رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده اصلی این کشور در مذاکرات وین، توافق با ایران را تکذیب کرد.

آمریکا: هیچ توافقی با ایران صورت نگرفته است

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در یک مصاحبه برخی گزارشات مبنی بر کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رد و تاکید کرد که هیچ توافقی بر سر رفع تحریم‌های ایران صورت نگرفته است.

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده اصلی این کشور در مذاکرات وین در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا آمریکا درخصوص درخواست ایران برای پایان یافتن یا حل‌وفصل تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مواد هسته‌ای پیدا شده در ایران امتیازی به این کشور داده است؟" تاکید کرد، خیر.

راب مالی توضیح داد: ما این موضوع را روشن کرده‌ایم اما می‌دانم که گزارش‌هایی برعکس آن وجود دارد. موضع ما شفاف است و شنیدن آن برای همه واضح است، یعنی ما هیچ فشاری بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بستن این مسائل باقی مانده وارد نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: این موضوعات زمانی بسته خواهند شد که ایران از نظر فنی پاسخ‌های معتبری را که آژانس اتمی از آنها خواسته است، ارائه کند. به محض اینکه آنها این کار را انجام دهند و به محض اینکه آژانس اتمی راضی شود، ما نیز راضی هستیم اما پیش از آن، نه.

این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که "آیا هیچ‌گونه توافق سیاسی، نه فنی در این باره صورت نگرفته است؟" با تکرار این ادعا که ایران به سوالات اخیر آژانس درباره مواد هسته‌ای پیدا شده پاسخ درستی نداده است، گفت: ما فکر می کنیم که موضوع پادمانی وجود دارد یا مسائل باقی مانده، یعنی مسائل هسته‌ای که ایران باید درباره وجود ذرات اورانیوم توضیح دهد اما توضیحی ارائه نشده است.

وی ادامه داد: در واقع آنچه آژانس خواهان آن است، نوعی تحقیق ماقبل تاریخ یا تاریخی نیست. چیزی که آژانس می خواهد بداند این است که امروز آن اورانیوم کجاست و اطمینان یابد که تحت نظارت قرار دارد و تحت چیزی است که پادمان نامیده می‌شود. این چیزی است که آژانس به‌ویژه خواستار آن است. بنابراین باید از ایران توضیحی در مورد اینکه این ذرات اورانیوم در کجا هستند، بشنود و مطمئن شود که تحت توافقات پادمانی آژانس هستند. هیچ میان‌بری هم وجود ندارد.

مالی همچنین در پاسخ به این سوال که "آیا بر سر رفع تحریم‌های ایران سازشی انجام گرفته است که بر اساس آن غیر آمریکایی‌ها بتوانند با سپاه پاسداران انقلاب معامله‌ تجاری انجام دهند و در واقع تحریم‌های آمریکا را دور بزنند؟" تصریح کرد: توافقی نشده، زیرا تا درخصوص همه چیز توافق نشود، بر سر هیچ چیز توافق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ما هیچ مذاکره‌ای برای کاهش استانداردهای خود درخصوص آنچه شرکت‌های اروپایی یا سایر شرکت‌ها در صورت تمایل به تجارت با ایران باید انجام دهند، نداشته و نخواهیم داشت. آنها باید به تحریم‌های ما احترام بگذارند. تحریم ها به خوبی مشخص شده است. وزارت خزانه‌داری استانداردهای بسیار روشنی را برای کارهایی که شرکت ها باید انجام دهند و نوع بررسی دقیقی که باید انجام دهند، ارائه می‌کند. هر گزارشی بر خلاف این، ‌که ادعا می‌کند ما آن استانداردها را پایین می‌آوریم و بر سر استانداردها مذاکره خواهیم کرد، کاملاً اشتباه است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید