با وجود آب و هوای گرم قشم، کمتر کسی حاضر است به چنین مکان‌هایی برود و از پله‌های متعدد غار خربس بگذرد، اما اگر در مورد این غار بیشتر بدانید، ممکن است پله‌ها را سریع‌تر بالا بروید و به ورودی برسید.

با عجیبترین غار قشم بیشتر آشنا شوید + عکس

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: اکثر مردم این شهر ساحلی را با استراحتگاه‌های آبی یا مراکز خرید قشم می‌شناسند. با وجود آب و هوای گرم قشم، کمتر کسی حاضر است به چنین مکان‌هایی برود و از پله‌های متعدد غار خربس بگذرد، اما اگر در مورد این غار بیشتر بدانید، ممکن است پله‌ها را سریع‌تر بالا بروید و به ورودی برسید. وقتی از این شهر ساحلی خارج می‌شوید و به روستاهای اسرارآمیز خربس و رمچاه می‌روید، در سمت راست جاده تابلویی را می‌بینید که شما را به غار خربس می‌رساند.

همچنین با دیدن تاریخ ۲۷/۱۰/۱۳۷۷ متوجه می‌شوید که مسئولان میراث فرهنگی این اثر را در این تاریخ (یعنی حدود ۲۳ سال پیش) و با شماره ۲۱۹۷ غار خربس به عنوان اثر ملی به ثبت رسانده‌اند. غار خربس در پیشانی کوهی مشرف به ساحل جنوبی جزیره قشم در دل روستای خربس قرار دارد.

با عجیبترین غار قشم بیشتر آشنا شوید + عکس

این غار زیبا با معماری عجیب و اسرارآمیز خود ادامه چین خوردگی‌های رشته کوه زاگرس است. اگرچه پایین تر از آنهاست اما می‌توان آن را بخشی از رشته کوه‌های زاگرس دانست.

با توجه به قدمت این غار، اگر چندین سایت تاریخی را بالا و پایین کنید، می‌بینید که قدمت غار خربس به زمان مادها یعنی حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد که از کتیبه‌ها و برای نوشتن استفاده می‌شده است.

اما اداره میراث و فرهنگ چیز دیگری می‌گوید و به نظر این غار مربوط به دوره ساسانی - اشکانی یعنی حدود ۸۰۰ سال پس از حکومت مادها است. بنابراین می‌توان گفت غار خربس حداقل ۱۵۰۰ سال قدمت دارد.

اگرچه تاریخ‌های مختلفی برای قدمت این غار طبیعی مطرح شده است، اما تاثیری در اصل موضوع ندارد و این غار قدیمی‌ترین جاذبه منطقه قشم است.

با عجیبترین غار قشم بیشتر آشنا شوید + عکس

با گذشت زمان و با عقب‌نشینی آب دریا در دل کوه، حفره‌های تودرتو شکل گرفت که با هنر مردم و کنده‌کاری‌های انجام شده در طول زمان عمیق‌تر و بزرگتر شد. از کوه به دریا، اثر گرداب‌ها یا اثر امواج در دل سنگ‌ها و تخلیه شن‌ها.

البته وجود صدف بر روی دیواره‌های غار نشان می‌دهد که این مناطق قبلا زیر آب بوده‌اند و این فرضیه اول در مورد چگونگی شکل گیری غار یعنی فرو نشستن آب دریا و ورود کوه به خشکی است.

البته آنچه امروز به عنوان سازه غار خربس می‌بینید، هنر امواج دریا نیست و هنر سنگ تراش‌ها نیز در آن نقش بسزایی دارد. زیرا سوراخ‌های ایجاد شده توسط امواج توسط این افراد عمیق و بزرگ شده است.

با عجیبترین غار قشم بیشتر آشنا شوید + عکس

آنچه به نظر می‌رسد این است که با توجه به مواد نرم دیوارها و اینکه فرسایش تأثیر بسزایی بر روی آنها می‌گذارد، حفاری و حکاکی روی دیوارها آنها را آسان می‌کند. غار خربس نقطه عطفی با معماری صخره‌ای است که در پیشانی کوه مشرف به ساحل جنوبی جزیره قشم قرار دارد که در مقابل آن دشت بزرگی قرار دارد که قبرستان اسلامی در آن قرار دارد.

وقتی به غار می‌رسید، غاری دو طبقه را می‌بینید. از پله‌ها بالا برو. می‌بینید که طبقه اول قسمت طبیعی غار است و شامل یک تالار ورودی با سه سوراخ است اما برای دیدن تالار و قسمتی که تمام روایات را دارد باید به طبقه دوم بروید.

آیا می‌توانید تصور کنید چه نوع حیواناتی در دل این غار صخره‌ای زندگی می‌کنند؟

با عجیبترین غار قشم بیشتر آشنا شوید + عکس

یک جفت عقاب ماهیگیری در صخره‌های غار خربس زندگی می‌کنند. نمی‌توان این عقاب‌های حرفه‌ای را که سال‌ها در کنار هم بودند، نزدیک دید. اگر خوش شانس باشید، می‌توانید آنها را در حال پرواز ببینید. بد نیست بدانید که این عقاب‌ها گونه‌های کمیاب با حفاظت ارزشمند هستند.

اما حیات وحش غار به این جفت عقاب محدود نمی‌شود و گونه‌هایی از قورباغه‌ها در گودال‌ها و خفاش‌ها گوشه‌های تاریک غار زندگی می‌کنند. از آنجایی که این خفاش‌ها نیز گونه‌ای کمیاب و در خطر انقراض هستند، حفظ حیات وحش غار خربس بسیار مهم است.

کد خبرنگار: ۲۱
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ملیحه US ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    والله ما چهار ساله داریم میریم بستست زده به علت تعمیر بسته میباشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید