سفیر چین در تهران در پیامی توئیتری از موضع جمهوری اسلامی در قبال مسئله تایوان و حضور نانسی پلوسی استقبال کرد.

تمجید چین از موضع تهران در قبال تایوان

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، چانگ هوا سفیر چین در تهران سه‌شنبه شب در پیامی در صفحه توییتری خود نوشت: از موضع ایران در محکوم کردن اقدام تحریک آمیز آمریکا و مداخله آن کشور در امور داخلی چین تمجید می‌کنیم. 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با محکومیت رفتار تنش‌زای اخیر مقامات آمریکایی در مداخله در امور داخلی چین و نقض تمامیت ارضی آن کشور گفت: ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و حمایت از سیاست چین واحد در این چارچوب تردید ناپذیر است. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره دیدگاه وزارت امورخارجه در ارتباط با سفر یک مقام رژیم آمریکا به تایوان تصریح کرد: احترام به حاکمیت ملی کشورها، از اصول بنیادین منشور ملل متحد است، به گونه‌ای که ماده ۲ منشور، اعضاء را از هرگونه رفتاری که خدشه‌ای به تمامیت ارضی و استقلال سیاسی دیگر دولت‌ها وارد نماید، بر حذر می‌دارد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و حمایت از سیاست چین واحد در این چارچوب، تردید ناپذیر است. 

چین روز سه‌شنبه به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان واکنش نشان داد و از آن به شدت انتقاد کرد. 

تنش در تایوان با حضور پلوسی

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که پس از ورود پلوسی به جزیره تایوان منتشر شد گفت که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شدت بر روابط سیاسی چین و آمریکا تأثیر می‌گذارد. 

در این بیانیه هشدار داده شده است: این یک عمل بسیار خطرناک، بازی با آتش است. هر که با آتش بازی کند خود را می‌سوزاند. 

این وزارتخانه اضافه کرد که چین "قاطعانه با این سفر مخالفت می‌کند و به شدت آن را محکوم می‌کند" و خاطرنشان کرد که آمریکا به دنبال محدود کردن چین با کمک تایوان است. 

به گزارش ایرنا، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد که سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان نقض حاکمیت چین نیست. 

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید افزود که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیش از سفر پلوسی به تایوان با او صحبت نکرده است. کربی درحالی که سعی کرد دیدار پلوسی به تایوان را کم اهمیت جلوه دهد گفت: سفر اعضای کنگره به تایوان غیرمعمول نیست. همچنین سفر رئیس مجلس نمایندگان به تایوان بی‌سابقه نیست. 

پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز پس از ورود به تایوان که در تاریکی شب مورد استقبال مقامات این جزیره قرار گرفت، با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که سفرش نقض بیانیه‌های مشترک آمریکا و چین نیست. 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که شامگاه سه شنبه وارد تایوان شد، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: سفر ما یکی از چندین هیات کنگره به تایوان است - و به هیچ وجه با سیاست دیرینه ایالات متحده که بر اساس قانون روابط تایوان در سال ۱۹۷۹، بیانیه‌های مشترک ایالات متحده و چین و تضمین‌های شش گانه هدایت می‌شود، در تضاد نیست.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید