با ما همراه شوید تا درباره گهواره تمدنی که اکنون لقب مصیبت چین را به خود اختصاص داده است بیشتر بدانید.

عکسی شگفت انگیز از رودخانه زرد در چین

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: رودخانه‌ای که لقب مصیبت چین را از آن خود کرد در واقع تمدن چین را ساخت!

رودخانه زرد که یکی از پر تلاطم‌ترین رودخانه‌های چین است در قدیم الایام گهواره‌ای پهن کرد تا تمدن بزرگ چین را تشکیل دهد. این رودخانه بزرگ که در زبان چینی به هوانگ هو معروف است از شرق به غرب و از شمال به جنوب مساحت قابل توجهی را در برمی‌گیرد. با ما همراه شوید تا درباره گهواره تمدنی که اکنون لقب مصیبت چین را به خود اختصاص داده است بیشتر بدانید.

رودخانه های چین از طولانی ترین رودهای جهان تا کروز رودخانه

بزرگی رودخانه زرد چقدر است؟

رودخانه زرد که ششمین رودخانه بلند جهان است دارای مساحتی ۵۴۶۴ کیلومتری است که از نه استان در چین می‌گذرد. جالب است که بدانید این رودخانه دومین رود طویل در چین پس از رودخانه یانگ تسه است. کوه‌های عظیم بایان‌ها سرچشمه اصلی این رودخانه عظیم هستند. کوه‌های بایان‌ها در استان چینگ‌های واقع در غرب چین قرار گرفته‌اند. بزرگی این رودخانه به اندازه‌ای است که از شمال به جنوب ۱۱۰۰ کیلومتر و از شرق به غرب ۱۹۰۰ کیلومتر را دربرمی‌گیرد. مساحت کلی این رودخانه عظیم در حدود و بالغ بر ۷۴۲۴۳۳ کیلومتر مربع است.

چرا رودخانه زرد را مصیبت چین نامیده‌اند؟

در نگاه اول جالب و پس از کمی تامل ترسناک است که بدانید دبی این رودخانه ۲۵۷۱ متر مکعب بر ثانیه است. این در حالی است که هر متر مکعب آب معادل یک تن وزن دارد. با یک محاسبه ساده ذهنی متوجه خواهید شد که چرا به رودخانه زرد مصیبت چین می‌گویند. تصور کنید این حجم از آب بالا بیاید. اکنون چه بلایی بر سر زمین‌ها و مراتع اطراف رودخانه خواهد آمد؟ این رودخانه به خاطر طغیان‌های گاه و بی‌گاهش در مسیر پایانی آن هر ساله مشکلات بسیار زیادی را برای چین به وجود می‌آورد. این رودخانه عدد وحشناک ۱۵۰۰ طغیان خشمگین در طول تاریخ را ثبت کرده است و دو روستا را به طور کامل از بین برده است.

چگونه رودخانه زرد به این نام نهاده شد؟

رودخانه زرد به دلیل بستر آبرفتی که داراست رنگی مایل به زرد گرفته است. آب این رودخانه غنی از آب باران است. شدت جریان آبی که در این رودخانه وجود دارد باعث شده تا به طور مداوم مواد کف رودخانه زیر و رو شود و این روخانه را زرد رنگ سازد.

چرا باید از رودخانه چین دیدن کنید؟

علی‌رغم تمامی اعداد و ارقامی که درباره عظمت این رودخانه گفته شد جالب است که بدانید این رودخانه جزو یکی از زیباترین رودخانه‌های چین برای گردشگری و توریسم است. اماکن و شهرهای باستانی که در مسیر این رودخانه قرار دارند باعث شده‌اند تا هر ساله افراد زیادی برای بازدید از این روخانه به چین سفر کنند. جالب است که بدانید جاده ابریشم در لانژو در مسیر این رودخانه قرار دارد. شهرهای تاریخی بسیاری همانند یان‌آن و لویانگ در مسیر این رودخانه قرار دارند. این رودخانه عظیم که از فلات تبت سرچشمه می‌گیرد در نهایت به دریای بوهای می‌ریزد و قبل از به دریا ریختن از بیابان‌ها و چمنزارهای یینچوان می‌گذرد که دیدن کردن از هیچ کدام از موارد نام برده شده خالی از لطف نیست. پیشنهاد ما به شما این است که اگر اهل طبیعت گردی هستید به هیچ عنوان دیدن کردن از این روخانه پرهیاهو را از دست ندهید.

کد خبرنگار: ۲۱
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید