مهاجرت به اروپا رؤیای بسیاری از مردمان جهان، به ویژه ایرانیان است. سرسبزترین قاره جهان، با مساحتی در حدود ۱۰ میلیون کیلومتر مربع که بیش از یک سوم آن قابل کشاورزی‌ست.

بهترین روش‌ مهاجرت به اروپا

یکی از دلایل اقلیمی مهاجرت به اروپا، وجود آب‌وهوای معتدل این قاره است. جالب است که بدانیم انسان‌ها تقریبا از ده‌ها هزار سال پیش، در قارهٔ اروپا زندگی می‌کرده‌اند. رفاه بالا و روزآمدی تمدن اروپا، از دیگر دلایل مهاجرت به اروپاست.

مهاجرت به اروپا مقصد بسیاری از مهاجران جهان

مهاجرت به اروپا سابقه‌ای طولانی دارد. اوج روند مهاجرت به اروپا اما در اواخر قرن بیستم به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در این میان، کشورهای اروپای غربی شاهد رشد بالایی در مهاجرت بوده اند؛ به ویژه، پس از جنگ جهانی دوم.

در این میان، آنچه روند مهاجرت به اروپا را افزایش داده است، شتاب فزاینده فرآیند «جهانی شدن» است. البته در طی دهه‌های اخیر، نگاه ساکنان اروپا به مهاجران نگاه چندان مثبتی نبوده است. با این حال بعضی کشورهای اروپایی همچنان بر این باورند که مهاجران، موتور متحرک جهان‌اند. این کشورها سیاست‌هایشان را بر پذیرش مهاجران بنا نهاده‌اند و شرایط را برای مهاجران قانونی هموارتر می‌کنند. یکی از بهترین کشورها از نظر تسهیل قوانین مهاجرت، کشور پرتغال است.

از سال ۲۰۰۴، اتحادیه اروپا قانون آزادی رفت و آمد و اقامت شهروندانش را به تصویب رساند. بر اساس این قانون، شهروندان اتحادیه اروپا می‌توانند به راحتی در سرتاسر این اتحادیه رفت‌وآمد کنند، بدون آنکه نیاز به دریافت ویزا از کشور مقصد داشته باشند. بر مبنای این قانون، اصطلاح "مهاجر" برای اشاره به شهروندان غیر اتحادیه اروپا به کار گرفته می‌شود.

بر اساس تعریف کمیسیون اروپا، "مهاجرت" این گونه تعریف می‌شود: مهاجر، شخصی‌ست که از کشوری خارج از اتحادیه اروپا دست کم یک سال در اتحادیه اروپا اقامت داشته باشد. این عمل نیز در قانون این کمیسیون، به عنوان مهاجرت به اروپا تعریف می‌شود.

 دلایل مهاجرت به اروپا؟

در بین چندین گزینه برای جلای وطن و دریافت اقامت از کشوری غیر از کشور مبداء، کشورهای اروپایی بهترین گزینه‌ها هستند. اینکه هر فرد به چه دلایلی می‌خواهد از کشور خودش مهاجرت کند، به شرایط او بستگی دارد. اما عواملی که اروپا را برای مهاجران جذاب‌ترین گزینه کرده است، این‌ها هستند. البته که دلایل فراوان دیگری نیز وجود دارد.

آب و هوا

آب و هوای بیشتر کشورهای اروپایی معتدل است. این مسئله برای ساکنان کشورهای خاورمیانه که مدام با روزهای گرم وآفتاب سوزان خاورمیانه دست به گریبان‌اند، جذابیت بالایی دارد.

بهترین روش‌ مهاجرت به اروپا

شرایط بیمه‌ و خدمات اجتماعی

نروژ، فنلاند و سوئد، و پرتغال، در زمره بهترین کشورهای جهان از دیدگاه خدمات درمانی و اجتماعی‌اند. به همین نسبت سایر کشورهای اروپایی نیز، همواره استاندارد بالایی در ارائه خدمات اجتماعی به شهروندان و ساکنان‌شان تعریف می‌کنند.

شرایط سرمایه‌گذاری و امنیت شغلی

در مقایسه با کشور آمریکا، کانادا و امارات متحده عربی، و بسیاری کشورهای دیگر، این کشورهای اروپایی هستند که شرایط سرمایه‌گذاری و امنیت شغلی مناسب‌تری برای مهاجران فراهم آورده‌اند.

شرایط اخذ مالیات

هرچه شرایط و سیاست‌های مالیاتی کشوری آسان‌تر باشد، روند مهاجرت به این کشور بیشتر خواهد شد. کشورهای اروپایی در قیاس با سایر کشورهای دنیا قوانین مناسب‌تری برای دریافت مالیات از شهروندان‌شان دارند. به ویژه کشورهایی که بنای رشد اقتصادی‌شان را بر ورود مهاجران و سرمایه‌های انسانی گذاشته‌اند. کشور پرتغال در این زمینه جزو نمونه‌های موفق است.

نرخ بیکاری

پایین بودن نرخ بیکاری کشور مقصد به معنای آن است که متقاضی به فاصله اندکی پس از مهاجرت مشغول به کار خواهد شد. رشد اقتصادی بالای کشورهای اروپایی، موجب کاهش نرخ بیکاری و در نتیجه افزایش مهاجرت شده است.

شرایط تحصیلی

هرچه رفاه اجتماعی و امنیت روانی یک جامعه رتبه بهتری داشته باشد، شرایط تحصیل در این کشورها نیز ساده‌تر و امیدبخش‌تر است. کشورهای اروپایی از سرآمدان تولید علم در دنیا هستند.

آیا مهاجرت به اروپا به معنای دریافت اقامت اروپاست

مهاجرت به اروپا، نخستین مرحله برای دریافت اقامت اروپاست. بهتر است ابتدا درباره دریافت اقامت اروپا بیشتر بدانیم.

اقامت به دو دسته تقسیم می‌شود: اقامت موقت و اقامت دائم.
در اقامت موقت، این موارد در ویزای مسافر اروپا درج می‌شود: مدت زمان اقامت مسافر اروپا، نحوه ورودش به اروپا، علت ورودش به اروپا و اولین کشوری که مسافر به آن وارد شده است. کسی که ویزای شنگن دریافت کرده است، می‌تواند به راحتی وارد اروپا شود و به اعتبار همان ویزا به تمام اتحادیه اروپا سفر کند. اما به محض اتمام مدت ویزایش، باید خاک اروپا را ترک کند. طولانی‌ترین نوع اقامت موقت در اروپا، اقامت تحصیلی‌ست که اعتبار آن یک سال است و  سالیانه باید تمدید بشود.

اما اقامت دائم اروپا: مجوز اقامت بلند مدت اتحادیه اروپا یک عنوان اقامت دائم است که به فرد امکان می‌دهد در هر کشوری از اتحادیه اروپا زندگی و کار کند. برای یک غیر اروپایی، وقتی شرایط دریافت اقامت دائم اروپا حاصل می‌شود که توانسته باشد پنج سال در کشوری که می‌خواهد از انجا اقامت دائم دریافت کند، زندگی کرده باشد.

بهترین روش‌ مهاجرت به اروپا

روش‌های مهاجرت به اروپا

برای دریافت اقامت اروپا، چهار روش کلی هست:

  • پناهندگی
  • ازدواج
  • پیدا کردن شغل
  • سرمایه گذاری

پناهندگی

دریافت پناهندگی از یک کشور اروپایی، طولانی‌ترین و ناامن‌ترین راه مهاجرت به اروپاست. در این میان کسانی که به طور غیر قانونی وارد اتحادیه اروپا شده باشند، وضع‌شان به مراتب بدتر و بغرنج‌تر خواهد بود. کسانی که به طور قانونی وارد اروپا شده باشند ولی درخواست پناهندگی کنند هم، دورنمای چندان مشخص و آسوده‌ای نخواهند داشت.

ازدواج برای رفتن اروپا

راه بعدی یافتن شخصی اروپایی‌ست که به واسطه ازدواج با او بتوان به اروپا مهاجرت کرد و مقیم آنجا شد. مسلم است که این روش، روش آسانی نیست، برای همگان میسر نیست و شرایط خاص خود را دارد.

پیدا کردن شغل در اروپا و دریافت ویزای کاری

این روش هم مختص کسانی‌ست که توانایی حرفه‌ای و علمی بالایی دارند. معمولاً این دسته افراد بسته به سوابق کاری، توانمندی ارتباطی و چیزی بیش از بخت، موفق به دریافت ویزای کاری از اروپا می‌شوند.

 راه چهارم و بهترین راه مهاجرت به اروپا: مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری

دو شیوه کلی برای سرمایه‌گذاری در اروپا و تبع آن دریافت اقامت اروپا وجود دارد:

  1. سرمایه‌گذاری در بخش املاک، صنعت یا پروژه‌های علمی و فرهنگی
  2. زندگی در اروپا به شرط داشتن درآمد غیرفعال (Passive Income) در کشور مبداء: تمکن مالی

در روش سرمایه‌گذاری برای دریافت اقامت اروپا، کشور میزبان، به پاس آنکه فرد مهاجر به سهم خود، نقشی در ارتقاء اقتصادی و حتی فرهنگی کشور میزبان ایفا می‌کند، به او موهبت زندگی در یک کشور اروپایی را عطا می‌کند.

مرسوم‌ترین شیوه سرمایه‌گذاری برای مهاجرت، سرمایه‌گذاری در بخش املاک است: یعنی خرید یک ملک در اروپا و دریافت اقامت و شهروندی اروپا.

کشورهای اروپایی فراوانی به این شیوه توانسته‌اند مهاجران فراوانی را به خود جذب کنند. در این میان کشورهایی چون پرتغال، اسپانیا، فرانسه، یونان، اتریش، نیوزلند، و آلمان کشورهایی هستند که با اعطای ویزای طلایی، به مهاجران امکان دریافت اقامت دائم اروپا و شهروند اروپایی شدن را می‌دهند.

بهترین کشور برای ایرانی‌ها برای دریافت ویزای طلایی برای مهاجرت به اروپا

کشور پرتغال بهترین گزینه برای ایرانی‌هاست که بتوانند از طریق سرمایه گذاری به اقامت دائم و شهروندی اروپا برسند. ویزای طلایی پرتغال  به نسبت سایر کشورها، شرایط آسان‌تری دارد. از جمله هزینه پایین‌تر دریافت ویزا، و همین‌طور سهولت پیوستن سایر اعضای خانوده به فرد متقاضی.

در آخر باید تکرار کنیم که: مهاجران، باعث زیباتر شدن و جوان ماندن جهان هستند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید