متخصصان تغذیه هشدار داده‌اند که مصرف سرانه گوشت دام در بین مردم از ۱۳ کیلوگرم به ۶ کیلوگرم کاهش داشته است.

هشدار متخصصان تغذیه؛ مصرف گوشت در بین ایرانیان نصف شد

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، افزایش قیمت کالاهای خوراکی، مصرف آن را در برخی خانوارها کاهش و در برخی موارد حذف می‌کند. گزارش‌ها نیز نشان از کاهش چشمگیر مصرف گوشت و برنج در دهه ۹۰ می‌دهد. برخی از مقامات دولتی می‌گویند هدف از ارائه کالابرگ به جای یارانه نقدی، تامین کالاهای خوراکی ضروری با قیمت ارزان برای خانوارهاست. اما امنیت غذایی در ایران چگونه است؟

اگرچه بارها متخصصان تغذیه درباره امنیت غذایی در ایران هشدار داده‌اند اما باز هم افزایش قیمت کالاهای خوراکی و البته ضروری مردم ادامه دارد. البته کاهش مصرف برخی اقلام خوراکی فقط به دهک‌های کم درآمد محدود نمی‌شود. تورم روی سرانه مواد غذایی ضروری دهک‌های بالا نیز تاثیر گذاشت.

ایرانیان در سال چقدر گوشت مصرف می کنند؟

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در گزارشی از کاهش سرانه مصرف گوشت و برنج در ایران نوشت که بر این اساس سرانه مصرف در این دو قلم کالای خوراکی ضروری در سال ۱۴۰۰ کاهش قابل توجهی نسبت به سال ۱۳۹۰ داشت.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۹۰ مصرف سرانه گوشت دام ۱۳ کیلوگرم بود اما در سال ۱۴۰۰ به ۶ کیلوگرم رسید. به عبارتی مصرف گوشت در سال ۱۴۰۰ به کمتر از نصف میزان سال ۱۳۹۰ رسید.

همچنین در سال ۱۳۹۰ سرانه مصرف برنج ۴۴ کیلوگرم بود اما در سال ۱۴۰۰ به ۳۵ کیلوگرم کاهش پیدا کرد. یعنی در سال ۱۴۰۰ مصرف سرانه برنج ۰٫۸ سال ۱۳۹۰ بود.

مبارزه با گرسنگی، اولویت اول است!

به جز این دو قلم کالای خوراکی، برخی متخصصان درباره کاهش مصرف لبنیات و میوه نیز هشدار دادند. پیش از این تیرنگ نیستانی، استاد گروه تحقیقات و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به تجارت‌نیوز گفت: ««زمانی که هزینه اقلام غذایی افزایش زیادی داشته باشد، مردم در ابتدا سراغ مبارزه با گرسنگی می‌روند.»

او گفت: «واقعیت تلخ این است که افراد برای اجرای توصیه‌های تغذیه‌ای به کفی از درآمد و دسترسی اقتصادی نیاز دارند. بنابراین اگر این کف درآمد وجود نداشته باشد، توصیه ما دیگر فایده ندارد.»

هشدارها برای امنیت غذایی ایرانیان در حالی است که هزینه مسکن، توجه به تامین مواد غذایی اصلی را به حاشیه می‌برد. پیش‌تر رئیس سازمان نظام مهندسی به ایسنا گفت: «۴۵ درصد از درآمد خانوار ایرانی صرف تأمین مسکن می‌شود.» به عبارتی آنطور که حمزه شکیب گفت حدود نیمی از درآمد خانوارها صرف مسکن می‌شود.

افزایش قیمت کالاهای خوراکی به روایت مرکز آمار

گزارش اخیر مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که قیمت برخی کالاهای خوراکی در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشت.

متوسط قیمت برنج ایرانی درجه یک در تیر سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته بیش از ۱۸۸ درصد و برنج خارجی درجه یک نیز بیش از ۵۶ درصد افزایش داشت. همچنین قیمت گوشت گوسفند در تیر سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیش از ۳۶ درصد و قیمت گوشت گاو حدود ۵۳ درصد افزایش داشت.

همه افراد باید روزانه حداقل دو واحد لبنیات مصرف کنند. دو واحد لبنیات می‌تواند یکی از این موارد باشد: یک لیوان شیر یا ماست، ۲ لیوان دوغ، حدود ۶۰ گرم پنیر. یا به جای این موارد یک چهارم لیوان کشک مصرف شود.

این در حالی است که در بخش لبنیات نیز افزایش قیمت چشمگیری نسبت به سال گذشته صورت گرفت. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت شیر پاستوریزه در تیر سال جاری نسبت به ماه گذشته بیش از ۱۰۵ درصد، ماست بیش از ۱۳۴ درصد، دوغ بیش از ۹۳ درصد، خامه پاستوریزه حدود ۵۲ درصد افزایش قیمت داشت.

افزایش قیمت کالاهای خوراکی به همین چند مورد ختم نمی‌شود. تقریبا هیچ کالایی ازافزایش قیمت مصون نمانده است. روغن مایع در تیر سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیش از ۳۲۷ درصد و روغن نباتی جامد بیش از ۲۸۵ درصد افزایش قیمت داشتند.

حالا باید دید با این روند تورم خوراکی‌ها، مسئولان مرتبط چه تدابیری برای امنیت غذایی ایران دارند. پیش از این محمدصادق مفتح، قامئم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه رادیویی گفت یکی از اهداف ارائه کالابرگ به جای یارانه نقدی همین است که اقلام ضروری مانند گوشت، شیر و … با قیمت ارزان به دست خانوارها برسد تا بر اساس استانداردهای بهداشتی، میزان مورد نیاز به دست آنها برسد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید