گیلان جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد. یکی از این جاذبه‌ها پل خشتی لنگرود است که از آجر و ساروج ساخته شده است و معروف‌ترین بنای تاریخی لنگرود به شمار می‌رود.

با معروف‌ترین بنای تاریخی لنگرود بیشتر آشنا شوید

به گزارش سلام نو، شهرستان لنگرود یکی از شهرستانهای استان گیلان است که در غرب به شهرستان لاهیجان و در شرق به شهرستان رودسر منتهی می‌شود.

شهر لنگرود مرکز این شهرستان است.

با معروف‌ترین بنای تاریخی لنگرود بیشتر آشنا شوید

امروزه، از پل خشتی لنگرود که از آجر و ساروج ساخته شده است، بعنوان معروف‌ترین بنای تاریخی و نماد شهر لنگرود یاد می شود. این پل تاریخی بر روی رودخانه لنگرود ساخته شده است. این رودخانه از یکی از آبراه‌های سفیدرود سرازیر می شود و از مرکز شهر لنگرود عبور میکند و دو منطقه لنگرود به نام های «فشکالی محله» و «راه پشته» را به یکدیگر متصل می نماید. در گویش گیلکی لنگرودی، به آن خَشته پٌل و خَشته پورد می گویند.

پل خشتی لنگرود روی رودخانه لنگرود و از خشت و آجر ساخته شده است.

این پل، معروفترین بنای تاریخی لنگرود است و با نام محلـی «خشته پورد» معروف است. این رودخانه از یکی از آبراه‌های سفیدرود سرچشـمه می‌گیرد و کامـلا از مرکز شهر لنگرود می‌گذرد. پل خشتی لنگرود، «فشکالی محله» را به «راه پشته»؛ دو تا از محله‌های بزرگ شهر لنگرود، وصل می‌کند.

بر اساس اطلاعات کتاب تاریخ خانی تا سال ۹۱۲ هـ . ق در شهرلنگرود، فقط پلی چوبی موجود بود. از این رو ساخت این پل را می توان به زمان حکام کیایی گیلان منسوب دانست. هر چند پاره ای از بومیان ساخت این پل را منطقه به عهد تیموری و ایلخانیان نسبت می دهند که البته سند و مدرک معتبری در این باره در دست نیست؛ اما در کتاب دارالمرز ولایت گیلان نوشتهٔ رابینو ساخت آن را مربوط به دوران صفویه ذکر نموده است.

بنا به اعتقاد برخی این پل در زمان قاجاریه ساخته شده است. بنظر میرسد بنای آن قبل از قاجار بوده و در این دوره تجدید بنا شده است.

با معروف‌ترین بنای تاریخی لنگرود بیشتر آشنا شوید

ویژگی‌های پل

پل از یک سطح میانی و دو بخش جانبی شیب دار تشکیل شده و طول دو قسمت جانبی پل ۱۰ الی ۱۱ متر است . عرض پل در قسمت میانی و بین دو جان پناه ۳۴۵ تا ۳۵۰ سانتیمتر و عرض قسمت جان پناه‌ها هریک ۴۵ و ارتفاع آنها ۳۵ سانتیمتر است . عرض کلی پل ۴۳۰ سانتیمتر است . محل عبور عابر پیاده روی پل را در مرمت‌های اخیر با قلوه سنگ مفروش ساخته اند . پل دارای دهانه با طاق جناقی نسبتاً کند است. دو فرو رفتگی در پیشانی پل و در فاصله بین دو قوس قرار دارد . هر یک از قوس‌ها در سمت بیرونی دارای یک نوار آجرکاری به عرض ۱۲ سانتیمتر است که حالتی تزیینی و برجسته دارند. علاوه بر آن در کنارهٔ قوس‌ها آجر چینی خاصی نیز انجام شده و حاشیه ای به عرض ۶۰ سانتیمتر را به وجود آورده است. پایه میانی قطور پل ۴ متر عرض دارد و دو موج شکن یا سیل برگردان در دو طرف پل برای کاستن از فشار آب در ایام افزایش سطح آب تعبیه شده است. یک دهانه کوچک بین پایه میانی پل و یک طاق نمای جناقی بر بالای آن با عرض ۵۰ سانتیمتر وجود دارد. پل خشتی لنگرود به علت قرارگیری در مرکز شهر و همچنین جنس مواد استفاده شده در ساخت آن، همیشه مورد توجه و اهمیت بوده است.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید