۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 55379403

کیو در گویش لری به معنای آب شفاف، عمیق و نیلی است.

دریاچه ای در دل شهر خرم آباد + عکس

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: دریاچه کیو یک دریاچه طبیعی است که در شمال غربی شهر خرم آباد در استان لرستان واقع شده است. این دریاچه وسعتی به وسعت هفت هکتار و عمقی بین ۳ تا ۷ متر دارد. این دریاچه یک مرکز تفریحی بسیار محبوب است که در شمال غربی شهر خرم آباد واقع شده است. این دریاچه یک جاذبه گردشگری صرف نیست: این دریاچه عمیقا با تاریخ، فرهنگ و سرزندگی خرم آباد مرتبط است. پیوند دریاچه با این سرزمین با کارون و اهواز و زاینده رود و اصفهان قابل مقایسه است.

دریاچه ای در دل شهر خرم آباد + عکس

خرم آباد در منطقه کوهستانی زاگرس قرار دارد و این منطقه دارای آب و هوای معتدلی است که مانند جنوب در کنار جلگه‌های خوزستان گرم است. خرم آباد دارای پیشینه تاریخی غنی است و شاهد ظهور تمدن‌های بسیاری از جمله کاسی‌ها، بابلی‌ها، ایلامی‌ها، ساسانیان، سلجوقی، خوارزمشاهی و... آثاری از این دوره‌ها از جمله باستانی و تاریخی در منطقه مشهود است. قلعه‌هایی که برای محافظت از حاکمان در برابر حملات استفاده می‌شده است.

دریاچه ای در دل شهر خرم آباد + عکس

یک پارک تفریحی و همچنین امکانات تفریحی دیگر در کنار دریاچه کیو وجود دارد. این دریاچه که تنها دریاچه طبیعی شهری ایران است، زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر و آبزیان است. دریاچه کیو از چشمه‌های طبیعی آب می‌گیرد، علاوه بر زیبایی که به شهر نسبت داده، نقطه‌ای معروف برای گردشگران است. در اطراف شهرهای پلدختر و بروجرد نیز تعدادی مخازن یا برکه‌های بزرگ و کوچک وجود دارد که زیستگاه طبیعی گونه‌های آبی در کنار پرندگان بومی و مهاجر را فراهم می‌کند.

دریاچه ای در دل شهر خرم آباد + عکس

کیو در گویش لری به معنای آب شفاف، عمیق و نیلی است. این منطقه اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا گردشگاه خوبی برای ساکنان و گردشگران خرم آباد ایجاد می‌کند. آب دریاچه کیو از چشمه‌های مخمل کوه مجاور سرچشمه می‌گیرد. از طریق چشمه‌های آهکی در کف آن وارد دریاچه می‌شود. این دریاچه در اواخر زمستان با آب پر می‌شد و در تابستان خشک می‌شد. اما بر اساس برنامه شهرداری خرم آباد برای تداوم زیبایی آن در تمام طول سال، اکنون آب از سرچشمه دائمی گلستان زیر قلعه شاپور خواست در داخل شهر به سمت دریاچه هدایت می‌شود.

دریاچه ای در دل شهر خرم آباد + عکس

دریاچه کیو بیش از یک دریاچه فصلی است زیرا با تاریخ، فرهنگ و سرزندگی شهر گره خورده است. برای مردم خرم آباد، ارزش و اهمیت دریاچه برای اصفهانی‌ها مانند رودخانه زاینده رود است. دریاچه کیو بر روی تپه‌ای تاریخی که قبلا به نام کلات کیو شناخته می‌شد، در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است. این تپه دارای چشمه معروفی به نام سراب کیو بود که آب گوارایی را به ساکنان منطقه عرضه می‌کرد. در اوایل دهه ۱۹۷۰ تصمیم به ایجاد دریاچه‌ای در این منطقه به منظور ایجاد یک مرکز تفریحی برای شهروندان گرفته شد. امکانات تفریحی دریاچه کیو شامل قایقرانی، تماشای پرندگان، یک شهربازی کوچک و یک مسیر پیاده روی خیره کننده و رؤیایی است. مکان مناسبی برای برگزاری مسابقات در رشته‌هایی مانند شنا، دو و میدانی و دوچرخه سواری است.

این دریاچه فصلی است زیرا در فصل پاییز تقریبا خشک است و به همین دلیل آب چشمه دائمی گلستان که در زیر قلعه فلک الافلاک قرار دارد برای ماندگاری به این دریاچه منتقل می‌شود. با توجه به ویژگی‌های خاص این دریاچه، به یک مقصد گردشگری بسیار جذاب در خرم آباد تبدیل شده است. تمام زیبایی‌های طبیعی اطراف دریاچه با یک نگاه چشم همه را به خود جلب می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید