در ویدیو زیر شاهد تصاویری از شخصی خواهید بود که به دلیل اثر لیدن فراست حتی با دست زدن به مواد مذاب دچار سوختگی نمی شود.

اقدام عجیب مرد ضدآتش | لحظه دست زدن مرد جوان به مواد مذاب + لیدن فراست چیست؟ / فیلم

به گزارش سلام نو، یکی از عجیب ترین صحنه های رو به رو شدن انسان با آتش را در این فیلم ببینید. فردی که مشاهده می کنید به راحتی دستش را از داخل شعله های آتش عبور می دهد و وقتی از آن بیرون می آورد می بینید که هیچ اتفاقی برایش نیفتاده و کوچکترین اثری از سوختگی روی بدن او دیده نمی شود. اما چطور این اتفاق می افتد؟

اثر لیدن ‌فراست چیست؟

اثر لیدن ‌فراست یا جوش فیلم پدیده ای است که وقتی یک مایع در ناحیه ای قرار بگیرد که دمای آن بسیار بیشتر از نقطه جوش مایع باشد اتفاق می افتد. در این حالت مایع بخار می شود و لایه‌ای را تشکیل می دهد که بین سطح و اطراف مایع قرار می گیرد.

در این حالت ، کم بودن رسانایی گرمایی گاز، مانع از جوشش سریع مایع می شود .به بیان ساده تر اگر مایع بین دو سطح قرار داشته باشد ماتع از انتقال سریع حرارت از سطح داغ به سطح دیگر می شود.

معمولا اگر توجه کرده باشیم هنگام پخت و پز شاهد این پدیده خواهیم بود. معمولاً در پخت‌وپز دیده می‌شود. همچنین این پدیده باعث عدم تبخیر سریع نیتروژن مایع ،بعد از ریختن روی زمین میشود. این پدیده به نام یوهان گوتلب لیدن ‌فراست نامگذاری شده‌است. او در سال ۱۷۵۶ این پدیده را مطرح کرد.

سوءاستفاده های عوام فریبانه از لیدن ‌فراست

اما نکته جالبی که در مورد این پدیده سوءاستفاده های عوام فریبانه از آن است. شاید شما نیز بارها شنیده یا در کلیپ ها و عکس ها دیده باشید که برخی افراد مدعی راه رفتن روی آتش یا زغال هستند و این کار را انجام داده و به تماشاگران که احتمالا هیچ اطلاعی در مورد علت فیزیکی این موضوع ندارند، وانمود می کنند که توانایی خارق العاده و ماورایی آنها باعث شده تا نسوزند.

اما موضوع خیلی ساده و مرتبط با یک پدیده فیزیکی لیدن فراست است که توضیح دادیم. بارها پیش آمده تا فیزیکدانان چنین عملی را امتحان کرده و گاهی از آن به عنوان اعتماد به علم یاد می کنند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید