با توجه به رابطه چین و روسیه از آغاز درگیری اوکراین بسیاری از شرکای تجاری چین او را تحت فشار قرار داده‌اند، حالا زلنسکی خواستار مذاکره مستقیم با رئیس جمهور چین است.

رئیس جمهور اوکراین خواستار مذاکره مستقیم با چین شد

 ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین که به تازگی از چین خواسته بود به کشورهای مخالف روسیه بپیوندد، گفت خواستار مذاکرات مستقیم با رئیس جمهوری چین است.

به گزارش سلام نو، تارنمای هیل نوشت: زلنسکی گفت امیدوار است چین در دیدگاهش در قبال روسیه در رابطه با حمله به اوکراین «تجدیدنظر»کند.

رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه با روزنامه مورنینگ پست که امروز (پنجشنبه) منتشر شد اظهار داشت علاقه مند است مذاکرات مستقیمی با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین داشته باشد.

وی گفت ما یک سال پیش نیز مذاکراتی داشتیم. ما از زمان حمله روسیه در ۲۴ فوریه رسما خواستار مذاکره با چین بوده ایم  اما در این مدت گفت و گویی نداشتیم هر چند که به باور من این مذاکرات کمک کننده خواهد بود.   

زلنسکی، چین را کشوری «بسیار قدرتمند» توصیف کرد و گفت این کشور «اقتصادی قوی» دارد و اگر پکن در واکنش به حمله به اوکراین، اقدامات اقتصادی علیه مسکو بکار بندد، اقتصاد روسیه بشدت آسیب خواهد دید.

اقتصاد چین و روسیه در معرض تهدید

این مقام اوکراینی اظهار داشت، من مطمئن هستم که بدون بازار چین، روسیه احساس انزوای کامل اقتصادی خواهد کرد.

زلنسکی در مصاحبه با این روزنامه همچنین گفت: چین تلاش می کند رویکرد متوازنی را در جنگ اوکراین حفظ کند اما این ابر قدرت آسیایی به عنوان عضو دائم شورای امنیت تعهد بیشتری دارد.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین با زیر سوال بردن شورای امنیت گفت «اگر بدون قانون اقدام می کنیم اصلا چرا باید شورای امنیت داشته باشیم، به ویژه اگر کشوری یا چندین کشور جهان به سادگی درباره نقض قوانین با روش های نظامی تصمیم گیری می کنند.»

به گزارش ایرنا، از آغاز این جنگ تاکنون، کشورهای مختلفی از چین خواسته‌اند از رابطه دوستانه خود با روسیه برای برقراری آتش بس میان مسکو و کی یف استفاده کند و نقش میانجی گرانه خود را ایفا کند. چرا که تداوم عملیات نظامی ویژه روسیه علیه اوکراین تاثیرات شدیدی در بازارهای جهانی به ویژه زنجیره تامین مواد غذایی برجای گذاشته و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که چین می‌تواند نقش کلیدی در میانجیگری میان مسکو و کی یف ایفا کند.

روابط چین و روسیه در دهه اخیر از رشد روزافزونی برخوردار بوده است. افزایش دو برابری تبادلات تجاری دو کشور، امضاء توافقنامه‌های مهم در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، نظامی، فضا و غیره از جمله شاخص‌های مهم گسترش همکاری‌های چین و روسیه است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید