طبق روال ماه های گذشته دولت بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند و باید منتظر ماند و دید که آیا امروز این مبلغ به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد یا خیر.

 تغییر بزرگ در رقم یارانه مرداد ماه | ماجرای دو برابر شدن مبلغ یارانه چیست؟

به گزارش سلام نو؛ یارانه جدید رئیسی از اردیبهشت ماه کلید خورد. یارانه جدید در ابتدای به اقشار خاصی پرداخت شد اما با اعتراض دیگر یارانه بگیران قرار بر بررسی و پرداخت یارانه به دهک های دیگر هم شد. رقم یارانه جدید رئیسی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومان است.

زمان واریز یارانه نقدی مشخص شد. شنیده ها خبر از واریز آخرین یارانه نقدی در مرداد ماه را می دهد. دولت بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند.

 زمان واریز یارانه مرحله ۱۳۷ (مرداد ماه ۱۴۰۱) نیز دولت هنوز جزئیاتی را منتشر نکرده است. اما بررسی ما نشان می‌دهد که معمولا دولت بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند. در این مرحله نیز احتمالا طی هفته آینده یارانه بگیران باید منتظر دریافت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باشند.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز ادعا می‌کنند که در این مرحله نیز یارانه دو ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما دولت هنوز در این رابطه اظهار نظری نکرده و بعید هم به نظر می‌آید که در شرایط اقتصادی عجیب دولت دست به واریز دو مرحله‌ای بزند./ شما نیوز

یارانه مرداد ۱۴۰۱ چقدر افزایش خواهد یافت؟

در مورد میزان یارانه واریزی مرداد ماه ۱۴۰۱ دولت همچنان قرار است یارانه نقدی را مطابق مراحل پیشین پرداخت کند؛ بنابراین افراد حاضر در دهک اول تا سوم در مرداد ماه به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. این میزان برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

اما اگر وام کرونا را در سال ۹۹ دریافت کرده اید، از مجموع دریافتی تان ۳۵ هزار تومان کاسته می‌شود. مثلا اگر خانواده‌ای سه نفره هستید و در دهک اول تا سوم قرار دارید، باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حساب تان واریز شود که با کاستن قسط ۳۵ هزار تومانی وام کرونا این میزان به یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان می‌رسد.

در چنین شرایطی، افرادی که تیر ماه ۱۳۹۹ وام یک میلیون تومانی کرونا دریافت کرده اند، تاکنون ۲۴ قسط را پرداخت کرده اند و باید تا دی ماه امسال هم شش قسط دیگر پرداخت کنند. اما سرپرستان خانواری که در دی ماه ۹۹ وام به حساب شان واریز شده است، ۱۸ قسط را پرداخته اند و همچنان تا مرداد ماه سال آینده باید اقساط این وام را بپردازند.

یارانه معوقه ممکن است هر لحظه از سوی سازمان هدفمدی یارانه‌ها واریز شود. این معوقات مربوط به جاماندگان و معترضانی است که صلاحیتشان برای دریافت یارانه جدید تایید شده بود. در واقع، دولت بابت ماه‌های اردیبهشت و خرداد به آن‌ها بدهکار است.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که پرداخت مطالبات این شهروندان در مرحله هماهنگی بانکی است و احتمال واریز آن در هر لحظه وجود دارد.

به صورت مشخص بعد از اجرای برنامه اصلاح ارزترجیحی، دولت مبلغ جدیدی به شهروندان دهک‌های اول تا نهم درآمدی پرداخت کرد. مبلغ آن برای سه دهک اول درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و برای شش دهک درآمدی دیگر ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است.

کالابرگ الکترونیک از چه زمانی توزیع خواهد شد؟

سلطانی با اشاره به اینکه حال سوال مهم این است که "چرا دولت تن به اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی نمی‌دهد"، اذعان داشت: اگر دولت کالابرگ بدهد، دیگر دستش برای خلق پول و جابجایی پول باز نیست، این درحالیست که حداقل ۲۰ درصد از ارزش یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی که دولت به مردم داده، طی این دوماه اخیر کم شده، مانند همان بلایی که سر یارانه ۴۵.۵۰۰ تومانی آمد، با توجه به تورمی که وجود دارد، در سال ۸۸ این یارانه معادل ۴۵ دلار بود، امروز بعد از ۱۳ سال ارزش آن به کمتر از ۱.۵ دلار کاهش پیدا کرده است.

همزمان با اینکه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده بود، زیرساخت کالابرگ الکترونیک در حال آماده‌سازی است و بر اساس وعده داده شده در شهریور ۱۴۰۱ آماده می‌شود، در مقابل سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: نتیجه بررسی‌های آزمایشی کالابرگ الکترونیک باید به ستاد اقتصادی دولت ارسال شود که تاکنون به این مرحله نرسیده است.

وزیر اقتصاد اعلام کرد: از ابتدا مقرر شده بود بعد از اتمام دوره آزمایشی طرح کالابرگ، نتیجه به ستاد اقتصادی دولت اعلام شود و سپس اجرایی و توسعه پیدا کند. این طرح در حال طی روند اعلام شده است، اما هنوز به ستاد اقتصادی دولت ارسال نشده و اگر از سوی دولت تصمیم دیگری گرفته شود، اعلام خواهیم کرد.

حال در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دولت چندان راضی نیست، که طرح کالابرگ الکترونیکی را اجرا کند، مجلس به دنبال آن است که این طرح اجرایی شود، اما دولت اعلام می‌کند، زیر ساخت‌های انجام این کار فراهم نیست و تا زمانیکه این مقدمات فراهم شود، پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی ادامه خواهد یافت.

طفره دولت از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی؛ پای چه چیزی در میان است؟

احسان سلطانی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه دولت بعد از حذف ارز ۴.۲۰۰ تومانی باید مستقیم به مردم کالا برگ الکترونیکی می‌داد، گفت: اینکه گفته می‌شود، زیرساخت‌های این کار فراهم نیست و باید چند ماه منتظر ماند تا زیرساخت‌های آماده شود، به اعتقاد بنده این موضوع یک مسئله انحرافی است، زیرا برای دولت خیلی راحت است که مقدمات این کار را فراهم کند.

وی افزود: زمانی که قرار بود بنزین سهمیه بندی شود، به سرعت تمام جایگاه‌های سوخت به این موضوع تجهیز شد و سامانه سریع بالا آمد، یا همین اخیرا زمانی که افزایش مالیات ستانی در دستور کار قرار گرفت، دولت تمامی امکانات را بسیج کرد تا کوچکترین تراکنش‌های مالی و کارتخوان‌ها را برای دریافت مالیات کنترل کند، بنابراین تمامی این بحث‌هایی که مطرح می‌شود، بیشتر بهانه است.

سلطانی گفت: در جاهایی که که لازم باشد، از مردم پول گرفته شود، سریع زیر ساخت‌ها فراهم می‌شود، اما در جاهایی که قرار باشد به مردم خدمات ارائه شود، این بهانه‌ها آورده می‌شود که امکانات مهیا نیست، این درحالیست که اگر دولت در همان ابتدا اقدام به ارائه کالا برگ الکترونیکی می‌کرد، دیگر نیاز نبود از بانک مرکزی استقراض انجام دهد و با چاپ پول و تزریق نقدینگی به جامعه، تورم بسیار وحشتناکی را در اقتصاد به وجود آورد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: اگر کالا برگ الکترونیکی جایگزین دادن یارانه نقدی می‌شد، این کار سه مزیت بسیار مهم داشت، در وهله اول پول نقد به اقتصاد تزریق نمی‌شد و اثر تورمی کمتری ایجاد می‌شد. دوم این که با توجه به وضعیت مالی دولت و فشار به بانک‌ها برای پرداخت یارانه‌ها، نقدینگی خلق نمی‌شد.

وی ادامه داد: در وهله سوم نیز نرخ تورم (با توجه به اثر تعدیل کننده کالاهای اساسی با قیمت ارز ترجیحی) کمتر افزایش می‌یافت و مردم در مضیقه‌ای که الان قرار گرفتند، نمی‌افتادند، و همچنین تورم راحت‌تر قابل کنترل بود، از سوی دیگر اگر منابعی به عنوان یارانه نقدی توزیع می‌شود، در قبال ارائه کالا برگ الکترونیکی قرار می‌گرفت، با توجه به اینکه دولت کالاهایی نظیر روغن خام، نهاده‌های دامی، شکر، برنج و...، را می‌تواند خود وارد کند، می‌توانست، این مواد را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و آن‌ها با تولید کالاهای اساسی، آن را به نرخ مصوب به دولت می‌فروختند و دولت آن‌ها را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می‌داد.

این اقتصاددان بیان داشت: همین نهادهای دامی که دولت وارد می‌کند، تولیدکنندگان خیلی راحت‌تر هستند که دولت به دامداران، مرغداران و ...، نهادهای دامی را بدهد و در مقابل آن مرغ، تخم مرغ و گوشت تحویل بگیرد، در این صورت هم تولیدکنندگان کارشان رونق خواهد گرفت و مشکلاتشان کاهش خواهد یافت و مردم نیز با دریافت کالاهای اساسی به قمیت یارانه‌ای و دولتی هزینه‌های زندگیشان بسیار کاهش می‌یافت.

سلطانی با اشاره به اینکه حال سوال مهم این است که "چرا دولت تن به اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی نمی‌دهد"، اذعان داشت: اگر دولت کالابرگ بدهد، دیگر دستش برای خلق پول و جابجایی پول باز نیست، این درحالیست که حداقل ۲۰ درصد از ارزش یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی که دولت به مردم داده، طی این دوماه اخیر کم شده، مانند همان بلایی که سر یارانه ۴۵.۵۰۰ تومانی آمد، با توجه به تورمی که وجود دارد، در سال ۸۸ این یارانه معادل ۴۵ دلار بود، امروز بعد از ۱۳ سال ارزش آن به کمتر از ۱.۵ دلار کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در سال دیگر نیز ارزش همین یارانه ۳۰۰ هزار تومانی به نصف کاهش پیدا خواهد کرد، با توجه به سیر صعودی تورم، از سوی دیگر دولت تعمدا با ساخت تورم بیشتر درصدد کاهش بدهی‌ها و تعهدات خود است، در صورتیکه به نفع مردم این بود که کالابرگ الکترونیکی داده شود، در حال حاضر موتور محرک اقتصاد ایران بر محور تورم حرکت می‌کند به نوعی که اگر تورم افزایش پیدا نکند، بانک‌ها و بورس دچار مشکل می‌شوند، در همین زمینه آدام اسمیت اقتصاددان انگلیسی بیش از دو دهه گذشته گفته بود؛ دولت‌ها از روی تعمد تورم درست می‌کنند تا از زیر با بدهی‌ها و تعهدات خود فرار کنند. دولت به نوعی برای پوشش ناکارآمدهای خود چنین اقداماتی را انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت گفت: درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها تا فراهم شدن زیر ساخت کالابرگ الکترونیکی گفت: قانونگذار روش کالابرگ را پیش بینی کرده است و دولت تلاش می‌کند تا زیر ساخت آن را فراهم شود و تا زمانی که زیر ساخت فراهم نشود، پرداخت یارانه نقدی تداوم خواهد داشت.

علی بهادری جهرمی روز چهارشنبه (۱ تیر) درباره برنامه دولت برای بهبود تقویت تیم ملی فوتبال گفت: فدراسیون فوتبال متولی آن است اما دولت با توجه به اولویتی که مردم برای آن قائل است از هرگونه حمایتی دریغ نمی‌کند ‌و پیش از این رییس جمهور دستوراتی را به معاون اول خودو وزیر ورزش برای موفقیت تیم اعلام کرد.

وی افزود: تأکید رئیس جمهور این است که بازیکنان و  کادرفنی نباید دغدغه‌ای داشته باشند و تنها فکر آنها موفقیت در جام جهانی باشد.

کد خبرنگار: ۱۵
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    0 0
    معترضان الکی سرکار گذاشتید به بهانه بررسي درصورتیکه واریز نشود تعدادی از کارمندان فیش حقوقی را رسانه ای میکنیم خالص دریافتی ۵میلیون کجا قرار گرفتن در دهک کارخانه دارها کجا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید