برج میلاد بخشی از پروژه شهستان پهلوی بود، توسعه وسیعی برای یک مرکز دولتی و تجاری جدید برای تهران، که در دهه ۱۹۷۰ طراحی شد اما هرگز به جز برج محقق نشد.

جاذبه توریستی برج میلاد شهر تهران

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: برج میلاد، برج تهران با ارتفاع ۴۳۵ متر، ششمین برج بلند جهان در تهران واقع شده است. برج میلاد که بر خط افق حومه غربی تهران تسلط دارد، ۴۳۵ متر ارتفاع دارد که شامل ۱۲۰ متر آنتن می‌شود و در سال ۲۰۱۷ آن را به ششمین برج بلند ایستاده جهان تبدیل کرده است. شفت بتنی هشت ضلعی آن که شباهت زیادی به منارا کوالالامپور دارد، تا یک غلاف با ۱۲ طبقه، شامل عرشه‌های مشاهده محصور و باز، گالری، کافه و رستوران گردان، مخروطی می‌شود.

برج میلاد بخشی از پروژه شهستان پهلوی بود، توسعه وسیعی برای یک مرکز دولتی و تجاری جدید برای تهران، که در دهه ۱۹۷۰ طراحی شد اما هرگز به جز برج محقق نشد. پس از یک مسابقه بین المللی، پروژه به شرکت Llewely Davies اهدا شد و ساخت و ساز در ۱۹ اوت ۱۹۷۵ با دفن لوح طلای یادبود توسط شاه ایران و شهردار تهران دکتر جی جی نیک پی افتتاح شد.

برج میلاد ۴۳۵ متر (۱۴۲۷ فوت) ارتفاع دارد و بلندترین برج ایران و ششمین برج بلند مخابراتی جهان است. از پنج بخش اصلی شامل پایه، سازه انتقال، شفت، ساختار سر و دکل آنتن تشکیل شده است. ساختار لابی از شش طبقه تشکیل شده است. سه طبقه اول شامل ۶۳ واحد تجاری، ۱۱ فودکورت، یک کافه تریا و یک نمایشگاه محصولات تجاری است که قرار است حدود ۲۶۰ متر مربع (۲۸۰۰ فوت مربع) باشد. طبقه اول و دوم زیرزمینی شامل بخش‌های نصب و مرکز داده است. طبقه همکف به ورودی و سردر اختصاص دارد.

شفت یک سازه بتنی است که در حدود ۳۱۵ متر از طبقه همکف ارتفاع دارد. شش آسانسور در سه ضلع مختلف چاهک برای انتقال بازدیدکنندگان به سر برج با سرعت ۷ متر بر ثانیه (۰. ۰۰۷۰ کیلومتر بر ثانیه) و پلکان اضطراری در ضلع چهارم استفاده می‌شود. سر برج یک سازه فولادی با وزن حدود ۲۵۰۰۰ تن و متشکل از ۱۲ طبقه است. طبقات بالای برج شامل یک گالری هنری عمومی، یک کافه تریا، یک رستوران گردان، یک رستوران VIP، طبقات مخابراتی، طبقات مکانیکی، مناطق ضد حریق ساخته شده به عنوان منطقه پناهگاه، یک عرشه مشاهده بسته، یک سکوی دید باز و یک گنبد آسمانی دکل آنتن چهار مرحله‌ای حدود ۱۲۰ متر ارتفاع است.

طبقه پایین دکل برای تنظیم آنتن‌های مخابراتی کاربران عمومی و سه طبقه فوقانی آن به آنتن صدا و سیما اختصاص دارد. این مجموعه همچنین دارای یک پارکینگ به مساحت حدود ۲۷۰۰۰ متر مربع، یک واحد کامپیوتر و مخابرات بزرگ، یک واحد فرهنگی و علمی، یک مرکز معاملات تجاری، یک نمایشگاه موقت برای نمایشگاه محصولات، یک کتابخانه تخصصی، یک سالن نمایشگاه است. یک واحد اداری برج میلاد دارای پایه‌ای هشت ضلعی است که نماد معماری سنتی ایران است. در پایه برج، مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران قرار دارد که هر از گاهی کنسرت‌هایی در آن برگزار می‌شود. در سال ۲۰۱۲، زاها حدید برنده مسابقه طراحی برای فاز دوم سایت شد، طرحی که شامل چند برج پایین‌تر می‌شد. با این حال، تا کنون، ساخت و ساز هنوز آغاز نشده است.

کد خبرنگار: ۲۱
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید