سخنگوی وزارت صمت، درباره فروش سهام دولتی دو خودروساز به به شرکت های چینی توضیح داد.

ماجرای واگذاری سهام خودروسازان ایرانی به چینی‌ها چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، واگذاری سهام دولتی خودروسازان مدتی است که در برنامه وزارت صمت قرار دارد. بر این اساس دولت قصد دارد سهام خودروسازان  را پس از ارزش‌گذاری به فروش برساند. تا کنون نام شرکت‌های مختلف داخلی به‌عنوان خریدار این سهام مطرح بود، اما حالا زمزمه واگذاری این سهام به چینی‌ها نیز به گوش می‌رسد.

گویا از سال قبل چهار شرکت غیرخودرویی برای خرید سهام ایران‌خودرو و سایپا رایزنی کرده‌اند. البته نام این شرکت‌ها هرگز به صورت رسمی فاش نشد. اما همچنان یکی از شرکت‌های تولید مواد غذایی شانس بالایی برای خرید این سهام دارد.

البته صورت‌های مالی دو خودروساز دولتی از بدهی عظیم آن‌ها حکایت دارد. موضوعی که حتی ممکن است باعث عقب‌نشینی خریداران شود. از این رو به نظر می‌رسد دولت برای فروش سهام خودروسازان حتی مجبور به ارائه امتیازاتی شود. در این میان حتی صحبت‌هایی مبنی بر واگذاری امتیاز واردات رنو کوئید در میان است. البته تمام این مسائل فعلا در حد گمانه باقی مانده‌اند.

خرید سهام دو خودروساز توسط چینی‌ها

حال شایعات جدیدی از خرید سهام دولتی دو خودروساز به گوش می‌رسد. چنانکه برخی سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی از خرید این سهام توسط چینی‌ها خبر می‌دهند. شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های خودرو سازی چینی مانند چری یا دانگ فنگ  برای خرید سهام این دو شرکت پا پیش گذاشته‌اند.

این سوال مطرح است که چرا چینی‌ها خواهان خرید سهام خودروسازان هستند؟ سهام این دو شرکت می‌تواند شراکت آن‌ها را با ایران قوی کند و به آن‌ها اجازه دهد که به عنوان یک واحد تولیدی در خاورمیانه معرفی شوند. دانگ فنگ تلاش می‌کند با خرید بخشی از کارخانه‌های سایپا شراکت خود با یکی از خودروسازان ایرانی محکم کند. در نهایت پرسش این است که تا چه حد این شایعات درست هستند؟

خریدار سهام خودروسازان ایرانی است

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، درباره فروش سهام دولتی دو خودروساز به چینی‌ها به تجارت‌نیوز گفت: چنین اخباری درست نیست. تا جایی که بنده اطلاع دارم، مسئولان مربوطه در حال مذاکره برای فروش سهام خودروسازان  هستند. اما هنوز فرایندها کامل نشده و طرف معامله ایرانی است.

او ادامه داد: چانه‌زنی‌ها با طرف‌های ایرانی ادامه دارد. ممکن است مدل‌های مختلف فروش امتحان شود، اما هیچ مذاکره‌ای با غیرایرانی‌ها انجام نشده است.

قالیباف تصریح کرد: باید اهلیت تخصصی، مالی و صلاحیت عمومی مشتریان سنجیده شود. ما اطلاع نداریم که مشتریان چه کسانی هستند. در مذاکره طرف را اعلام نمی‌کنند.

در همین محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن استان تهران، نیز  به تجارت‌نیوز اعلام کرد:  این صحبت‌ها شایعه است و معمولا به شایعات اعتنایی نمی‌کنیم. نه چنین خبری را ما نشنیده‌ایم.

کد خبرنگار: ۱۳
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید