این اتفاق نخواهد افتاد! البته دانشمندان ادعا می‌کنند که دره راگه در کویر بر اثر فرسایش آبی و بادی شکل گرفته و بخش‌هایی از این دره همچنان در حال فرسایش و تغییر شکل است.

دره راگه در کرمان؛ جاذبه‌ای شگفت‌آور در حاشیه کویر

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: این بهشت ​​زمینی که بر اثر فرآیندی فرسایشی در هسته خاک کرمان ساخته شده است، جدا از اینکه یک مکان کاملا تاریخی است، اکنون به یک مقصد گردشگری بکر تبدیل شده است که بسیاری از دوستداران طبیعت را به سوی خود می‌کشاند و آنها را با زیبایی خود مسحور می‌کند. البته اگر شما در گذشته‌های دور آرزو داشتید به مرکز دره بروید، به شما توصیه شده بود که نروید یا با احتیاط بروید! زیرا اگر نکات ایمنی را رعایت نکنید، ممکن است سنگ بر روی سر شما بیفتد یا سیل ایجاد شود. در نتیجه از قدیم این دره را به دره مرگ می‌شناختند، البته من کلمه بهشت ​​را بی‌دلیل به کار نمی‌بردم، زیرا یکی از زیباترین و خارق‌العاده‌ترین ویژگی‌های دره راگه رودخانه است. به نام "گیدری" در پایین خود در مرکز کویر جریان دارد و یک پانورامای دوست داشتنی ایجاد می‌کند. در برخی از مناطق دره راگه باید از رودخانه عبور کنید.

دره راگه در کرمان؛ جاذبه‌ای شگفت‌آور در حاشیه کویر

عمق دره راگه در برخی نقاط به ۸۰ متر می‌رسد و از بالا به نظر می‌رسد که به سمت بهشت ​​سقوط می‌کنید! اما بهتر است محتاط باشید و به یاد داشته باشید که وادی مرگ بی دلیل به این نام نامگذاری نشده است. پیروی از دستورالعمل‌های ایمنی، سفر شما به دره خشم را از وحشتناک به فوق‌العاده تبدیل می‌کند. دره راگه در نزدیکی رفسنجان کرمان شما را به اعماق هزاران سال می‌رساند، جایی که به نظر می‌رسد زمان در آن متوقف شده است. به یاد داشته باشید که دره خشم در دوره چهارم زمین شناسی (دوره کواترنری)، حدود ۲۰۰۰۰ سال پیش، در حالی که عصر یخبندان در حال پایان بود، شروع به شکل‌گیری کرد. در واقع پس از قشم و ارس، دره راگه سومین ژئوپارک ایران است و منحصر به فردترین ویژگی آن علاوه بر زیبایی بی پایان، طول آن است که تا ۲۰ کیلومتر می‌رسد. باعث می‌شود به نظر برسد که سیاره را به دو نیم می‌کند و بی پایان است. این اتفاق نخواهد افتاد! البته دانشمندان ادعا می‌کنند که دره راگه در کویر بر اثر فرسایش آبی و بادی شکل گرفته و بخش‌هایی از این دره همچنان در حال فرسایش و تغییر شکل است.

دره راگه در کرمان؛ جاذبه‌ای شگفت‌آور در حاشیه کویر

بخش‌هایی از تنگه راگه توسط سنگ‌های نوک تیز ساخته شده‌اند، در حالی که سنگ‌های معمولی بخش‌هایی را با تیغه‌های بلند تولید می‌کنند که می‌تواند به ارتفاع ۱۰۰ متر برسد. اگر می‌خواهید از دره راگه دیدن کنید، ابتدا باید به کرمان سفر کنید، سپس مسیر رفسنجان-کرمان را طی کنید. از پل کمربندی و تابلوی روستای ناصریه عبور کنید. با فاصله کمی بعد به جاده فرعی روبروی کارخانه بدنسازی فرمول رفسنجان می‌رسید، به جاده فرعی ملحق شده و ۱۰ کیلومتر تا دره راگه رانندگی می‌کنید. حتما در زمان مناسب سال از دره راگه دیدن کنید و پیش‌بینی آب و هوا را پیش از موعد بررسی کنید تا مطمئن شوید که بارانی یا طوفانی نخواهد بود زیرا پتانسیل ایجاد سنگ و سیل در دره راگه را دارد و بسیار خطرناک است.

به احتمال زیاد مجبور خواهید بود بخشی از دره راگه را با چندین پیچ و خم در طول مسیر از طریق آب عبور دهید. بنابراین، حتما کفش و لباس مناسب بپوشید. با یک راهنما و شخصی که قبلا از تنگه راگه دیدن کرده است سفر کنید. نمی‌خواهید به تنهایی یا بدون راهنما در این دره قدم بزنید و انتظار داشته باشید که راه خود را پیدا کنید! دره راگه یکی از برجسته ترین مقاصد گردشگری کرمان و ایران است که با سفرهای رصد آسمان سالانه می‌توانید آسمان کویر را شگفت زده کنید. شب با تمام شکوه و عظمت و ستاره بارانش و بگذار روحت پرواز کند..

دره راگه در کرمان؛ جاذبه‌ای شگفت‌آور در حاشیه کویر

دره راگه، صخره نوردی و پیاده روی نیز از فعالیت‌هایی هستند که باید انجام شوند. البته برای چنین کاری باید آمادگی جسمانی و روحی داشته باشید و وسایل ضروری را در اختیار داشته باشید. حالا، چه عکاس ماهر و چه تازه کار، می‌توانید هنگام پیاده‌روی و عبور از رودخانه کم‌عمق و زیبای آن، هم از طبیعت کویری ایران و هم از گردش هیجان‌انگیز خود عکس‌هایی بی‌نظیر بگیرید.

کد خبرنگار: ۲۱
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    16 11
    باسلام ممنون از نویسنده ی محترم جا دارد اصلاحاتی روی متن اضافه کنم دره راگه متعلق به شهر رفسنجان میباشد و بدلیل فاصله ی زیاد آن تا شهر کرمان بهتر است به جای اصطلاح دره راگه کرمان بنام اصلی خودش دره راگه رفسنجان استفاده کنیم و نام رودخانه ی آن گیودری میباشد. لطفا اصلاح بفرمایید. سپاس از زحمت شما
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    8 3
    من خودم نرفتم ولی از تعداد زیادی شنیدم که فوقالعاده زیباست بهتر است شما تشریف ببرید من سنم بالاست نمی توانم بروم
  • رضا IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    7 4
    سلام از نگارنده تمنا میکنم بزارین این مکان برا رفسنجان بمونه چون در روستای ناصریه رفسنجان این دره واقع شده و سرمنشع آن از روستای شاهزاده عباس رفسنجان شروع میشود همین پاراگراف برای معرفی دره راگه رفسنجان کافیست
  • جلال IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
    13 1
    دوستان عزیز منظور نویسنده از واژه کرمان استان کرمان بوده به عنوان یه وطن پرست سرتاسر استانم رو دوست دارم از جیرفت و کهنوج تا انار و رفسنجان و بافت و سیرجان. جای جای این استان خاک منه و هویت منه. لطف خدشه دار نکنید اتحاد استان رو با این صحبت ها. در ضمن رفستجان هیچ وقت از کرمان جدا نبوده و نیست و کل این استان یک اسم داره و اون کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید