سیل های چند وقت اخیر در کشور با وجود خسارت جانی و مالی که برجای گذاشت اما خشکسالی همچنان ادامه دارد و کم بارشی ها را جبران نکرده است.

سیل اخیر در کشور کم‌بارشی را جبران می‌کند؟

به گزاشر سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر ۴.۵ درصد کم‌بارشی را جبران کرده‌اند، اظهارکرد: این بارش‌ها برخلاف بزرگی و خسارات وارد کرده، کم‌بارشی را جبران نمی‌کند و همچنان در وضعیت خشکسالی متوسط تا شدید و استثنایی قرار داریم.

احد وظیفه، در پاسخ به این پرسش که آیا بارندگی‌های اخیر، کم‌بارشی سال آبی جاری را جبران کرده است یاخیر؟ اظهار کرد: قبل  از بارندگی‌های روزهای گذشته، میزان کم‌بارشی‌ها ۲۸.۵ درصد زیرحد نرمال بود. بعد از این بارندگی‌های سیل‌آسا میزان کمبود بارش از ۲۸.۵ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافته یعنی تنها  ۴.۵ درصد از کم‌بارشی‌ها جبران شده است.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه بارش‌های اخیر همچنان در شرایط کم‌بارشی و خشکسالی متوسط تا بسیار شدید و استثنایی قرار داریم.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی به ذکر مثالی پرداخت و اظهارکرد: در برخی استان‌ها همچون کرمانشاه، ایلام، کردستان، لرستان و اغلب نقاط خوزستان بارشی ثبت نشده و در این استان‌ها خشکسالی شدیدی حاکم است. در تهران نیز بارندگی ۳۴ درصد زیر حد نرمال است و بیش از یک سوم بارش نرمال را دریافت نکرده است. وضعیت سدها نیز اصلا مناسب نیست و حداکثر ۲۵ درصد سدها آب دارند. این اصلا شرایط مطلوبی نیست.

وی افزود: این بارندگی‌ها برخلاف ایجاد خسارت جانی و مالی، چندان در شرایط بارشی کشور تغییری ایجاد نمی‌کند و همچنان بسیاری از مناطق جزو مناطق کم‌بارش و به‌شدت زیر نرمال هستند.

وظیفه در پاسخ به این پرسش ایسنا که بارش‌ها در کدام نواحی بیش از حدنرمال بودند؟ گفت: در فصل تابستان به‌طور معمول در جنوب شرق و نوار شمالی کشور بارندگی وجود دارد اما این بارش‌ها در جنوب شرق بیش از حد نرمال و در نوار شمالی نیز کمتر از حد نرمال است.

وضعیت دما و بارش طی هفته آینده

وی با اشاره به وضعیت دما و بارش طی هفته آینده گفت: در این مدت دمای هوا افزایش می‌یابد و بارش‌ها قطع می‌شود و تنها به‌صورت رگبار و رعد و برق در عرض‌های جنوبی به‌صورت پراکنده رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره پیش‌بینی شرایط جوی تا پایان مردادماه اظهار کرد: شنبه ( ۱۵ مردادماه) موجی از شمال کشور عبور و سواحل شمال و آذربایجان را درگیر می‌کند. این موج بارش‌هایی به‌صورت رگبار و رعد وبرق پراکنده در نوار شمال غرب کشور و ارتفاعات البرز در روزهای شنبه شب تا دوشنبه (۱۵ تا ۱۷ مردادماه) به همراه دارد. این بارش‌ها بسیار جزئی هستند و شدت زیادی ندارند و تنها در برخی مناطق همچون ارتفاعات البرز، نوارشمالی کشور و آذربایجان پیش‌بینی می‌شوند.

 وی افزود: طی هفته آینده در سواحل جنوب کشور، شمال خلیج فارس و نوار شمال کشور بارش‌های جزئی پیش‌بینی می‌شود و باقی نقاط بدون بارش خواهند بود پس از آن حتی سواحل شمال کشور نیز کم‌بارش خواهند شد.

وظیفه در پایان تصریح کرد: به‌طور کلی بارندگی‌ها به‌صورت جزئی است و تا اواخر مردادماه نیز بارش‌ها کاهش و دما افزایش می‌یابد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید