۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 55378511

عفونت لثه از دسته مشکلات جدی است که می‌تواند برای دهان و دندان‌های شما پیش آید و از آنجایی که با عوارض مختلفی همراه است، باید حتما درمان شود.

عفونت لثه چیست؟

لثه‌ها از مهم‌ترین بخش‌های دهان هستند که شاید بسیاری از افراد به آن‌ها توجه نداشته باشند. لازم است بدانید که لثه وظیفه‌ی بسیار مهمی در دهان دارد و عدم توجه و مراقبت از آن می‌تواند بیماری‌های لثه و عفونت لثه را به همراه داشته باشد. عفونت لثه می‌توانند همانند درد دندان شما را اذیت کند و مشکلات بسیاری را نیز به وجود آورد. از همین رو تصمیم داریم در این مقاله در رابطه با این مشکل صحبت کنیم تا با تمام نکات مربوط به آن آشنا شوید.

دلایل رخ دادن عفونت لثه چیست؟

ایجاد هرگونه چرک و التهاب در بافت لثه می‌تواند نشانه عفونت لثه باشد. این مشکل معمولا با بروز درد و تورم همراه است و سالانه میلیون‌ها نفر به این عارضه مبتلا می‌شوند. البته شدت و علائم این بیماری در هر فرد متفاوت خواهد بود و باید براساس شرایط درمان انجام شود. تشخیص و درمان این بیماری اهمیت بالایی دارد، زیرا درصورتی که درمان انجام نشود و بیماری ادامه پیدا کند، استحکام و یکپارچگی بافت لثه از بین خواهد رفت.

حال شاید برای شما سوال پیش آید که دلیل رخ دادن این عارضه چیست که در جواب باید گفت در بسیاری از مواقع این مشکل به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود، اما عوامل دیگری نیز می‌توانند در ایجاد عفونت و التهاب تاثیر داشته باشند که این عوامل شامل مواردی چون بیماری دیابت، استعداد ژنتیک، تغییرات هورمونی، داروهای موثر بر بزاق و نقص سیستم ایمنی می‌شود. گاهی‌اوقات افرادی که از بریج دندان یا دندان مصنوعی نیز استفاده می‌کنند، ممکن است این مشکل را تجربه کنند. شرایط دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند این مشکل را به وجود آورند. در ادامه به بررسی این شرایط می‌پردازیم.

مصرف دخانیات: دخانیات به‌طورمستقیم روی بافت لثه تاثیر می‌گذارند و باعث مشکل دندان‌ها و لثه‌ها می‌شوند. دقت داشته باشید که دخانیات دارای هزاران نوع ماده شیمیایی و سمی هستند و این ترکیبات می‌توانند به بافت لثه نفوذ کنند و باعث ایجاد عفونت شوند.

استفاده اشتباه از نخ دندان و مسواک: مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به سلامت دهان و دندان‌های شما  کمک می‌کند، اما استفاده اشتباه، غلیظ و مداوم از این روش‌ها می‌تواند نتیجه‌ی معکوسی داشته باشد و به بافت لثه آسیب برساند. آسیب‌دیدگی بافت لثه می‌تواند شرایط را برای تهاجم باکتری‌ها و مخمرها به بافت لثه فراهم کند و در نهایت منجر به عفونت لثه شود.

عفونت لثه چیست؟

علائم عفونت لثه

علائم عفونت لثه می‌تواند براساس شدت و عامل ایجادکننده عفونت متفاوت باشد، اما به‌طورکلی این مشکل می‌تواند علائم کلی نیز داشته باشد که این علائم عبارتند از:

  • درد شدید در محل ایجاد التهاب
  • قرمزی و تورم لثه در محل ایجاد التهاب
  • بوی بد دهان
  • طعم بد دهان
  • حساس شدن لثه‌ها به گرما و سرما
  • تغییر رنگ لثه‌ها
  • اذیت شدن لثه‌ها هنگام نخ‌ دندان کشیدن و مسواک زدن
  • افزایش حساسیت لثه‌ها
  • تحلیل رفتن لثه‌ها
  • خونریزی لثه

درمان عفونت لثه

عفونت لثه از جمله مشکلاتی است که سریعا باید درمان شود، زیرا این موضوع می‌تواند به سلامتی کلی بدن، به‌ویژه سلامت قلب تاثیر بگذارد و از بروز عوارض جدی‌تر خودداری کند؛ اما درمان عفونت لثه چگونه است و از چه روش‌هایی می‌توان برای درمان استفاده کرد؟

در ابتدا به یک دندان‌پزشک متخصص بیماری‌های دهان و دندان مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم صورت گیرد. امروزه علم پزشکی و دندان‌پزشکی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و در بسیاری از مواقع از روش‌های نوین برای کنترل و درمان این مشکل استفاده می‌شود. در برخی از مواقع نیز دندان‌پزشک آنتی‌بیوتیک‌های مخصوصی را تجویز می‌کند تا عفونت لثه درمان شود. دهانشویه‌های مخصوصی نیز برای درمان التهاب لثه وجود دارد که می‌توان از آن‌ها نیز برای پیشگیری و درمان عفونت استفاده کرد.

درمان‌های خانگی عفونت لثه

حال اگر شما علاقه‌ای به این دست از روش‌های درمان ندارید، می‌توانید از روش‌های خانگی نیز استفاده کنید. برای مثال استفاده از محلول آب و نمک از مهم‌ترین روش‌هایی است که می‌توان از آن برای درمان عفونت‌های دهان و دندان استفاده کرد.

زردچوبه نیز به دلیل اینکه حاوی آنتی‌اکسیدان است، می‌تواند باکتری‌های ایجاد کننده عفونت را از بین ببرد. بنابراین شما می‌توانید با یک چهارم قاشق مرباخوری زردچوبه و آب یک خمیر درست کنید و سپس خمیر آماده شده را روی محل عفونت قرار دهید و اجازه دهید این ترکیب ۵ دقیقه روی محل موردنظر بماند و سپس آن را بشویید. همچنین شما می‌توانید به این ترکیب روغن خردل و ویتامین E نیز اضافه کنید تا تاثیرگذاری آن بیشتر شود.

قرقره آب لیمو تازه برای درمان عفونت لثه می‌تواند روشی دردآور و آزاردهنده باشد، اما اثرگذاری آن بالا است و می‌تواند به سرعت این مشکل را برطرف کند. بنابراین توصیه می‌شود این کار را دو بار در طول روز انجام دهید تا هم عفونت لثه‌های شما خوب شود و هم بوی بد دهان از بین برود. قرقره برخی از روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، میخک و آریمیدادی نیز می‌تواند درمانی تاثیرگذار باشد. البته بعد استفاده از روغن‌های گیاهی حتما دندان‌های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

جمع‌بندی

عفونت لثه از دسته مشکلات جدی است که می‌تواند برای دهان و دندان‌های شما پیش آید و از آنجایی که با عوارض مختلفی همراه است، باید حتما درمان شود. البته توصیه ما به شما این است که بهداشت دهان و دندان خود را به‌خوبی رعایت کنید تا بتوانید از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید، اما در صورت مواجه با آن حتما توسط با یک دندان‌پزشک مشورت کنید.

شبکه دندانپزشکی میخک به آدرس https://mikhakdental.com/  با برخورداری از بهترین دندانپزشکان برای رفع این نیاز در کنار شماست. برای رفع این نیاز شبکه تخصصی میخک محصول مشاوره دندانپزشکی آنلاین را به صورت رایگان ارائه کرده است تا بیماران بدون هیچ دغدغه‌ای نسبت به پرسیدن سوالات خود در هر ساعت شبانه‌روز اقدام کنند، طرح درمان خود را به صورت آنلاین دریافت کنند، در صورت تمایل به آغاز درمان به صورت آنلاین نوبت ویزیت خود را در نزدیکترین مرکز طرف قرارداد میخک انتخاب کنند و در زمان مقرر درمان خود را آغاز کنند.

علاوه بر همه این موارد از پشتیبانی میخک پس از انجام درمان و یادآوری دوره‌های مراجعه به پزشک استفاده کنند.

مزایای استفاده از شبکه تخصصی میخک

  1. دریافت مشاوره آنلاین در هر مکان و هر ساعت شبانه روز و به صورت رایگان در لینک https://mikhakdental.com/online-consultation/
  2. دریافت طرح درمان دندانپزشکی شامل درمان‌های لازم، زمان موردنیاز و ریز هزینه‌ها
  3. دریافت نوبت ویزیت به صورت آنلاین در نزدیکترین مرکز دندانپزشکی طرف قرارداد میخک
  4. امکان پرداخت هزینه‌ها به صورت اقساطی

منبع :‌ مجله سلامت میخک (https://mikhakdental.com/blog/ )

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید