تنها شرکت همکار با ایران که خودروهای ایرانی را تست می‌کرد به همکاری خود با تهران خاتمه داد و اکنون خودروهای ایران بدون نام و نشان از طریق ترکیه تست می‌شوند.

شرکت اسپانیایی تست خودرو هم دیگر با ایران کار نمی کند!

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، این خبری است که رئیس مرکز تحقیقات ایران خودرو آن را اعلام کرده است، البته نه برای چاره‌جویی درباره افزایش ایمنی خودروهای داخلی. بلکه برای حذف برخی از استانداردهای کنونی.

محسن رضائی‌منش، رئیس مرکز تحقیقات ایران‌خودرو در جلسه کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی اعلام کرد: در زمینه تست خودروهای سواری، فقط یک شرکت خودروساز از کشور اسپانیا با ایران همکاری می‌کرد که این شرکت چندی پیش، طی مکاتبه رسمی با ایران‌خودرو، اعلام کرد به دلیل تحریم‌ها، امکان ادامه همکاری ندارد.

اما ایران برای تست خودروهای تولیدی خود چه می‌کند؟ رئیس مرکز تحقیقات ایران خودرو اعلام کرده که «برای انجام تست خودروهای تولید داخل، نمونه‌های تولیدی را از طریق کشور ترکیه و به طور غیرمستقیم و بدون آنکه نامی از ایران مطرح شود، به شرکتی در یک کشور اروپایی دیگر ارسال می‌کنیم.»

نبود تست خودروهای تولیدی در کشور

در ایران به دلیل کمبود زیرساخت‌ها، امکان تست خودروهای تولیدی وجود ندارد و ایران ناچار به ارسال خودروهای تولیدی به کشورهای دیگر است و گفته می‌شود تنها شرکت همکار با ایران، به این همکاری خاتمه داده و حالا خودروهای ایران از طریق ترکیه تست می‌شوند. بدون آنکه نام و نشانی از ایران برده شود.

اما چنین موضوعی در کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی عنوان نشده که تاثیر تحریم‌ها را نشان دهد. هدف از اعلام این موضوع، تلاش برای حذف استانداردهای اضافه خودرویی در ایران بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات ایران خودرو در این جلسه به استانداردهای اجباری در برخی کشورها از جمله چین، روسیه، آسیای میانه و کشورهای منطقه خلیج‌فارس اشاره کرده و گفته برخی از استانداردهای اجباری که سازمان ملی استاندارد، خودروسازان داخلی را ملزم به رعایت آن کرده، در کشورهای دیگر اجباری نیست.

مانند چین که استاندارد حفاظت از عابر پیاده و نشانگر تعویض دنده برای خودروهای اتومات اجباری نیست. یا روسیه که به دلیل اعمال تحریم‌های چند ماه اخیر، الزام خودروسازان به استاندارد یورو ۵ برداشته شده و حتی این کشور، قوانین استاندارد خودرویی را به ۲۵ سال قبل بازگردانده است!

این درخواست خودروسازان برای کاهش استانداردهای خودرو در حالی است که پیش از این رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفته بود با اینکه استانداردهای در نظر گرفته شده برای تولید خودروی داخلی، حداقل استانداردهای ممکن است اما شرکت‌های خودروسازی همین موارد حداقلی را هم رعایت نمی‌کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید