۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 55378842

استفاده از سونا ابتدا در فنلاند رایج شد. سونا سابقه زیادی به اندازه چند قرن دارد. در این گزارش کوتاه فواید سونا برای پوست را بررسی کرده‌ایم.

اگرچه ساختار و شکل ظاهری سونا به‌مرور زمان تکامل پیدا کرده، اما سونا همچنان یکی از اجزای رژیم‌های زیبایی مدرن برای افراد بی‌شماری است که می‌خواهند از فواید شگفت‌انگیز سونا برای پوست خودشان بهره‌مند شوند.

پس آیا سونا واقعا برای پوست مفید است؟ سونا چه ویژگی‌ای دارد که احساس شادابی به‌وجود می‌آورد؟ دکتر ارین گیلبرت (متخصص پوست‌ومو) درباره رابطه سونا و پوست توضیح می‌دهد.

ویژگی مهم سونا این است که روزنه‌های پوستی را باز می‌کند، اما این کار را چطور انجام می‌دهد؟ روزنه‌های پوستی ذاتا طوری به‌وجود آمده‌اند که در تنظیم دمای بدن به ما کمک کنند. پس سونا با فراهم‌سازی یک محیط گرم و مرطوب برای روزنه‌های پوستی، بدن را به خنک‌سازی خودش وادار می‌کند.

بخشی از فرایند خنک‌سازی بدن هم با باز کردن روزنه‌های پوستی و تعریق انجام می‌گیرد. پس ورود به داخل سونا مثل شروع ورزش برای روزنه‌های پوستی است.

دکتر گیلبرت می‌گوید که تعریق شدیدا برای دفع سموم از بدن و پوست مفید است. درواقع از طریق تعریق، بسیاری از ترکیبات زائد دفع‌شدنی یا سموم از پوست خارج می‌شوند، درحالی که همین روند برای ترمیم و جوان‌سازی پوست واقعا مهم است. تمیز کردن یا باز کردن روزنه‌های پوستی همچنین می‌تواند احتمال شکل‌گیری جوش‌های پوستی را به حداقل برساند.

وقت‌گذرانی در سونا با تقویت گردش خون همراه است، درحالی که خود این روند برای ارتقای سلامتی پوست و بهتر کردن جلوه‌های ظاهری پوست تاثیر قابل توجهی دارد. به‌گفته دکتر گیلبرت، تقویت گردش خون به این معناست که از یک‌سو مواد مغذی بیشتری به پوست می‌رسند و از دیگرسو پوست حالت درخشان‌تر و شاداب‌تری پیدا می‌کنند.

اگر پوست حساس دارید به سونا نروید

سونا می‌تواند افراد دارای پوست حساس را دچار مشکل کند. دلیلش هم این است که پوست‌های حساس ذاتا در تعریقشان نمک بیشتری دفع می‌کنند و همین اتفاق می‌تواند باعث تحریکات پوستی شود. با این توصیفات، کسانی که مبتلا به روزاسه هستند، قطعا باید از سونا دوری کنند.

درواقع از آنجایی که سونا می‌تواند تعداد گلبول‌های قرمز خون نهفته در صورت را تغییر بدهد و اساسا آنها را بیشتر کند،‌ پس افراد مبتلا به روزاسه با ورود به سونا دچار گرگرفتگی و قرمزی پوست خواهند شد که نمی‌توان سریع هم رفعش کرد.

افراد مبتلا به اگزما و پسوریازیس هم معمولا با ورود به سونا دچار تحریکات پوستی می‌شوند. پس اگر به هر کدام از این مشکلات پوستی مبتلا هستید، حتما با متخصصان پوست‌ومو درباره استفاده از سونا مشورت کنید.

دوش بعد از سونا را از یاد نبرید. اگر پس از پایان سونا (حتی چند ساعت بعد) دچار واکنش‌های پوستی آزاردهنده شدید یا احساس خارش پوستی داشتید، به احتمال زیاد هنوز ذرات نمک روی پوست شما باقی مانده‌اند. دوش گرفتن و شستن صورت معمولا می‌تواند این مشکلات را برطرف کند. بنابراین پس از پایان سونا، در اولین فرصت ممکن حتما دوش بگیرید تا دچار علائم پوستی آزاردهنده نشوید.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید