سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده اضطراری از واکسن JYNNEOS را صادر کرد. JYNNEOS به صورت دو دوز زیر پوست تزریق می شود.

مجوز استفاده اضطراری از واکسن JYNNEOS صادر شد / واکسن JYNNEOS چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، سازمان غذا و داروی ایالات متحده مجوز استفاده اضطراری (EUA) واکسن JYNNEOS را برای افراد ۱۸ سال و بالاتر که در معرض ابتلا به آبله میمون هستند، صادر کرد.

این دستورالعمل، تعداد کل دوزهای موجود برای استفاده را تا پنج برابر افزایش می‌دهد؛ به عبارتی این امکان را فراهم می‌کند تا منابع واکسن با تزریق یک پنجم واکسن Jynneos در پوست به جای تزریق دوز کامل به چربی زیرین به کار گرفته شوند.

این مجوز همچنین اجازه استفاده از واکسن در افراد کمتر از ۱۸ سال را [درصورتی که در معرض خطر بالای عفونت آبله میمون باشند] صادر کرد؛ البته واکسن JYNNEOS در این افراد با تزریق زیرپوستی تجویز می‌شود.

JYNNEOS، واکسن اصلاح شده‌ی Vaccinia Ankara (MVA) است و در سال ۲۰۱۹ برای پیشگیری از بیماری آبله و آبله میمون در بزرگسالان (۱۸ سال و بالاتر) که در معرض خطر بالای ابتلا به آبله یا آبله میمون بودند، تأیید شد.

JYNNEOS به صورت دو دوز زیر پوست (تزریق زیر جلدی یا داخل پوستی) به فاصله چهار هفته (۲۸ روز) تجویز می‌شود؛ طبق بیانیه صادرشده، برای افراد ۱۸ سال و بالاتر که در معرض خطر بالای عفونت آبله میمون هستند، EUA اجازه می‌دهد تا دوز موردنیاز JYNNEOS بین لایه‌های پوست (داخل جلدی) تجویز شود.

تا کنون هیچ داده‌ای در دسترس نیست که نشان دهد یک دوز از JYNNEOS محافظت و ایمنی طولانی‌مدتی را ارائه می‌دهد، بنابراین دریافت دو دوز از واکسن که با فاصله چهار هفته (۲۸ روز) از هم تجویز می‌شود، همچنان ضروری و برای کنترل شیوع فعلی آبله میمون لازم است.

تزریق داخل پوستی و زیر پوستی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

داده های یک مطالعه بالینی در سال ۲۰۱۵ از واکسن MVA، دو دوز تزریق داخل جلدی را با تزریق زیر جلدی مقایسه و ارزیابی کرد. افرادی که واکسن را به صورت داخل جلدی (داخل پوستی) تزریق کردند، حجم کمتری (یک پنجم) نسبت به افرادی که واکسن را به صورت زیر جلدی (زیر پوستی) تزریق کردند، دریافت کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که تزریق داخل جلدی پاسخ ایمنی مشابهی به تزریق زیر جلدی داشت، به این معنی که افراد در هر دو گروه به طور یکسانی به واکسیناسیون پاسخ دادند.

تجویز از راه داخل پوستی منجر به قرمزی، سفتی، خارش و تورم بیشتر در محل تزریق شد، اما درد کمتری داشت و این عوارض قابل کنترل بود. FDA تشخیص داده است که مزایای شناخته‌شده و بالقوه‌ی واکسن JYNNEOS نسبت به عوارض آن بیشتر است.

JYNNEOS بر روی افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند نیز آزمایش شده و در کارآزمایی‌های مربوطه، ایمن و مؤثر واقع شده است.

منبع: fda

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید