مدیر بهره برداری مرکز خرید جهیزیه ایران با تاکید بر آمادگی این مرکز خرید برای میزبانی از برندها و فروشندگان معتبر گفت که اولویت جهیزیه ایران تامین آرامش مشتریان این مرکز تجاری است.

احترام، آرامش و دادن حداکثر خدمات به مشتری هدف اول جهیزیه ایران است / مسئولین باید صنعت خرده فروشی را باور کنند

سلام نو سرویس اقتصادی: مرکز خرید جهیزیه ایران امسال اولین حضور خود را نمایشگاه بین المللی مراکز خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رویکردهای نوین صنعت خرده فروشی و صنایع وابسته تجربه کرد. مرکز خرید جهیزیه از معدود مراکز خریدی بود که حضوری فعال در چهارمین دوره ایران ریتیل شو داشت.

به همین بهانه با سهیل کنی، مدیر بهره برداری مرکز خرید جهیزیه ایران گفت‌وگو کردیم. او نسبت به آینده مرکز خرید جهیزیه ایران خوش بین است و اولویت خود را تامین آرامش و آسایش مشتریانی می‌داند که از نقاط مختلف ایران به این مرکز خرید می‌آیند.

کنی که از مدیران برجسته و شناخته شده مراکز خرید کیش است پیش از این مدیرعامل جامعه بازاریان کیش و مدیر عامل بازار پردیس ۲ جزیره کیش بوده است. او همچنین با شرکت تجارت طلایی و پروژه‌های تجاری میکا مال کیش و  پروژه مسکونی بهکیش مارینا کیش همکاری کرده است. کنی همچنین بیش از ۱۵ سال مشاور پروژه‌های تجاری و مسکونی مختلف بوده است.

مشروح گفت‌وگوی سلام نو با سهیل کنی را در ادامه می‌خوانید.

چرا مرکز خرید جهیزیه ایران در میدان شوش ساخته شد، نه در مناطق شمالی تهران که چنین مراکز خریدی مرسوم‌تر است؟

برخلاف تصور که بسیاری شوش را جای مناسبی برای مراکز خرید نمی‌دانند، این منطقه از نظر مرکزیت تامین لوازم منزل و جهیزیه و دسترسی راحت از اتوبان‌ها و خارج از تهران مکان بسیار مناسبی است و مزایای خاص خود را دارد. از طرف دیگر به علت عدم رعایت استانداردهای فاصله مراکز خرید از هم می‌توان گفت که در برخی نقاط تهران ما شاهد اشباع ظرفیت ساخت مراکز خرید هستیم. این در حالی است که منطقه شوش از این نظر هم ظرفیت بسیار خوبی دارد.

مرکز خرید جهیزیه در زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع با زیر بنای ۱۴۰ هزار مترمربع احداث شده است. جایی که امروز جهیزیه تهران قرار دارد پیش از این یکی از نقاط پر مشکل تهران از منظر آسیب‌های اجتماعی بود. بعد از ساخت این پروژه آن مشکلات حل شد و عملا آن نقطه به یک مرکز تجاری فاخر و جذاب تبدیل شده است.

مرکز خرید جهیزیه ایران

تمام تمرکز ما در جهیزیه ایران روی این مسئله است که رفاه خریدار و فروشنده به شکل کامل لحاظ شود. تنها در یک مورد ما هفت طبقه پارکینگ با ظرفیت بیش از دو هزار خودرو داریم که خود یک امتیاز مثبت برای مرکز خریدی در شوش است. پنج طبقه تجاری داریم که یا راه اندازی شده یا در حال راه اندازی است.

جهیزیه ایران مشتری‌های بسیاری از شهرستان‌ها دارد، در نتیجه ما آن را به گونه‌ای طراحی و اداره کردیم که اگر کسی از شهرستان آمد بتواند تمام خرید خود را انجام دهد. بعد از انجام خرید هم خریدار می‌تواند اجناس سنگین خود را با کمک باربری‌های اطراف مجموعه به هر نقطه از ایران حمل کند.

نگران نبودید که ساخت چنین مرکز خریدی در شوش با ریسک اقتصادی و با چالش‌هایی در جذب فروشنده و مشتری مواجه باشد؟

نه واقعا این نگرانی چندان وجود نداشت. زمانی که ما برای ساخت مرکز خرید جهیزیه اقدام کردیم شوش مرکز بلور و کریستال ایران بود. زمینی هم که برای ساخت مرکز خرید انتخاب شد بسیار استراتژیک بود. مرکز خرید جهیزیه ایران برخلاف جهت بازار شوش شنا نکرد بلکه با شناخت ظرفیت‌های شوش به آن تکیه کرد و از آن بهره برد.

در برخی مناطق، مثل بازار تهران، مراکز خرید جدید با استقبال سرد فروشندگان محل مواجه می‌شوند. استقبال اهالی شوش از مرکز خرید جهیزیه ایران چطور بوده است؟

شوش به طور کامل با بازار تهران متفاوت است و ما با چالش‌های بازار مواجه نیستیم. منطقه شوش چند سال است که به بورس بلور و کریستال و بعد لوازم منزل تبدیل شده است و عملا فروشندگان محلی یا مردم منطقه حساسیتی روی چنین پروژه‌هایی ندارند. حتی می‌شود گفت مردم شوش استقبال هم داشتند و از حضور مراکزی مثل جهیزیه استقبال می‌کنند.

دنبال حضور کسبه مجرب و حرفه‌ای در جهیزیه ایران هستیم

آیا در واگذاری واحد تجاری یا سرقفلی استاندارد خاصی مدنظر شما است؟

مراکز خرید عموما واحدها را نمی‌فروشند، حتی سر قفلی را هم واگذار نمی‌کنند چون می‌خواهند ارزش افزوده برای سرمایه‌گذار بماند. متاسفانه با مشکلاتی که وجود دارد، به خصوص پس از ممنوعیت واردات، کسبه ما به مشکلات بسیاری خوردند. حتی کسبه قدیمی که از ما واحد تجاری خریدند امروز مغازه خود را اجاره دادند چون فروشگاه‌ها را به سختی پر می‌کنند. با توجه به این شرایط ما برای فروش سرقفلی انعطاف داریم. البته در فروش سرقفلی‌های باقی‌مانده همچنان حساسیت‌های خود را برای حضور کسبه مجرب و حرفه‌ای خواهیم داشت.

اگر واحدی خلاف استانداردهای شما رفتار کند و کیفیت لازم را نداشته باشد با آن برخورد می‌کنید؟

بله، ما با توجه به آیین نامه انضباطی و اهرم مالکیتی برخورد خواهیم کرد. برای ما احترام، آسایش و آرامش مشتری حرف اول را می‌زند.

نگرانی بسیاری از مردم فراوانی جنس تقلبی در بازار است، فکری در این زمینه شده است؟

ما این نگرانی و نگاه را به خصوص در رابطه با وسایل برقی داشتیم. بعضی کالاها هستند که نام یک برند مشهور را دارند، اما بدنه آن در ایران تولید می‌شود، داخلش از چین می‌آید و شناسنامه درستی ندارد. ما با چنین فروشندگان و شبه‌برندهایی همکاری نداریم. تمام تلاش ما این است که معتبرترین برندهای موجود در بازار را در جهیزیه ایران داشته باشیم. این برندها ادعای دروغین درباره تولیدات خود ندارند و خدمات پس از فروش و گارانتی معتبری ارائه می‌دهند. بازخوردی هم که تا اینجا داشتیم این بود که مردم از خرید خود از این برندها راضی بودند.

مرکز خرید جهیزیه ایران

البته مردم از نظر کیفی نقدهایی به برندهای لوازم خانگی دارند که ما هم امیدواریم در شرایط فعلی و با فرصتی که به وجود آمده تولید کنندگان داخلی کیفیت خود را روز به روز افزایش دهند.

نمی‌توانیم معجزه کنیم، اما جهیزیه ایران بیشترین همکاری را با فروشندگان توانمند خواهد داشت

بعضی فروشندگان، به خصوص فروشندگان جوان، مایل به حضور در جهیزیه هستن، اما مشکل مالی دارند. آیا جهیزیه ایران کمکی به این فروشندگان می‌کند؟

اگر به معنای واقعی کاسب باشند و فقط مشکل مکان داشته باشند ما قطعا کمک می‌کنیم. این را به اتحادیه هم اعلام کرده‌ایم. البته ما تا حدی امکان کمک داریم و نمی‌توانیم معجزه کنیم، ولی تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

افقی که برای جهیزیه ایران متصور هستید چیست؟

تمام سعی ما این است که مرکز خرید جهیزیه بتواند حداکثر خدمات را به بازدیدکنندگان خود بدهد. تمام تلاش ما این است که فضای آرامش بخشی را برای مشتریان خود فراهم کنیم. تمام تلاش ما این است که بازدید کننده ما بهترین جنس را با بهترین قیمت بخرد، هر چند در زمینه قیمت امکانات ما محدود است و نیاز به کمک دولت، بانک‌ها و نهادهای دیگر است.

هر چند از وظایف شما نیست، آیا برنامه‌ای برای محیا کردن امکاناتی مثل فروش اقساطی دارید؟

این بستر در جهیزیه ایران وجود دارد و تقریبا تمام فروشگاه‌های فروشنده اجناس گران قیمت مثل یخچال و گاز چنین ظرفیتی را دارند و نیازی به کمک ما نیست.

مسئولین باید باور کنند که خرده فروشی یک صنعت اشتغال‌زا است

ریتیل شو ۲۰۲۲ را چطور دید؟

این نمایشگاه به خاطر کرونا دو سال برگزار نشد و امسال چهارمین سال خود را می‌گذراند. روزهای اول سال نخست این نمایشگاه دوندگی‌های بسیاری برای به رسمیت شناخته شدن این نمایشگاه شد و آقای کشاورز بسیار در این زمینه زحمت کشیدند. امروز بخش اعظمی از مردم ایران از مغازه‌ها و صنعت خرده فروشی کسب درآمد می‌کنند.

دولت باید چقدر خرج کند تا این حجم از شغل را ایجاد کند؟ دولت باید این مسئله را درک کند و از مغازه‌دار کوچک تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز خرید را حمایت کند. برای ایجاد این حجم از شغل دولت باید میلیاردها دلار هزینه کند.

مرکز خرید جهیزیه ایران

به طور مثال به مرکز خرید جهیزیه ایران توجه کنید.  اگر در هر واحد جهیزیه ایران ۴ نفر مشغول به کار شوند و هر نفر به طور متوسط نماینده یک خانواده چهار نفره باشد، زندگی چیزی نزدیک به ۱۶ هزار نفر به این مرکز خرید وابسته می‌شود.

با این همه ظاهرا چندان شاهد حضور چهره‌های دولتی مرتبط با این صنعت نبودیم.

احتمالا اهمیت مسئله را درک نکردند. متاسفانه فراوان بودن صنعت خرده‌فروشی و روزمره بودن آن باعث شده تا چندان به چشم مسئولین نیاید. ما اگر بتوانیم مسئولین را قانع کنیم که به خرده فروشی به چشم یک صنعت- آن هم صنعتی اشتغال‌زا- نگاه کنند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید