۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 55379088

تالاب صورتی چابهار را باید یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار دانست، چابهاری که این روزها مقصد اول بسیاری از ایرانیان است.

تالاب صورتی چابهار

سلام نو - سرویس گردشگری: تالاب‌ها در نقاط مختلف ایران وجود دارند که مزایایی را برای ساکنان آن مناطق به همراه می‌آورند، یکی از این نقاط چابهار است. مزایای تالاب­ها می‌توانند در قالب طبیعی و انسانی رخ بدهند و خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های طبیعی، نمایان کنند.

یکی از این تالاب‌ها که همانند چشمه‌ای طرد شده از بهشت است، تالاب صورتی چابهار نام دارد که رنگی سحرآمیز و جادویی را درون خود به نمایش می‌گذارد. این رنگ در ترکیب با آبی آسمان مخملی، قابی توصیف ناپذیر را به تصویر می‌کشد.

تالاب لیپار، تالاب صورتی چابهار

قطعا شما هم راجع به یکی از تالاب‌های مشهور ایران که با عنوان تالاب صورتی چابهار معرفی و شناخته می‌شود، شنیده‌اید. این تالاب به سبب رنگی که دارد، جزء یکی از زیباترین مناطق گردشگری در ایران به شمار می‌رود.

تالاب لیپار یا تالاب صورتی چابهار به سبب شکل‌گیری در تنگه صخره‌ای، نمای بی‌مانندی را به وجود آورده است. به همین خاطر به عنوان عروس چابهار معرفی می‌شود.

رنگ صورتی این تالاب در ترکیب با آسمان شب، به قدری جذاب و خیره‌ کننده می‌شود که بیشتر مسافران، ترجیح می‌دهند حتی شده یک شب را در این تالاب حضور یابند و زیبایی حقیقی آن را به چشم ببینند.

با توجه به اینکه در روستایی که این تالاب شکل گرفته، آب رودخانه خار و خاشاک را همراه خود به دریا می‌ریزد، از این واژه، یعنی لیپار، برای توصیف آن استفاده شده که روستای مذکور هم با همین نام شناخته می‌شود.

تالاب صورتی چابهار از ترکیب لیپ به معنای خار و خاشاک به علاوه آر در معنای آب، تشکیل شده که به درستی می‌تواند گویای شرایط باشد.

شاید بپرسید که چگونه این تالاب زیبا به وجود آمده؟ در رابطه با این مسئله، دو نظریه وجود دارد که یکی بر فرایندهای طبیعی و ناخودآگاه دلالت دارد و دیگری عامل ساخت تالاب را یک سازه بشری برای سامان‌بخشی به آب‌های سطحی حاصل از بارندگی‌ها می‌داند.

با توجه به همین مسئله نمی‌توان به قطع در رابطه با نحوه شکل‌گیری این تالاب، نظری داد. تنها مسئله مشهود و عینی، فوایدی است که این تالاب برای ساکنان این روستا به همراه داشته و توانسته سبب ایجاد یک منطقه توریستی و گردشگری در روستای لیپار شود.

تالاب صورتی چابهار

تفریحات تالاب صورتی چابهار

متاسفانه با وجود اینکه تالاب صورتی چابهار در مقام انگشتر چابهار معرفی می‌شود، اما هیچ خدمات تفریحی در آن ایجاد نشده است. این نگین صورتی که همچون زمردی بر روی کره خاکی قرار گرفته، می‌توانست با احداث تفریحگاه‌ها و یا ایستگاه‌های تفریحی، به یکی از پربازدیدترین اماکن ایران تبدیل شود.

تنها خدماتی که در این دریاچه برای مسافران می‌تواند جذاب باشد، سوار شدن روی شترهایی است که توسط اهالی این روستاره کرایه داده می‌شوند.

در حقیقت در روزهای شلوغی چون تعطیلات نوروزی، برخی از افراد این روستا، شتران خود را به کنار تالاب می‌آورند و با دریافت هزینه‌، اجازه سواری به میهمانان می‌دهند.

جدا از شتر سواری، یک بازارچه کوچک محلی در این روستا وجود دارد که امکان خرید را برای مسافران فراهم می‌آورد. به علاوه می‌توانید از پیاده روی کنار تالاب زیبای صورتی لذت ببرید و با عکاسی در این محوطه بی‌مثال، خاطرات به یادماندنی‌ای را برای خود رقم زده و به ثبت برسانید.

تالاب صورتی چابهار

ویژگی های تالاب صورتی چابهار

در مورد ویژگی های تالاب صورتی چابهار ، می‌توان چند مورد را ذکر کرد که سبب ایجاد منافعی برای چابهار شده‌اند. این مزایا از بهره‌برداری گرفته تا ایجاد جاذبه گردشگری، می‌تواند حائز اهمیت باشد.

قطعا اولین و مهم‌ترین مزیتی که این تالاب برای مردم چابهار داشته، برداشت نمک از این تالاب است. در حقیقت تالاب چابهار جزء یکی از منابع نمک به حساب می‌آید. به همین دلیل سبب شده تا این تالاب بتواند جنبه تجاری هم برای ساکنان این منطقه پیدا کند.

مورد دیگر طبیعتا در رابطه با جاذبه‌ توریستی‌ای است که توسط این تالاب به وجود آمده است. هر چند که خدمات چندانی در این محوطه ارائه نمی‌شود، اما در گذر زمان و با رسیدگی، امکان ایجاد یک محوطه عالی برای گردشگران فراهم خواهد آمد.

تالاب‌ها به عنوان زیستگاه‌های طبیعی، گونه‌های جانوری خاصی را در خود جای می‌دهند. این مسئله برای زیست بوم اهمیت زیادی دارد. به خصوص که بسیاری از زیستگاه‌های طبیعی در حال نابودی هستند!

85 گونه از انواع ماهی، 93 گونه پلانگتون گیاهی، 64 گونه از نرم‌تنان، 14 گونه مایوبنتوز، 31 گونه پلانکتون جانوری، 24 گونه از سخت‌پوستان و 46 گونه مختلف از جلبک‌ها، نمونه‌های یافت شده از این تالاب هستند. در نتیجه باید نسبت به این تالاب و نگهداری از آن هوشیار بود.

تالاب صورتی چابهار

علت رنگ جادویی در تالاب لیپار

حتما تنها واژه‌ای که بتواند رنگ تالاب لیپار را توصیف کند، عبارت جادویی یا سحرآمیز است! این تالاب به سبب دلایلی به این رنگ تبدیل شده که باعث خاص بودن و بی‌رقیب ماندن آن در میان تالاب‌ها گشته است.

علت پدید آمدن این رنگ، واکنش نمک بالای این تالاب، با نوعی جلبک با عنوان جلبک «دونالیلا سالینا» (Dunaliella salina) است. این جلبک به سبب توانایی رشد در نمک، در این تالاب پرورش پیدا کرده است.

به علاوه تالاب صورتی چابهار طی سال تغییراتی را در رنگ خود تجربه می‌کند که سبب خاص‌تر شدن نمای آن می‌شود.

اگر شما هم به جاذبه‌های طبیعی علاقه دارید، می‌توانید این محوطه جذاب را به عنوان مقصد گردشگری سفر خود انتخاب کنید.

تالاب صورتی چابهار

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید