​​​​​​​اگرچه دیابت به‌ویژه دیابت نوع ۲ اغلب با اضافه‌وزن همراه است، اما همه افراد دیابتی این‌طور نیستند. بعضی از افراد مبتلابه دیابت در افزایش وزن مشکل دارند.

آیا افراد دیابتی برای فزایش وزن می‌توانند از گینر استفاده کنند؟

حتی کمبود وزنی که در اثر رژیم ایجاد نشده باشد هم می‌تواند نشانه‌ای از دیابت باشد. مشکلات مربوط به مدیریت وزن به دلیل کمبود انسولین در بدن ایجاد می‌شوند. افراد مبتلابه دیابت قادر به تولید انسولین کافی برای انتقال قند اضافی از خون به سلول‌های خود نیستند. به همین دلیل قند در بدن آن‌ها به انرژی تبدیل نمی‌شود و نمی‌سوزد و درنتیجه دیابت ایجاد می‌شود.

این موضوع ممکن است باعث شود تا بدن ذخایر چربی و بافت ماهیچه‌ای خود را بسوزاند تا انرژی سلول‌ها را تأمین کند. به همین دلیل است که فرد مبتلابه دیابت ممکن است لاغر شود. اما آیا افراد مبتلابه دیابت می‌توانند از یک گینر خوب برای افزایش وزن استفاده کنند؟ در ادامه این موضوع را به‌طور مفصل برای شما توضیح می‌دهیم.

افزایش وزن در افراد مبتلابه دیابت

اگرچه بسیاری از افراد مبتلابه دیابت برای کاهش وزن تلاش می‌کنند، برخی از این افراد ممکن است کمبود وزن داشته باشند و بخواهند وزن خود را افزایش دهند. مکمل‌ها ممکن است به شما در دریافت کالری موردنیاز برای افزایش وزن کمک کنند، اما مانند سایر انتخاب‌های غذایی باید به مقدار کل کربوهیدرات موجود در مکمل و نحوه قرار گرفتن آن در برنامه غذایی خود توجه کنید. در این صورت است که قند خون شما در محدوده طبیعی باقی می­ماند. اگر قند خونتان از کنترل خارج شود نمی‌توانید وزن خود را افزایش دهید. در این مورد باید با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید تا به شما کمک کند یک مکمل مناسب را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

برای افزایش وزن هم  استفاده از موارد زیر را در نظر بگیرید:

شیک‌های مغذی برای افراد مبتلابه دیابت

برای افزایش وزن به اندازه ۴۵۰ گرم در هفته، باید ۵۰۰ کالری اضافی در روز مصرف کنید. به گفته مرکز دیابت جوسلین، این کالری باید از ترکیبی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی به دست بیاید. شیک‌های مغذی که مخصوص افراد مبتلابه دیابت طراحی شده‌اند، انتخاب خوبی برای شما هستند، زیرا ترکیبی سالم از کربوهیدرات، پروتئین و چربی را در اختیار شما قرار می‌دهند. اکثر این شیک‌ها در هر وعده ۲۰۰ گرمی حدود ۲۰۰ کالری دارند که حدود ۵۰ درصد کالری آن از کربوهیدرات‌ها، ۲۰ درصد از پروتئین و ۳۰ درصد از چربی است. این شیک‌ها همچنین دارای ۳ گرم فیبر در هر وعده هستند که می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند.

میان وعده‌های غذایی برای افراد مبتلابه دیابت

افراد مبتلابه دیابت همچنین می‌توانند از میان وعده‌های غذایی که مخصوص افراد مبتلابه دیابت طراحی شده‌اند استفاده کنند تا بتوانند کالری اضافی را برای افزایش وزن دریافت کنند. این میان وعده‌ها ترکیبات متفاوتی دارند، اما معمولاً حاوی حدود ۱۵۰ کالری هستند که ۵۰ درصد کالری آن از کربوهیدرات، ۲۵ درصد از پروتئین و ۲۵ درصد از چربی تشکیل شده است. میان وعده‌های غذایی برای افراد مبتلابه دیابت به اندازه شیک‌ها کالری ندارند، بنابراین ممکن است برای تأمین کالری موردنیاز خود برای افزایش وزن نیاز به خوردن میان وعده‌های بیشتری داشته باشید.

مکمل‌های افزایش وزن

یک مکمل افزایش وزن که آن را از یک فروشگاه معتبر تهیه می‌کنید هم می‌تواند کالری موردنیاز شما برای افزایش وزن را تأمین کند، اما باید به برچسب‌های مواد غذایی روی این مکمل‌ها توجه کنید که قند بالایی نداشته باشند و ترکیبی سالم از کربوهیدرات، پروتئین و چربی را فراهم کنند. در هنگام استفاده از این مکمل‌ها باید قند خون خود را به‌طور منظم کنترل کنید تا ببینید این مکمل‌ها چه تأثیری بر قند خون شما می‌گذارند. اگر دیدید که باعث افزایش قند خون می‌شوند مصرف آن‌ها را قطع کنید.

غذاها

درحالی‌که مکمل‌ها راه مناسبی برای اضافه کردن کالری به رژیم غذایی شما برای افزایش وزن هستند، اما غذا نیز به همان خوبی عمل می‌کند. غذایی که برای افزایش وزن استفاده می‌کنید هم مانند مکمل باید حاوی کربوهیدرات، پروتئین و چربی باشد، اما خوبی غذا این است که می‌توانید میزان قند آن را کنترل کنید. پس سعی کنید پروتئین و چربی سالم بیشتری را در وعده‌های خود بگنجانید و مصرف کربوهیدرات را به حداقل برسانید.

مصرف مَس گینر در افراد مبتلابه دیابت

به‌طورکلی استفاده از مَس گینرها به افراد مبتلابه دیابت توصیه نمی‌شود. یک گینر خوب برای افزایش وزن هم کربوهیدرات زیادی دارد و مصرف کربوهیدرات هم برای افراد مبتلابه دیابت خطرناک است. این افراد می‌توانند از پروتئین وی برای افزایش وزن استفاده کنند.

افراد مبتلابه دیابت باید ورزش کنند. ورزش در ابتدا در این افراد قند خون را بالا می‌برد، اما وقتی بدنشان به ورزش عادت کند دیگر هیچ تغییری در قند خونشان اتفاق نمی‌افتد. اگر می‌خواهید وزن اضافه کنید و دیابت هم دارید می‌توانید انسولین بیشتری مصرف کنید و بیشتر غذا بخورید. انسولین علاوه بر کاهش قند خون، هورمون ذخیره چربی هم هست. هر چه انسولین بیشتری مصرف کنید، چربی بیشتری در بدن شما جمع می‌شود. برای رسیدن به مقدار مطلوب انسولین باید با یک متخصص غدد مشورت کنید.

اگر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید و به‌طور ناگهانی شروع به کاهش وزن کردید، به این معنی است که سطح قند خون خود را مدیریت نمی‌کنید. به عبارت ساده‌تر، وقتی غذا می‌خوریم بدن ما غذا را به گلوکز تبدیل می‌کند که سپس همراه با انسولین به سلول‌ها می‌رسد. در مورد دیابت نوع ۲ این مکانیسم از کار می‌افتد و سلول‌های بدن در برابر آن مقاومت می‌کنند، یعنی سلول‌ها گلوکز کافی دریافت نمی‌کنند که منجر به گرسنگی و خستگی می‌شود. در این شرایط فرد گلوکز بیشتری دریافت می‌کند، اما این گلوکز در خون باقی می‌ماند و به سلول‌ها نمی‌رسد. به همین دلیل بدن از ماهیچه‌ها و چربی‌ها به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند و شما لاغر می‌شوید.

پس اولین راه برای افزایش وزن این است که سطح گلوکز خون خود را کنترل کنید.

آیا افراد دیابتی برای فزایش وزن می‌توانند از گینر استفاده کنند؟

چند نکته برای افزایش وزن در افراد مبتلابه دیابت

در اینجا چند نکته وجود دارد که با رعایت آن‌ها به‌راحتی می‌توانید وزن خود را افزایش دهید:

۱. به‌جای سه وعده غذایی بزرگ، شش وعده غذایی کوچک در روز بخورید.

تنها راه افزایش وزن، افزایش مصرف کالری است. به افراد مبتلابه دیابت توصیه می‌کنیم که هر ۳ ساعت غذای سالم بخورند، قبل از اینکه بدن شروع به سوزاندن ذخایر چربی خود برای انرژی کند.

عادت کردن به این‌گونه غذا خوردن کمی تمرین و همچنین برنامه‌ریزی می‌خواهد.

۲. در طول روز کربوهیدرات‌های سالم بیشتری دریافت کنید.

خوردن کربوهیدرات‌های کم از یک منبع مفید برای حفظ سطح قند خون پایدار مهم است. قرار دادن کربوهیدرات‌های سالم در برنامه «شش وعده غذایی در روز» می‌تواند به افزایش وزن شما کمک کند، اما مهم است که مراقب سطح قند خون خود باشید.

نمونه‌هایی از کربوهیدرات‌های سالم عبارت‌اند از:

  • غلات کامل؛
  • سبزیجات؛
  • انواع توت‌ها؛
  • آجیل؛
  • حبوبات؛
  • دانه‌ها.

۳. پروتئین رژیمی بیشتری دریافت کنید.

پروتئین برای حفظ توده عضلانی ضروری است. منابع خوب پروتئین عبارت‌اند از:

  • ماهی؛
  • مرغ؛
  • لوبیا؛
  • سویا؛
  • تخم‌مرغ.

بر اساس عملکرد کلیه و هدف افزایش وزن خود با پزشک در مورد میزان مصرف پروتئین صحبت کنید، چون ممکن است مصرف پروتئین شما نیاز به افزایش یا کاهش داشته باشد.

۴. از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های کم‌کالری خودداری کنید.

برای افزایش وزن باید حداقل ۵۰۰ کالری اضافی در روز مصرف کنید. انتخاب غذاهای پرکالری به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر به این هدف برسید.

۵. از مکمل‌ها عاقلانه استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید