مهدی مطهرنیا سفر پلوسی به تایوان را تحریک هوشمند آمریکا ارزیابی کرد و گفت: چین هم در حال نشان دادن نمایش قدرت خود خواهد بود.

چین در حال نمایش قدرت خود است

کارشناس مسائل آمریکا گفت: آنچه مسجل است این خواهد بود که اقدام چین علیه تایوان، یک شبه‌درگیری خواهد بود که باعث می‌شود ناتو و غرب پشت سر تایوان قرار بگیرد.

به گزارش سلام نو، «مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و پیامدهای سفر نانسی پلوسی به تایوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در تحلیل‌های گذشته به این مسأله اشاره کرده بودم که به احتمال زیاد رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر خواهد کرد اما برخی از اخبارها و تحلیل‌ها به این سمت رفته بود که این اقدام «نانسی پلوسی» به دلیل آنکه می‌تواند روابط پکن و واشنگتن را زیر ضربه قرار دهد، انجام نخواهد شد. به هر ترتیب دیدیم که این اتفاق رخ داد و رییس مجلس نمایندگان آمریکا به‌رغم تمام هشدارهای چین و برخی از مقام‌های آمریکا وارد تایوان شد. من این اقدام آمریکا «تحریک هوشمند» می‌دانم. توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۶ میلادی تیمی به ریاست جوزف نای و آرمیتاژ در موسسه سی.آی.اس.آی ایجاد کردند و این تیم که بالغ بر ۲۵۰ عضو داشت، در مدت یک سال دکترین هوشمند آمریکایی را پایه‌گذاری کردند و در نهایت توانستند آن را تئوریزه کنند.

وی ادامه داد: پس از روی کار آمدن باراک اوباما، او توانست این مفهوم قدرت هوشمند را فعال کند و حالا جو بایدن هم ادامه‌دهنده همین راه است. من در این بین تحریک هوشمند را از تئوری قدرت هوشمند وام می‌گیرم؛ چراکه در همین راستا آمریکا توانست روسیه را با همین تئوری وارد یک جنگ همه جانبه در اوکراین کنند و همین تئوری پرسش‌های زیادی در جهان مطرح کرده است. حالا بحث این است که آمریکا هم‌اکنون می‌خواهد چین را به همین مساله دچار کند، اما باید دانست که اولویت ایالات متحده پکن است و اَولیت مورد نظر آنها تهران خواهد بود. آمریکا به مصاف چین رفته است و در عین حال اگر پکن وارد بازی که ایالات متحده آن را طراحی کرده، شود می‌تواند تبعات خطرناکی را برای چینی‌ها به وجود بیاورد.

سفر پلوسی به چین چه پیامدی دارد؟

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: چین بارها اعلام کرده که سفر پلوسی به تایوان در اصل حاکمیت و منافع امنیتی ما را تضعیف می‌کند که این اظهارات نشان می‌دهد پکن اوضاع را خطرناک قلمداد می‌کند. آمریکا می‌خواهد چین را وارد یک معرکه جدید و عمیق کند تا آنچه پکن تضعیف حاکمیت خود می‌داند عملیاتی شود. در این میان تضعیف حاکمیت و منافع امنیتی چین موضوعی است که برای حزب کمونیست این کشور یک خط قرمز اساسی به حساب می آید و چین هم می‌داند که ایالات متحده به دنبال چه سناریوی است و در نهایت سعی می‌کند هوشیارانه عمل کنند. لذا طراحی سفر پلوسی به تایوان در واقع می‌تواند اصطلاح تحریک هوشند آمریکا را به صورت تمام قد علیه چین به نمایش بگذارد. پلوسی نماینده استفاده از یک برگ در حال سوختن است و می‌خواهد به هر ترتیبی که شده برای همسرش و همچنین برای خود امتیازات داخلی دست و پا کند.

مطهرنیا گفت: اکنون تهدیدات چین که آن را عملیاتی نکرده به نوعی می‌تواند حیثیت پکن را خدشه‌دار کند. آمریکایی‌ها به صورت زیرکانه چین را تحریک کردند تا واکنش نشان دهند اما به افکار عمومی جهان این پیام را دادند که پکن اکنون نمی‌تواند به تحریکات واشنگتن جنبه عملی بپوشاند. توجه کنید که ایالات متحده خط قرمزی دارد که آن اتحاد روسیه، چین و ایران است. آنچه مسجل است این خواهد بود که اقدام چین علیه تایوان، یک شبه‌درگیری خواهد بود که باعث می‌شود ناتو و غرب پشت سر تایوان قرار بگیرد. بر همین اساس گسترش ناتو به شرق را می‌بینیم و اگر این اتفاق بیفتد آمریکایی‌ها سعی می‌کنند که ناتو را وارد خاور دور کنند. از منظر منطق استراتژیک این مرزبندی‌ها می‌تواند در استراتژی‌ها تاثیرگذار باشد.

باید منتظر واکنش چین بود

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که در استراتژی کلاسیک از حیث امنیتی دو محور کلی وجود دارد؛ نخست تهدید و حمله نظامی و دوم حمله نظامی بدون تهدید اولیه است. اکنون آمریکا با اجرای عملیات سفر پلوسی به تایوان و اعلام مستقیم بایدن مبنی بر حمایت از این شبه‌جزیره در صورت حمله چین، نشان می‌دهد که تحریک هوشمند ایالات متحده تا به اینجا محقق شده و چین هم در حال نشان دادن نمایش قدرت خود خواهد بود. اگر صرفا چینی‌ها اعلام مواضع سخت نظامی کنند این به نفع آمریکا خواهد بود و می‌توان بازی را یک – صفر به نفع آمریکا دانست، اما اگر چین به صورت کلی دستاوردی در تایوان نداشته باشد یا آمریکا عذرخواهی نکند و هیچ عقب‌نشینی سیاسی انجام ندهد و چین صرفاً نمایش حمله نظامی را به دنیا مخابره کند، آنوقت دو- سفر به نفع آمریکا خواهد بود. به همین جهت باز هم تکرار می‌کنم که ایالات متحده یک کشور ریسک‌پذیر است و می‌خواهد اوضاع را در همین راستا به نفع خود هدایت کند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید