رضا حمیدی دبیر اسبق جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: در صورت نبود امکان برای عمل به وصیت استاد هوشنگ ابتهاج و دفن مجاور درخت ارغوان، پیکر این شاعر گرانقدر، روزهای پایانی هفته آینده در باغ محتشم رشت آرام می‌گیرد.

اینجا آرامگاه ابدی مرحوم هوشنگ ابتهاج است! + هوشنگ ابتهاج کجا دفن خواهد شد؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا؛ رضا حمیدی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: امیرهوشنگ ابتهاج در حدود یک قرن تلاش برای ادبیات کشور و خلق اشعاری خاطره‌ساز و ماندگار در قالب‌های غزل، مثنوی، نیمایی و سرود و ترانه، امروز از بین ما رخت بربسته و شایسته است متولیان فرهنگی کشور در ادای احترام به جایگاه و نقش این استاد در ادبیات، تلاش و همکاری لازم را برای برآورده شدن وصیت و آرزوی ایشان به عمل آورند و با این کار ضمن عمل به خواسته مرحوم ابتهاج، مکانی فرهنگی در مرکز شهر برای نگهداشت آثار ایشان و جلسات شعرخوانی شاعران در قالب بنیاد ادبی ابتهاج فراهم کنند.

این کارشناس فرهنگی و ادبی با اشاره به اینکه خاکسپاری پیکر شهدای گمنام در کوه، بوستان و دانشگاه به معنوی شدن فضای جامعه کمک می‌کند و این اقدام در سال‌های گذشته بسیار مثبت و نتیجه‌بخش بوده است، افزود: خاکسپاری پیکر بزرگان فرهنگی و ادبی نیز در مراکز دانشگاهی، بوستان و مکان‌های خاص می‌تواند به فراهم کردن فضای فرهنگی و ادبی کمک کند.

وی گفت: امور اداری انتقال پیکر استاد ابتهاج از شهر کلن آلمان به تهران در حال انجام است و احتمال دارد تا سه‌شنبه (۲۵ مرداد) به ایران منتقل شود و در صورت انتقال پیکر استاد ابتهاج در روز سه‌شنبه، فردای آن روز و یا پنجشنبه طی مراسمی به خاک سپرده خواهد شد و امیدوارم با همکاری متولیان فرهنگی پیکر استاد که خواسته همه دوستداران آن شاعر پرآوازه است کنار درخت ارغوان به خاک سپرده شود که در غیراینصورت به رشت منتقل و در باغ محتشم آرام خواهد گرفت.

حمیدی اظهارداشت: شایسته است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی و حوزه هنری تدبیری بیندیشند و به نحوی منزل استاد ابتهاج واقع در میدان فردوسی تهران را از شرکت سیمان خریداری و با همکاری خانواده ایشان که در طی تماس تلفنی آمادگی لازم را اعلام داشته‌اند به موزه و بنیاد ادبی تبدیل کنند و مانع از بین رفتن آثار فرهنگی و هنری و کتاب‌های این شاعر شهیر شوند.

باغ محتشم رشت آرامگاه ابدی مرحوم هوشنگ ابتهاج می‌شود

به گزارش سلام نو، امیرهوشنگ ابتهاج شاعر و پژوهشگر پیشکسوت متخلص به سایه بامداد چهارشنبه(۱۹ مرداد) در سن ۹۴ سالگی در کلن آلمان درگذشت. وی اواخر تیر به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در این شهر بستری و تحت درمان بود.

ابتهاج متولد ششم اسفند ۱۳۰۶ در رشت بود، نخستین اثرش به نام نخستین نغمه‌ها را سال ۱۳۲۵ منتشر کرد. از آثار دیگر او می‌توان به تصنیف سپیده (ایران ای سرای امید) اشاره کرد. سراب، سیاه مشق، شبگیر، زمین، چند برگ از یلدا، تا صبح شب یلدا و بانگ نی از دیگر آثار ابتهاج است. وی همچنین در رادیو (برنامه گل‌ها) کار می‌کرد و پایه‌گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود.

از مهمترین آثار ابتهاج، تصحیح غزل‌های حافظ است که با عنوان حافظ به سعی سایه نخستین بار سال ۱۳۷۲ توسط نشر کارنامه به چاپ رسید و بار دیگر با تجدید نظر و تصحیحات تازه منتشر شد. سایه سال‌های زیادی را صرف پژوهش و حافظ‌شناسی کرده که این کتاب حاصل همه آن زحمت‌هاست و در مقدمه حافظ به سعی سایه، آن را به همسرش تقدیم کرده ‌است.

دهم مهر ماه ۱۳۹۵ بیست و سومین جایزه ادبی و تاریخی محمود افشار یزدی در باغ موقوفات افشار به انتخاب اعضای هیئت گزینش جایزه این بنیاد به هوشنگ ابتهاج اهدا شد. ۱۲ مهر ۱۳۹۷ در مراسم پایانی ششمین جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح، نشان عالی هنر برای صلح به ابتهاج و سه هنرمند دیگر اهدا شد.

منزل شخصی سایه که خود آن را ساخته است، سال ۱۳۸۷ با نام خانه ارغوان به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده‌ است. دلیل این نامگذاری وجود درخت ارغوان معروفی در حیاط این خانه است که سایه شعر معروف ارغوان خود را برای آن درخت گفته ‌است، این شعر توسط علیرضا قربانی خوانده و در قالب آلبوم موسیقی حریق خزان به آهنگسازی مهیار علیزاده منتشر شده است.

یلدا ابتهاج دختر این شاعر ۲۰ مرداد در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اشاره به هماهنگی با مسئولان ایران برای خاکسپاری پیکر پدرش، اعلام کرد: تشییع پدرم از کنار درخت ارغوان انجام خواهد شد و از آنجا برای خاکسپاری به شهر رشت خواهیم‌ رفت. 

وی درباره تاریخ و ساعت دقیق مراسم نیز گفته است که به زودی به همگان اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید