۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 55378884

وانگ یی، وزیر خارجه چین، به آمریکا هشدار داد تا عجولانه عمل نکند زیرا اوضاع بدتر خواهد شد و بحران بزرگتری ایجاد می‌شود.

چین به آمریکا هشدار جدی داد

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، وزیرخارجه چین گفت که ایالات متحده، نه چین، وضعیت موجود در تنگه تایوان را نقض کرده است، زیرا این جزیره توسط قوانینی که به طور یکجانبه تصویب شده است هدایت می‌شود که توافقات دوجانبه بین پکن و واشنگتن را نقض می‌کند

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، وانگ یی، وزیر خارجه چین در حاشیه رویدادهای نشست کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در پنوم پن درباره اظهارات بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه واکنش تند پکن به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان غیرقابل توجیه است، گفت: تایوان هرگز یک کشور جداگانه نبوده است، تنها یک چین در جهان وجود دارد، و هر دو ساحل تنگه تایوان متعلق به یک دولت است، این وضعیت موجود در تایوان از دوران باستان تا امروز است.

او گفت: وضعیت واقعاً شکننده شده است. اما این چین نبود که شرایط را نقض کرد، بلکه نیروهای جدایی طلب تایوان و ایالات متحده مقصر آن هستند.

وانگ افزود که ایالات متحده در سال ۲۰۰۰ قانون روابط تایوان را به قانون روابط تایوان که در سال ۱۹۸۲ امضا شد، اولویت داد. شش ضمانتی که براساس آن آمریکا موافقت کرد فروش سلاح به تایوان را از تاریخ دقیقی متوقف کند، به عنوان واسطه میان تایپه و پکن بدون هیچ اعمال فشاری بر تایوان برای آغاز مذاکره با چین باشد. این ضمانت‌ها همچنین واشنگتن را ملزم میساخت قانون روابط تایوان-واشنگتن را مورد بازنگری قرار ندهد و هیچ موضعی درخصوص حاکمیت تایوان نداشته باشد.

وانگ یی تاکید کرد: به آمریکا اجازه نخواهیم داد به این شیوه با ما برخورد کند، زیرا چنین برخوردی را نمی‌پذیریم. برای تضمین اجرای اصل خودداری از دخالت در امور داخلی دیگر کشورها باید همکاری صورت گیرد. سازمان ملل وجود چین واحد را به رسمیت می‌شناسد و کشورها باید به این اصل پایبند باشند. می‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم که آمریکا هرگز نخواهد توانست فرآیند وحدت را متوقف کند.

تایوان از چین جدا نخواهد شد

وی تاکید کرد: تایوان بخش جدایی ناپذیر از چین است و تلاش‌های آمریکا برای استفاده از این مسئله به منظور مهار چین، بی نتیجه خواهد بود. تایوان همواره بخشی از چین بوده است و هرگز به جز این نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین در ادامه به آمریکا هشدار داد به قدری عجولانه عمل نکند که اوضاع بدتر شود و به بحران بزرگتری منجر شود.

وزیر امور خارجه چین گفت، چین و روسیه باید کشورهای منطقه را به سمت دستیابی به امنیت مشترک و پایدار واقعی و نه تقابل هدایت کنند.

وانگ یی در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه نشست آسه‌آن گفت: «لازم است [چین و روسیه]کشورهای منطقه را برای دستیابی به امنیت واقعی هدایت کنند».

وانگ‌یی به طور جامع موضع موجه چین در قبال موضوع تایوان را تشریح کرد و از این که روسیه در وهله اول مجدداً حمایت قاطع خود از اصل "چین واحد" را تایید کرد و با هرگونه اقدامی که حاکمیت و تمامیت ارضی چین را نقض کند، مخالفت کرد، تقدیرکرد.

وانگ افزود: موقعیت مسکو نشان دهنده سطح بالایی از همکاری استراتژیک بین چین و روسیه است.

به گفته وانگ، کشورهای منطقه نباید «به تعقیب امنیت کاذب» نهفته در رویارویی بپردازند و خود را «بالاتر از همه» بدانند.

وزارت امور خارجه چین روز شنبه اعلام کرد که پکن از بیانیه مسکو در حمایت از اصل "چین واحد" و مخالفت با اقداماتی که حاکمیت چین را در پس زمینه تشدید اوضاع در اطراف تایوان نقض می‌کند، قدردانی می‌کند.

خبرگزاری کیودو، به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که، وانگ یی و سرگئی لاوروف، هنگام سخنرانی یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن در نشست آسه آن محل را ترک کردند

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و پلوسی، توافق کردند "برای تضمین صلح و ثبات در تنگه تایوان کار مشترک انجام دهند". کیشیدا همچنین شلیک موشک‌های بالستیک چین در مانورهای نظامی در اطراف تایوان را محکوم کرد و آن‌ها را «مشکلی جدی که بر امنیت ملی و امنیت شهروندان تاثر جدی دارد» خواند.

روز چهارشنبه هایاشی و سایر وزرای خارجه گروه ۷ به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپا بیانیه‌ای را امضا کردند و گفتند که "از اقدامات تهدیدآمیز اخیر و اعلام شده جمهوری خلق چین، به ویژه تمرینات شلیک مستقیم و اجبار اقتصادی که خطری را به دنبال دارد"، نگران هستند.

پکن به شدت به این بیانیه واکنش نشان داد و روز پنجشنبه دیپلمات‌های اروپایی و ژاپنی را برای اعتراض فراخواند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید