دور جدید مذاکرات درباره برجام و برنامه هسته ای ایران روز دوشنبه در وین به پایان رسید و از آنجا که بازارهای مالی در ایران تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار دارد، این مذاکرات تاثیراتی بر بازار ارز گذاشت.

تاثیر مذاکرات وین بر بازار ارز / ۳ پیش بینی مهم درباره قیمت دلار در روزهای آینده

به گزارش سلام نو به نقل از دنیای‌اقتصاد، پس از پایان دور جدید نشست‌های هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ در روز دوشنبه هفته جاری، بازار ارز تهران شاهد یک تلاش ناموفق دلار غیررسمی در جهت حضور در سطوح قیمتی کانال ۳۲ هزار تومانی بود.

گزارش‌های ارسالی از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که عمده فعالان معاملات ارزی را فروشندگان تشکیل داده و شرایط فشار فروش در بازار برقرار است. در نهایت قیمت هر برگ از اسکناس آمریکایی با حدود ۵۰ تومان افزایش نسبت به روزهای میانی هفته جاری به رقم ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز در معاملات عصر روز گذشته با حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش به رقم ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

پس از پایان نشست‌های هسته‌ای وین و بازگشت طرفین قرارداد به پایتخت‌ها در جهت اتخاذ تصمیمات نهایی، معامله‌گران افزایشی با شروع جو منفی نسبت به نتیجه این نشست‌ها درصدد افزایش قیمت دلار برآمدند. این تلاش‌ها به گونه‌ای بود که ارقام ارائه شده در معاملات فردایی دلار در ساعات پایانی روز دوشنبه با حدود ۵۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ‌های پیشین در محدوده قیمتی ۳۲ هزار تا ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان مطرح می‌شد.

شروع بازار روز سه‌شنبه نیز تحت تاثیر این جو افزایشی قرار گرفت. هر برگ اسکناس دلار آمریکا در نخستین معاملات نقدی صبح روز گذشته در رقم ۳۲هزار و ۱۷۰ تومان معامله شد. این افزایش قیمت چشمگیر با عبور بازار از معاملات اولیه خود به آهستگی جای خود را به روند کاهشی داد و نمودار قیمت دلار بازار آزاد دچار تغییر فاز شد.

روند کاهشی مذکور که از حوالی ظهر روز گذشته آغاز شد تا پایان روز ادامه داشت و در راستای آن قیمت اسکناس آمریکایی مجددا به پله‌های میانی کانال ۳۱ هزار تومانی بازگشت. کارشناسان بازار بالا رفتن دست گروه خوش‌بین به نتیجه نشست‌های برجام را عامل اصلی شکست روند افزایشی قیمت دلار در روز گذشته می‌دانند.

سیگنال های مثبت و منفی مذاکرات وین بر بازار ارز

اما طبق بررسی گفت‌وگوهای فعالان ارزی در هسته مرکزی بازار تهران این افراد را می‌توان به صورت کلی در ۳ گروه «خوش‌بین- کاهشی»، «بدبین- افزایشی» و «خنثی» تقسیم کرد. دسته اول ضمن اشاره به سیگنال‌های مثبت منتشر شده در روزهای اخیر معتقدند که احتمال حصول توافق به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در همین راستا آینده قیمت ارز غیررسمی را در بازار تهران کاهشی می‌دانند. اما دسته دوم برخلاف مثبت‌نگری دسته اول معتقدند که حجم سیگنال‌های نگران‌کننده بیشتر از سیگنال‌های مثبت بوده و بر همین اساس احتمال شکست دور جدید نشست‌ها را قوی‌تر می‌بینند. همچنین این افراد بر این باورند که با انتشار خبر عدم نتیجه‌بخشی نشست‌های برجام قیمت دلار دچار شوک افزایشی خواهد شد. در نهایت گروه سوم فعالان ارزی ضمن اشاره به روند ۱۸ ماهه گفت‌وگوهای وین و سخنان طرفین قرارداد مبنی بر وجود برخی مشکلات معتقدند که احتمال تداوم یافتن گفت‌وگوها وجود داشته و در این صورت قیمت دلار از کریدور تابستانی ۳۱ هزار تومانی خارج نخواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید