۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
کد خبر: 55378099

اصفهان شهری زیبا با جاذبه‌های فراوان است. روستایی به نام گرمه در این شهر وجود دارد که توسط نخل‌های بلند محصور شده است.

گرمه، روستایی محصور در نخل‌ها

به گزارش سلام نو، گرمه روستایی است در شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان که ۷۲۰ کیلومتر از پایتخت و شلوغی اش فاصه دارد. این روستا دارای نخلستانهای بسیار زیبا است. از نقاط دیدنی این روستا می توان به تالابی که در اثر چشمه این روستا پدید آمده و توسط نخلهای بلند محصور شده اشاره کرد. از دیگر دیدنیهای روستا قلعه ساسانی است که در مرکز روستا خودنمایی می کند.

گرمه، روستایی محصور در نخل‌ها

روستای گرمه درست در وسط ایران و در استان اصفهان از توابع خور وبیابانک و در کویر مرکزی ایران، در موقعیت جغرافیایی ۳۱/۳۳ درجه شمالی و ۰۲/۵۵ شرقی  واقع شده است. ارتفاع این روستا از سطح آبهای آزاد ۷۵۰ متر و آب و هوای آن در اثر مجاورت کویر خشک و گرم است. این روستای زیبا و دیدنی جاذبه های بی شماری دارد که باعث شده جهانگردان و توریست های  فراوانی از اکثر مناطق جهان برای دیدن این جاذبه ها به گرمه روی آورند. گرمه، قدمت چندین هزار ساله دارد، در اطراف آن چشمه آب معدنی قرار دارد، آبی که از دل کوه می جوشد بسیار شفاف و زلال است و مورد استفاده اهالی واقع می شود، نخلستان بسیار زیبا و باورنکردنی آن در قسمت جنوبی به کوهی فیل مانند متصل شده است. در فصل بهار و پاییز و زمستان بسیار خوش آب و هوا است. قلعه بسیار قدیمی و چهار طبقه گرمه که متعلق به عهد ساسانیان است مرکز توجه اکثر باستان شناسان واقع شده است.

کوچه های تنگ و پر پیچ گرمه همراه با ساباتهای بسیار زیاد توجه فیلم سازان را به خود جلب کرده و قسمت هایی از سریال جابراین حیان در گرمه ضبط شده است. برکه های گرمه در فواصل زمستان و بهار پر از اردک و مرغابی است و تپه های اطراف آن پر از کبک و تیهو است. چشمه آب معدنی آن هزاران سال است که از دل کوه می جوشد و ماهی های زیادی در آن زندگی میکنند. کوهی فیل مانند دارد که در پای آن خاک سرخ است و این خاک سرخ توجه مهندسان معدن را به خود جلب کرده است. نخلستان آن آنقدر زیبا و پر درخت است که به سختی می توان وارد این دنیای پر از زیبایی شد. باغات آن پر است از درختان نارنج، انگور، انجیر، بادام. در اطراف گرمه بیابانها و مزارعی وجود دارد که در هر گوشه از آن دسته های شتر به راهپیمایی مشغولند ریگزارهای وسیع که شن های روان آن به هنگام باد به رقص در می آیند تماشایی است. غارهای بسیاری نیز وجود دارد که در بعضی از آنها گنج نیز پیدا شده است .

گرمه، روستایی محصور در نخل‌ها

قلعه‌ای با قدمت هزاران سال

خانه های گرمه که به ردیف بر روی تپه های خاره بنا شده  مشرف به نخلستان بوده و بسیار دیدنی است.  قدمت قلعه آن به هزاران سال پیش بر می گردد و مسجد تاریخی آن هنوز پذیرای مردم  است. ۲ امامزاده آن  دیدنی است.  گرمه منطقه ای ادیب پرور است و افراد گرانقدری چون یغما جندقی شاعر بسیار عالی قدر و حبیب یغمایی سراینده شعر روباه و زاغ بر خاسته از روستای گرمه هستند.

گرمه، روستایی محصور در نخل‌ها

شب های زیبا و پر ستاره گرمه و سکوت دلپذیر ، صدای آبشارها، خش خش برگهای درختان خرما، کاج انار همه و همه باعث شده که از هر گوشه جهان توریستهای بی شماری به آن روی آورند. صنایع دستی گرمه که همه از برگهای خرما درست شده اند به همه نقاط جهان نفوذ کرده و هر توریست به عنوان سوغات آن را همراه خود می برد. مردم فهیم و باسواد گرمه به زبان پهلوی که اصیل ترین و قدیمی ترین زبان ایرانیان است صحبت می کنند. موسیقی سنتی همراه با هم نوازی دف فضایی روحانی به محفل مسافران می بخشد.
در اطراف گرمه روستایی به نام مصر وجود دارد که بیابانهای آن با شن های روان محل ساخت فیلم سینمایی خیلی دور خیلی نزدیک بوده است آب گرم (آب معدنی) که در اطراف گرمه وجود دارد بر طرف کننده درد پا، درد کمر و آرتروز است و هر ساله مردم بیشماری برای استفاده از این چشمه و زیارت امامزاده مقرب آن روی به این روستا می آورند.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید