نخستین «پارک ملی خشکی-دریایی» در گیلان قرار گرفته است. این پارک که در منطقه‌ ای حفاظت ‌شده در بندر کیاشهر قرار دارد امکانات تفریحی فراوانی در خود دارد.

پارک ملی بوجاق مقصدی مناسب برای تفریح

به گزارش سلام نو، پارک ملی بوجاق در منطقه‌ ای حفاظت ‌شده در بندر کیاشهر، شهرستان آستانه اشرفیه استان گیلان قرار دارد. این منطقه نخستین «پارک ملی خشکی-دریایی» ثبت ‌شده در ایران است. منطقه ‌ای که می ‌توانید چرخه منظم طبیعت را در آن ببینید. سالیان دراز جانوارنی کمیاب نسل ‌در ‌نسل مهمان تالاب این پارک می ‌شوند. آبزیان در آب خانه دارند و پرندگان روی درختان این پارک زندگی می‌ کنند. قایق ‌سواری، موتورسواری، پرنده‌ نگری و بازارچه صنایع دستی از امکانات تفریحی این پارک ملی می باشد.

پارک ملی بوجاق مقصدی مناسب برای تفریح

این منطقه از سه تالابِ کیاشهر در شرق، بوجاق در غرب و ۲۲ بهمن در مرکز همراه دلتای سفید رود، جلگه‌ ها و علفزارهای غرب دلتای سفید رود و زمین ‌ها و آب ‌های ساحلی دریای خزر تشکیل می ‌شود. این منطقه از سال ۸۱ به عنوان پارک ملی تعیین شده‌ است. البته تالاب کیاشهر از سال ۵۴ به عنوان تالاب بین‌ المللی تعیین و بر اساس کنوانسیون رامسر مورد حفاظت قرار گرفت. انواع پرنده در این پارک زندگی می‌ کنند؛ در پارک دوربین ‌های مخصوص برای دیدن پرندگان قرار دارد که کار شما برای لذت ‌بردن را آسان می ‌کند. در پارک، پلی چوبی به نام پل‌ چوبی کیاشهر نیز وجود دارد. این پل در میان نیزارهای تالاب قرار دارد و پارک را به دریا وصل می ‌کند. پل ۷۰۰ متر طول و ۲.۵ متر عرض دارد؛ اگر می‌ خواهید نقاشی‌ با امضا خدا ببینید، غروب را برای پیاده‌ روی انتخاب کنید. در این زمان انگار خورشید داخل آب فرو می‌ رود؛ اگر هوا بارانی و مه ‌آلود باشد که زیباتر نیز میشود. تالاب پارک به دریا راه دارد به همین علت شما می ‌توانید به ‌راحتی داخل تالاب قایق‌ سواری کنید. هنگام قایق‌ سواری بهتر می‌ توانید زیبایی‌ های پارک را ببینید. پارک ملی بوجاق گیلان چندین قسمت دارد. قسمتی از پارک برای موتورسواری آماده شده است. این قسمت به شکلی انتخاب شده که مزاحم زندگی ساکنان طبیعت نباشد. بازارچه صنایع دستی پارک ملی از دیگر قسمتهای این پارک ملی است که در آن هم زیورآلات پیدا می‌ شود و هم وسایل خانه.

پوشش گیاهی

گیاهان این پارک در جهان کمیاب هستند. به همین علت تالاب بوجاق از مناطق حافظت شده به حساب می ‌آید. گونه ‌های گیاهی که در پارک شناسایی شده‌ اند به ۲۴۸ رسیده است. پارک بوجاق ۳۲۶۰ هکتار وسعت دارد. از این مساحت ۱۶۰۰ هکتار محوطه دریایی و ۱۶۰ هکتار محوطه تالابی است. مساحت باقی مانده شامل زمین ‌های ساحلی، جلگه ‌ای و علفزار است.

پارک ملی بوجاق مقصدی مناسب برای تفریح

زیست جانوری

تنوع جانوری این پارک در ایران بی ‌نظیر است. تحقیقاتی که سال ۱۳۸۵ انجام شد نشان داد که ۲۳۴ گونه پرنده در پارک ملی بوجاق کیاشهر مشاهده شده است. این ۲۳۴ گونه متعلق به ۴۹ گروه است که ۱۲ گونه آنها در معرض انقراض هستند. این گونه ‌ها در فهرست سرخ اتحادیه بین‌ المللی حفاظت از محیط زیست قرار گرفته‌ اند. پرندگانی که در این تالاب زندگی می ‌کنند ۲۰ گونه هستند و بقیه پرندگان مهاجر می باشند. این پرندگان در پاییز و زمستان چند روزی مهمان این تالاب سرسبز می ‌شوند. بعضی از این پرندگان مهاجر کمتر از انگشتان یک دست در ایران دیده‌ شده ‌اند که برای محققین بسیار تعجب‌ آور است. در قسمت آبی این پارک آبزیان بسیاری نیززندگی می ‌کنند. حدود ۵۰ گونه ماهی در این تالاب زندگی می ‌کنند. فک خزری تنها پستاندار دریای خزر است که در این تالاب زندگی می ‌کند. در این تالاب هم‌ زیستی مسالمت ‌آمیز نقش پررنگی دارد.

مسیر دسترسی 

بوجاق یکی از مناطق شهرستان آستانه اشرفیه است. شهرهای شمال فاصله کمی از هم دارند و شما می ‌توانید از شهرهای مختلفی مانند کیاشهر و زیباکنار به پارک برسید. پارک ملی بوجاق گیلان از جنوب به بندر کیاشهر و زیباکنار راه دارد. این پارک از غرب به رودخانه اوشمک، از شرق به ایستگاه صدا و سیمای امیرکیاسر و از شمال به دریای خزر راه دارد. شناخته شده‌ ترین مسیر رسیدن به پارک از جاده حسن‌ رود به زیباکنار است. مسیر دوم، جاده لشت ‌نشا به زبیاکنار است. جاده خاکی زیباکنار که از کنار رودخانه اشمک می ‌گذرد مسیر دیگری است که شما را به پارک می ‌رساند.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید