قیمت دلار ظرف دو روز کاهش دو تا سه هزار تومانی به ۳۱ هزار و ۱۵۰ تومان رسید.

دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی نزدیک شد

به گزارش تجارت‌نیوز، دو ماه است که قیمت دلار در کانال ۳۱ و ۳۲ هزار تومانی در حرکت است و قصد کاهش ندارد. اما خبر از سرگیری مذاکرات هسته‌ای یخ دلار را باز کرد و روند نزولی قیمت آغاز شد.

کاهش قیمت دلار از ابتدای این هفته کلید خورد. گزارش‌های رسیده از چهار راه استانبول حاکی از احتیاط معامله‌گران برای خرید و فروش دلار بود. قیمت دلار در کانال بالای ۳۱ هزار تومان ثابت مانده بود اما معاملات محتاطانه انجام می‌شد و همه گوش به زنگ اخباری بودند که از وین شنیده می‌شود.

بالاخره خبر ساعتی قبل مخابره شد. انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در صفحه توییترش نوشت: در راه وین برای مذاکره درباره اجرایی شدن کامل برجام بر مبنای متن ارائه شده هماهنگ‌کننده مذاکرات [جوزپ بورل] در ۲۰ ژوئیه است.

پس از آن بود که سخنگوی وزارت امور خارجه هم اعلام کرد هیات ایرانی به ریاست باقری کنی تا ساعتی دیگر راهی وین می‌شوند تا درباره برجام مذاکره کنند. مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته شد.

نرخ دلار امروز ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

بار پیش آغاز مذاکرات برجامی در دوحه، قیمت دلار را به کانال ۳۰ هزار تومان رساند و دلار ظرف دو روز کاهش دو تا سه هزار تومانی را تجربه کرد. دفعات قبل هم آغاز مذاکرات برجام و حضور تیم مذاکره‌کننده در وین، بر قیمت دلار تاثیر گذاشت و دلار تا نزدیک ۲۸ هزار تومان هم رسید.

اکنون هم همه چیز وابسته به نتیجه مذاکرات هسته‌ای در وین است. اگر مذاکرات خوب پیش برود باید منتظر کاهش قیمت دلار بود. اما چقدر کاهش؟

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفت: احتمال کاهش قیمت به کمتر از ۳۱ هزار تومان در بازار وجود دارد.

به گفته این کارشناس اگر مذاکرات به نتیجه برسد و توافقی شکل بگیرد، ممکن است دلار به ۲۸ هزار تومان هم برسد.او گفت: اخباری مبنی بر شکل‌گیری یک توافق خوب در بازار منتشر شده است. اگر این توافق صورت بگیرد، احتمال دارد که قیمت‌ها با کاهش بیشتری همراه شود.

اما روی دیگر سکه به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای است. کارشناسان می‌گویند اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، باید منتظر افزایش قیمت دلار بود و این نگرانی وجود دارد که قیمت دلار سقف جدیدی را تجربه کند.

مذاکرات هسته‌ای به نتیجه مثبت می‌رسد؟

مقامات اروپایی، مذاکرات دوحه را فرصت خاصی می‌دانستند که از دست رفت. پس از آن هم بارها اعلام شد که پنجره مذاکرات برای همیشه باز نمی‌ماند و ایران و آمریکا باید سریع‌تر به نتیجه برسند.

گفته می‌شود متن توافق آماده است. اما این نکته‌ای است که از اسفند سال گذشته مدام تاکید می‌شود. اینکه متن توافق نهایی شده و فقط ایران و آمریکا باید تصمیم بگیرند. از طرفی گفته می‌شود که هیچ چیزی هنوز نهایی نیست و همانقدرکه احتمال امضای برجام وجود دارد، احتمال شکست آن هم هست.

اما چندی قبل بود که نشریه اکونومیست در پیش‌بینی وضعیت ایران اعلام کرد در سال ۲۰۲۲ ایران و آمریکا توافق می‌کنند و این توافق قیمت دلار را تا ۱۸ هزار تومان هم می‌رساند!

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید