی خارج شده است. آنان باید روندی را دنبال کنند و مشخص نیست که آیا در مورد اسناد ترامپ این روند دنبال شده است یا خیر".

با این وجود، دفتر ترامپ این موضوع را رد کرده و در بیانیه‌ای اشاره کرده است:" این ایده که برخی از بوروکرات‌ها باید در روندی همراه با کاغذ بازی حذف طبقه بندی را تایید کنند نظری پوچ است".

جرایم ترامپ چیست؟

قوانین متعددی بر رسیدگی به اطلاعات طبقه‌بندی شده و سوابق ریاست جمهوری حاکم است و این قوانین با مجازات‌های کیفری و مدنی همراه هستند. در واقع، ترامپ مجازات حذف اسناد یا مواد طبقه‌بندی شده را در زمان ریاست جمهوری خود افزایش داد و اکنون مجازات آن تا پنج سال زندان است.

حکم بازرسی بدون مهر و موم نشان می‌دهد که دادستان‌ها در حال بررسی ارتکاب سه جرم احتمالی هستند: نقض قانون جاسوسی، ممانعت از اجرای عدالت و رسیدگی کیفری به سوابق دولتی.

هیچ یک از سه مورد حقوقی و کیفری مورد بحث به این بستگی ندارند که آیا پرونده‌ها از حالت طبقه‌بندی خارج شده‌اند یا خیر. این بدان معناست که مشخص نیست آیا استدلال ترامپ در دادگاه قابل اجرا خواهد بود یا خیر. رئیس‌جمهور سابق به تخلف متهم نشده و مشخص نیست که آیا در نتیجه تحقیقات اتهامات کیفری مطرح خواهند شد یا خیر.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید