سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی که به ساحت پیامبر اسلام (ص) اهانت کرده بود هنگامی که قصد سخنرانی در نیویورک را داشت، مورد حمله قرار گرفت.

سلمان رشدی کیست و چرا امام خمینی حکم اعدام او را صادر کرد؟ + بیوگرافی

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، سَلمان رُشدی، نویسنده تبعه انگلیس و هندی‌تبار که با نگارش کتاب «آیات شیطانی» مورد خشم و اعتراض مسلمانان قرار گرفت.

وی در این رمان، شخصیت پیامبر خدا، صحابه و همسران وی را در قالب انسان‌های دیگر و با همان نام یا نام‌های مشابه، مورد اهانت قرار داد.

دستمایه وی در این داستان‌پردازی‌ها، افسانه‌های جعلی مندرج در کتاب‌های حدیثی اهل سنت بود. حکم اعدام سلمان رشدی از سوی امام خمینی، در سال ۱۳۶۷ ش صادر شد.

حالا بعد از گذشت بیش از سه دهه از آن روزهای داغ، روز گذشته سلمان رشدی هنگامی که قصد سخنرانی در نیویورک را داشت، مورد حمله قرار گرفت. اندرو وایلی، مدیر برنامه‌های سلمان رشدی می‌گوید «خبرهای خوبی ندارد» چون این نویسنده شناخته شده «زیر دستگاه تنفس مصنوعی است و قادر به تکلم نیست.»

بر اساس بیانیه وایلی انتظار می‌رود که رشدی یکی از چشمان خود را از دست بدهد، همچنین عصب یک بازوی او آسیب دیده و کبدش چاقو خورده و آسیب دیده است.

کتاب آیات شیطانی

سلمان رشدی عضو انجمن سلطنتی ادبیات انگلستان در سال ۱۹۸۸ میلادی، پنجمین اثر خود به نام آیات شیطانی را به سفارش انتشارات صهیونیستی وایکینگ پنگوئن با دستمزد ۵۸۰۰۰۰ پوند، منتشر کرد. وی در این کتاب، مقدسات اسلامی و مسلمانان را با دست‌مایه افسانه غرانیق، در قالب یک داستان بلند و در ۹ فصل، به گونه‌ای اهانت آمیز و تمسخر آلود، به تصویر کشیده است که همین مسئله موجب اعتراضات گسترده مسلمانان جهان شد. در کتاب آیات شیطانی، به رسول خدا، یاران و همسران وی و نیز فرشته وحی، جبرائیل، به صراحت توهین شده است.

سلمان رشدی کیست؟

بسیاری از کتاب‌های این مرد ۷۵ ساله که لقب «سر» یا شوالیه بریتانیا را دارد، به شدت موفقیت‌آمیز بوده و دومین رمانش به نام بچه‌های نیمه‌شب برنده جایزه بوکر در سال ۱۹۸۱ شده است.

اما چهارمین رمان او به نام آیه‌های شیطانی در سال ۱۹۸۸ میلادی بود که به عنوان بحث‌برانگیزترین کتابش در سطح جهانی آشفتگی بی‌سابقه‌ای ایجاد کرد و با اعتراض مسلمان از کشورهای مختلف به خصوص هند- زادگاه سلمان رشدی- و کشورهای اطرافش، کشورهای عربی و ایران مواجه شد. هند اولین کشوری بود که ورود کتاب سلمان رشدی را ممنوع کرد.

امام خمینی، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۸۹ میلادی فتوای اعدام سلمان رشدی را صادر کرد. در پی این فتوا روابط ایران و بریتانیا برای دو سال قطع شد. سلمان رشدی به خاطرات تهدیدهای شدید بعد از کتاب آیات شیطانی مجبور شد در خفا زندگی کند.

سلمان رشدی
سلمان رشدی مدت‌ها پس از صدور حکم اعدامش در خفا زندگی می‌کرد

سلمان رشدی در ۱۴ سالگی به یک مدرسه راگبی در انگلستان فرستاده شد. او بعدها مدرک افتخاری تاریخ را از دانشگاه کینگز کالج کمبریج گرفت. 

بعد از گذشت مدتی شهروند بریتانیا شد و اعتقادات اسلامی را کنار گذاشت. مدت کوتاهی به عنوان بازیگر کار کرد - و در گروه تئاتر دانشجویان کمبریج بود- و در زمانی که رمان می‌نوشت به عنوان نویسنده متون تبلیغاتی هم کار می‌کرد. 

اولین کتابش به نام گریموس موفقیت چندانی برایش نیاورد هرچند منتقدان او را به عنوان نویسنده‌ای با توانایی‌های بالقوه تشخیص دادند. پنج سال طول کشید تا رشدی کتاب دوم خود به نام کودکان نیمه‌شب را بنویسد که در سال ۱۹۸۱ جایزه بوکر گرفت. کتاب مورد استقبال فراوان قرار گرفت و نیم میلیون نسخه فروخت. بچه‌های نیمه‌شب درباره هند بود اما سومین رمانش به نام شرم در سال ۱۹۸۳ درباره پاکستان بعد از جدایی از هند است. چهار سال بعد، رشدی کتاب لبخند یوزپلنگ را نوشت که درباره سفر به نیکاراگوئه است.

او چهار بار ازدواج کرده است و دو فرزند دارد. اکنون در آمریکا زندگی می‌کند و در سال ۲۰۰۷ به خاطر خدماتش به ادبیات لقب شوالیه را دریافت کرده است.

در سال ۲۰۱۲ کتاب جوزف آنتون: یک خاطره را منتشر کرد که روایت زندگی‌اش در دوران مناقشه‌برانگیز بعد از انتشار آیه‌های شیطانی است. 

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید